A Anna84 skrev:
Det har jag gjort. Det är är absolut striktast.
Det är behöriga både enligt säker vatten och BKR men de går iaf i vårt fall efter BKR.

Är de behöriga enligt både säker vatten och BKR måste de använda Plywood! De får inte bestämma sig för att bara följa den ena organisationens bestämmelser. De blir då av med Säker Vatten behörigheten. I mina ögon är det något som inte stämmer om de säger så.

• Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
H hakan74 skrev:
Är de behöriga enligt både säker vatten och BKR måste de använda Plywood! De får inte bestämma sig för att bara följa den ena organisationens bestämmelser. De blir då av med Säker Vatten behörigheten. I mina ögon är det något som inte stämmer om de säger så.[/QUOTE
A Anna84 skrev:
[bild]
Hej. Jag försöker bestämma mig om jag ska anlita företaget eller inte. Något som ser konstigt ut enligt er?
Med vänlig hälsning, Anna
Det va de jag tyckte vad konstigt. Om de har båda så går man efter det striktaste. Det verkar seriösa så får dubbelkolla om det bara är en miss.
Det finns säkert en bra förklaring.

Så länge de är registrerade både hos säker vatten och BKR bör det inte vara problem. Det går ju att söka på redo hemsida. Eller ringa. Organisationerna är väldigt måna om att deras medlemmar sköter sig.

H hakan74 skrev:
Så länge de är registrerade både hos säker vatten och BKR bör det inte vara problem. Det går ju att söka på redo hemsida. Eller ringa. Organisationerna är väldigt måna om att deras medlemmar sköter sig.
Yes. Har sökt allt jag kan och de som krävs har de. Frågetecknet som är lite oklart är det här med OSB/plywood. Men som jag svarade här till en annan så finns det säkert en förklaring. Och de har svarat exemplariskt på mina frågor , väntar dock svar på det ovannämnda. Enda som de saknade va el-behörigheten och de har ett samarbete sen 1 år tillbaka med en Stockholmsfirma och de va nöjda och rätt behörighet finns på den firman.

R RoBo skrev:
Står inget pris ? Och h är det svenska ?
Glömde OSB skall inte vara i våtrum.
H är vedertaget begrepp på timmar enligt mig. Ingen sagt något på 10 år jag skickat fakturor.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Varför våtrumsgips när man kör filt?
Varför skulle en plyfa hålla bättre emot vatten än en tätare osb skiva? Blir de hål i tätskiktet så blir det ändå skadat oavsett..

• Gilla
Björn 77 och 1 till
  • Laddar…
S
B brozinic skrev:
Varför våtrumsgips när man kör filt?
Varför skulle en plyfa hålla bättre emot vatten än en tätare osb skiva? Blir de hål i tätskiktet så blir det ändå skadat oavsett..
Man har plyfa för att den är betydligt starkare än OSB.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Man har plyfa för att den är betydligt starkare än OSB.
Plyfa skall användas idag i nya våtrum på plan 1 i förebyggande för framtida handikappanpassning. ”Krav”

B Besiktningsmannen skrev:
Plyfa skall användas idag i nya våtrum på plan 1 i förebyggande för framtida handikappanpassning. ”Krav”
Ja mkt kan ju hända under tiden ett badrum ska hålla men nja.. kan ju inte planera för att de ska ske.. tex.

Det måste vara 15mm plywood, duger inte med 12mm plywood eller OSB.
Detta för att skruva fast saker. Förr satte man kottlingar där nått skulle skruvas fast.
Men ingen vet vad som händer om tre eller sju år, och vad som skall skruvas fast då. Eller var.
Men med 15plywood så kan du skruva överallt.

//AA

A
A Anna84 skrev:
[bild]
Hej. Jag försöker bestämma mig om jag ska anlita företaget eller inte. Något som ser konstigt ut enligt er?
Med vänlig hälsning, Anna
Kakel på väggen, då får det inte vara osb bakom utan det ska vara konstruktionsplywood. Bara det faktumet skulle få mig att bli tveksam. Vilken seriös firma har inte koll på det!

A Anna84 skrev:
Det som står 1st på är materialet sen står priset efter.
Nu säger du emot dig själv

Nyss skrev du "det som står längst ner".

Sjäkvklart kommer ni få betala för allt, även det ni inte köper in utanför offerten

Hur mycket ska de ha betalt för det som står "1 st" på? Tar de 25000 för flytspackel är det en annsn sak än om de tar 5000, t.ex.
Om ni själva enbart köper in kakel klinker och inredning så år ju inte det samma sak som att ni köper in allt material.

A Anna84 skrev:
Det ska ingo i VVS delen för det pratade vi om iaf.
Hur är det med fläkt? Ser inget om det heller. Hur tänker ni gällande dokumentation om det inte är en totalentreprenad? Kan nog ibland bli svårt med kvalitetsintyg om ni vill ha ett sånt.
Ni kanske har fått offerter på el och VVS också men om det var jag skulle jag vilja ha allt i offerten. Svårt att komma sen och hävda att man har pratat om att saker ska ingå utan att det står med. Har de en kostnad på plattsättningen per m2? Ser inte att det finns nån tidsåtgång på det.

T
A asfd557 skrev:
Kakel på väggen, då får det inte vara osb bakom utan det ska vara konstruktionsplywood. Bara det faktumet skulle få mig att bli tveksam. Vilken seriös firma har inte koll på det!
Det får visst vara OSB bakom men då behövs kortlingar till duschdörrar och kommod till exempel. Säkert vatten är inga "lagar" som man måste följa

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Det måste vara 15mm plywood, duger inte med 12mm plywood eller OSB.
Detta för att skruva fast saker. Förr satte man kottlingar där nått skulle skruvas fast.
Men ingen vet vad som händer om tre eller sju år, och vad som skall skruvas fast då. Eller var.
Men med 15plywood så kan du skruva överallt.

//AA
Precis, då kan vi ha OSB, om vi skulle behöva handikappanpassa så måste vi ändå flytta.. tänker inte bygga om hela huset, då är det lättare att flytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.