Krilleman
B Besiktningsmannen skrev:
Det är tydligt att många av er har NOLL koll. Det vore bra om ni läste hela texten jag skrev och fattade innerbladen av vad jag sagt... men icke då....!!! Hobby pulare och besserwissrar som tycker dom har koll på läget finns det tydligen gott om. Ta för guds skull inte till er vad en fackman säger som är certifierad besiktningsman och byggnadsinspektör. Sköt om er...
Du fick länken från säkervatten som tagit fram aktuell väggtyp i mitt inlägg ovan.

Det står ju klart och tydligt att det inte är något lagkrav med denna som du vill hävda.

Tråkigt att du vill lämna tråden i förtid utan hänvisningar och länkar till ditt påstående så du befäster ditt uttalande!

:thinking::thinking::thinking:

Illustration av en väggsnit för en våtrumsinervägg som visar skikt och materiallager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag är ju aldrig den som är den så jag ska hjälpa vår duktiga Besiktningsman här med följande utdrag från BBV (BKR Branschregler).

Utdrag ur BKR Branschregler om skivkonstruktioner och väggar för våtrum med krav på underlag och monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokumentutdrag som diskuterar användning av trä i skivkonstruktioner gällande tätning och keramik.

Lägg väl märke till ordet "kan" på sista bilden herr besiktningsman. ;)

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ytterligare ett förtydligande gällande väggar i våtrum och infästningar i dessa... ;)

Textutdrag om efterkommande installationer, skruvinfästningar i våtzon 1 och montering i massiv konstruktion.

Den godkända våtrumsväggen som VVS-branschen tagit fram och som innehåller 15mm plywood är ju alltså att föredra då man många ggr inte vet exakt var det ska skruvas upp saker inom våtzon 1 och den är godkänd att skruva i var som helst.

MEN det är fortfarande inget krav i min värld... men jag är ju å andra sidan inte heller certifierad byggnadsinspektör och besiktningsman utan bara en simpel småskuttande hantverkare som renoverat badrum och kök i över 15 års tid utan anmärkningar. :rolleyes:

Därför väntar jag fortfarande på ett seriöst inlägg med fakta (textutdrag/bilder från BBV) från en certifierad kunnig expert så jag får svart på vitt att jag gjort fel i alla år och vet hur jag ska göra för att börja göra rätt hos mina kunder. :worried:

Krilleman
Erik_Hansson skrev:
Uppfyller man kraven Säker Vatten med 2st 11mm OSB bakom gips istället för plyfa? Jag ska precis bygga badrum själv och har ett gäng osb till övers.

I övrigt för diskussionens skull finns det olika branscheregler och standarder som Säker Vatten och Byggkeramikrådets rekommendation. Sen har vi lagar och motsvarande krav från Boverket.

Försäkringsbolagen är väl intresserade av att det byggs fackmannamäsigt. Då är det ju enkelt för dig som husägare att luta sig mot någon av dessa standarder. Men de är inte lagkrav och som kund behöver man avtala med sina entreprenörer om vad som ska gälla.
Massiv konstruktion för infästning tror jag inte du uppnår med dubbla OSB. :confused:

Paul-Staffanstorp
Krilleman Krilleman skrev:
Massiv konstruktion för infästning tror jag inte du uppnår med dubbla OSB. :confused:
Nej det gör man inte och en annan stor nackdel med OSB är att har du en gång skruvat på ett ställe och vill försöka skruva i samma hål igen så drar inte skruven den andra gången...

Säg t.ex att du ska skruvar upp en duschhylla och vill byta den till en ny likadan efter en tid.
Då blir det inget bra och svårt att få den och sitta ordentligt.

P
Krilleman Krilleman skrev:
Men det skulle man göra med 15mm plyfa? Känns som 22mm OSB borde vara starkare.

Paul-Staffanstorp
Erik_Hansson skrev:
OSB är mycket klenare än plywood...

Dock kan jag personligen tycka att 12mm plywood borde räckt och det gör den säkert också men nu har de testat den på 15mm så därför är det den de kräver...

Erik_Hansson skrev:
Har du jobbat med OSB och 15 mm plywood nån gång? Det är ju som som natt och dag... OSB ramlar ju isär om man tittar surt på den...

• Gilla
  • Haha
RoBo och 1 till
  • Laddar…
P
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
OSB är mycket klenare än plywood...

Dock kan jag personligen tycka att 12mm plywood borde räckt och det gör den säkert också men nu har de testat den på 15mm så därför är det den de kräver...
Nu skrev jag två OSB, så alltså 22-24mm tjocklek.

Dessutom vill jag minnas att diskussionen varit uppe här många gånger på Byggahus och att uppmätt skillnad bara är några procent i hållfasthet. Det mesta är hörsägen tyvärr.

EDIT:
Här, ett test av SP. Inte så stor skillnad. Dock 11mm OSB mot 12mm plywood. Givetvis är 15mm plywood mycket starkare, men bör definitivt inte vara starkare än 2 OSB. https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-osb-bakom-gips.197543/page-14#post-3108665

Just frågan om att återanvända skruvhål är intressant. Vad säger säker vatten om det? Man ska ju inte borra igenom massivväggen innan man fyller med silikon och skruvar. Hur blir det om man återanvänder ett skruvhål med t.ex. plugg?

Redigerat av moderator:
Erik_Hansson skrev:

Dessutom vill jag minnas att diskussionen varit uppe här många gånger på Byggahus och att uppmätt skillnad bara är några procent i hållfasthet. Det mesta är hörsägen tyvärr.

EDIT:
Här, ett test av SP. Inte så stor skillnad. Dock 11mm OSB mot 12mm plywood. Givetvis är 15mm plywood mycket starkare, men bör definitivt inte vara starkare än 2 OSB. [länk]

Just frågan om att återanvända skruvhål är intressant. Vad säger säker vatten om det? Man ska ju inte borra igenom massivväggen innan man fyller med silikon och skruvar. Hur blir det om man återanvänder ett skruvhål med t.ex. plugg?
Fast varför skulle man sätta dubbla skivor? Det blir ju dyrare än 15 mm plywood?

Paul-Staffanstorp
Erik_Hansson skrev:

EDIT:
Här, ett test av SP. Inte så stor skillnad. Dock 11mm OSB mot 12mm plywood. Givetvis är 15mm plywood mycket starkare, men bör definitivt inte vara starkare än 2 OSB. [länk]

Jag menar inte att man ska återanvända ett skruvhål med plugg :thinking:

Men om någonting varit uppskruvat och man tar bort det för att sedan sätta i ny silikon och skruva upp en likadan sak på samma plats så drar inte skruven lika bra i en osb som om det hade varit en plywood bakom.

Detta har väl inte säkervatten med och göra... :thinking:

Sen får man tycka vad man vill av alla tester men jag går på egen erfarenhet och den säger att det är betydligt större skillnad på osb och plywood framförallt i längden...

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast varför skulle man sätta dubbla skivor? Det blir ju dyrare än 15 mm plywood?
Jo, men inte om det finns en halv pall OSB till övers . Och det var det som var min fråga.

Paul-Staffanstorp
Erik_Hansson skrev:
Jo, men inte om det finns en halv pall OSB till övers . Och det var det som var min fråga.
Då hade jag använt dem om det vart till mig själv

• Gilla
1
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Nä, det är ju något helt annat, så klart..

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Är detta en konstruktion som du själv brukar göra när du renoverar badrum ??

Hur skulle din konstruktion se ut för att klara bärigheten ?
Tänker du fylla bjälklaget med EPS och låta flytspacklet vila på detta och bjälkarna ?

Mycket nyfiken på detta tillvägagångssätt...
Yepp! Töm hela bjälklaget och plasta in det, fyll med eps, prima,armeringsnät, ev,värmeslinga spackla.
Denna konstruktion tror jag kommer bli ett krav i träbjälklag

• Gilla
lynx_se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.