21 028 läst ·
139 svar
21k läst
139 svar
Ser offerten ok ut?
Du fick länken från säkervatten som tagit fram aktuell väggtyp i mitt inlägg ovan.B Besiktningsmannen skrev:Det är tydligt att många av er har NOLL koll. Det vore bra om ni läste hela texten jag skrev och fattade innerbladen av vad jag sagt... men icke då....!!! Hobby pulare och besserwissrar som tycker dom har koll på läget finns det tydligen gott om. Ta för guds skull inte till er vad en fackman säger som är certifierad besiktningsman och byggnadsinspektör. Sköt om er...
Det står ju klart och tydligt att det inte är något lagkrav med denna som du vill hävda.
Tråkigt att du vill lämna tråden i förtid utan hänvisningar och länkar till ditt påstående så du befäster ditt uttalande!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ytterligare ett förtydligande gällande väggar i våtrum och infästningar i dessa... 
Den godkända våtrumsväggen som VVS-branschen tagit fram och som innehåller 15mm plywood är ju alltså att föredra då man många ggr inte vet exakt var det ska skruvas upp saker inom våtzon 1 och den är godkänd att skruva i var som helst.
MEN det är fortfarande inget krav i min värld... men jag är ju å andra sidan inte heller certifierad byggnadsinspektör och besiktningsman utan bara en simpel småskuttande hantverkare som renoverat badrum och kök i över 15 års tid utan anmärkningar.
Därför väntar jag fortfarande på ett seriöst inlägg med fakta (textutdrag/bilder från BBV) från en certifierad kunnig expert så jag får svart på vitt att jag gjort fel i alla år och vet hur jag ska göra för att börja göra rätt hos mina kunder.
Den godkända våtrumsväggen som VVS-branschen tagit fram och som innehåller 15mm plywood är ju alltså att föredra då man många ggr inte vet exakt var det ska skruvas upp saker inom våtzon 1 och den är godkänd att skruva i var som helst.
MEN det är fortfarande inget krav i min värld... men jag är ju å andra sidan inte heller certifierad byggnadsinspektör och besiktningsman utan bara en simpel småskuttande hantverkare som renoverat badrum och kök i över 15 års tid utan anmärkningar.
Därför väntar jag fortfarande på ett seriöst inlägg med fakta (textutdrag/bilder från BBV) från en certifierad kunnig expert så jag får svart på vitt att jag gjort fel i alla år och vet hur jag ska göra för att börja göra rätt hos mina kunder.
Massiv konstruktion för infästning tror jag inte du uppnår med dubbla OSB.Erik_Hansson skrev:Uppfyller man kraven Säker Vatten med 2st 11mm OSB bakom gips istället för plyfa? Jag ska precis bygga badrum själv och har ett gäng osb till övers.
I övrigt för diskussionens skull finns det olika branscheregler och standarder som Säker Vatten och Byggkeramikrådets rekommendation. Sen har vi lagar och motsvarande krav från Boverket.
Försäkringsbolagen är väl intresserade av att det byggs fackmannamäsigt. Då är det ju enkelt för dig som husägare att luta sig mot någon av dessa standarder. Men de är inte lagkrav och som kund behöver man avtala med sina entreprenörer om vad som ska gälla.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nej det gör man inte och en annan stor nackdel med OSB är att har du en gång skruvat på ett ställe och vill försöka skruva i samma hål igen så drar inte skruven den andra gången...Krilleman skrev:
Säg t.ex att du ska skruvar upp en duschhylla och vill byta den till en ny likadan efter en tid.
Då blir det inget bra och svårt att få den och sitta ordentligt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Nu skrev jag två OSB, så alltså 22-24mm tjocklek.Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom vill jag minnas att diskussionen varit uppe här många gånger på Byggahus och att uppmätt skillnad bara är några procent i hållfasthet. Det mesta är hörsägen tyvärr.
EDIT:
Här, ett test av SP. Inte så stor skillnad. Dock 11mm OSB mot 12mm plywood. Givetvis är 15mm plywood mycket starkare, men bör definitivt inte vara starkare än 2 OSB. https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-osb-bakom-gips.197543/page-14#post-3108665
Just frågan om att återanvända skruvhål är intressant. Vad säger säker vatten om det? Man ska ju inte borra igenom massivväggen innan man fyller med silikon och skruvar. Hur blir det om man återanvänder ett skruvhål med t.ex. plugg?
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Fast varför skulle man sätta dubbla skivor? Det blir ju dyrare än 15 mm plywood?Erik_Hansson skrev:Nu skrev jag två OSB, så alltså 22-24mm tjocklek.
Dessutom vill jag minnas att diskussionen varit uppe här många gånger på Byggahus och att uppmätt skillnad bara är några procent i hållfasthet. Det mesta är hörsägen tyvärr.
EDIT:
Här, ett test av SP. Inte så stor skillnad. Dock 11mm OSB mot 12mm plywood. Givetvis är 15mm plywood mycket starkare, men bör definitivt inte vara starkare än 2 OSB. [länk]
Just frågan om att återanvända skruvhål är intressant. Vad säger säker vatten om det? Man ska ju inte borra igenom massivväggen innan man fyller med silikon och skruvar. Hur blir det om man återanvänder ett skruvhål med t.ex. plugg?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag menar inte att man ska återanvända ett skruvhål med pluggErik_Hansson skrev:Nu skrev jag två OSB, så alltså 22-24mm tjocklek.
EDIT:
Här, ett test av SP. Inte så stor skillnad. Dock 11mm OSB mot 12mm plywood. Givetvis är 15mm plywood mycket starkare, men bör definitivt inte vara starkare än 2 OSB. [länk]
Men om någonting varit uppskruvat och man tar bort det för att sedan sätta i ny silikon och skruva upp en likadan sak på samma plats så drar inte skruven lika bra i en osb som om det hade varit en plywood bakom.
Detta har väl inte säkervatten med och göra...
Sen får man tycka vad man vill av alla tester men jag går på egen erfarenhet och den säger att det är betydligt större skillnad på osb och plywood framförallt i längden...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Yepp! Töm hela bjälklaget och plasta in det, fyll med eps, prima,armeringsnät, ev,värmeslinga spackla.Paul-Staffanstorp skrev:
Denna konstruktion tror jag kommer bli ett krav i träbjälklag