Byggahus.se

Ser offerten ok ut?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Skulle man kunna avskriva sig kostnaden för vattenskada i våtutrymmen så skulle jag göra det direkt!
    Är det fel så ska den som utfört arbetet åtgärda det, kommer felet efter 10 år så är ditt badrum värt 50 spänn.

2. L
    Medlem Nivå 1
    Golvbrunn skall enligt mig alltid bytas för att säkerställa en korrekt installation. Anslutning mot golvbrunn är idag den största faktorn där vattenskador uppstår så det är direkt dumsnålt att inte byta den när resten görs nytt.

Sen till frågan om OSBskiva i vägg eller inte. Osb är en grövre spånskiva, Den har i strukturen ingen fiberriktning vilket gör att hållfastheten när du skruvar fast saker i den inte håller lika bra som i en plywoodskiva. så skall det fästas duschvägg eller inredning måste det finnas material bakom kakelskicktet som håller grejerna. Så OSB är inte att rekommendera i ettt badrum om det skall byggas på ett seriöst sätt.

3. Music Man
    Medlem Nivå 10
    • Laddar…
  4. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Våtrumsvägg 2012 är bara en rekommendation och inget krav ens i Säker Vatten. Jag jobbar med nyproduktion av flerbostadshus (platschef) och vi har aldrig plywood bakom hela gipsen utan endast kortling på våtrumsgips.

I nyproduktion är det överlag ovanligt med Våtrumsvägg 2012, oftast pga platsbrist i projektering, men även pga att plywood är väldigt fuktkänsligt och inte helt enkelt att hantera på en byggarbetsplats. Man vill ju helst inte bära in skivorna efter stommen är rest utan lyfta in dem i samband med stommontage. Detta funkar med fabriksplastad gips, men plywooden är svårare och känsligare för mögelangrepp om den ska stå i 3-6 månader.

Vill bara tillägga att jag tycker våtrumsvägg 2012 är bra och jag bygger gärna så själv. Dock skillnad på ett badrum och 100.

Redigerat 22 sep 2019 23:18
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har rensat i tråden, och även delat ut ett par varningar.

/moderator

6. A
    Bannad Nivå 1
    Menar du
    Menar du att ni bygger våtrumsvägg med gips på reglar och sen kakel på det?
    Skulle jag råka ut för en vattenskada och det framkommer att det är byggt så, skulle jag stämma er. Sedan är det domstolen som får tolka vad som är fackmannamässigt! Själv har jag byggt med osb+gips men då med matta som ytskikt!

7. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16

Läs på här och begrunda vad som krävs enligt BBV för att det ska räknas som fackmässigt utförande !!

https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-09-24 kl. 01.37.27.png

https://www.bkr.se/wp-content/uploads/byggkeramikhandboken/pdf/del_6_2012we.pdf

Skärmavbild 2019-09-24 kl. 02.00.50.png

Detta betyder att det är fullt godkänt att bara ha ett lager gips på regelverk som har ett cc på 450mm för att uppnå tillräcklig böjstyvhet i väggen för att den ska kunna plattsättas.

Skärmavbild 2019-09-24 kl. 01.38.54.png

Detta betyder att det räcker och montera kortlingar på de ställen i våtzon 1 där man ska göra infästningar.

PUNKT !!! :cool:

Att vi sen nog alla är överens om att det absolut ultimata är och klä väggarna med 15mm plywood överallt bakom gipsen behöver vi nog inte dra i långbänk men det är ju inte det du pratar om utan en massa som du inte kan styrka !
    Detta gör att du bara vilseleder folk som söker information härinne !! :dizzy:

Själv kör jag alltid med 15mm plywood så mycket det går men i vissa fall som t.ex när folk har haft plastmatta tidigare och badrummet i princip är byggt efter ett badkar så finns det ingen möjlighet att bygga på med 30mm extra för då får de inte plats med ett badkar igen om de önskar det och i de lägena blir det OSB bakom gipsen alternativt i värsta fall ingenting mer än eventuellt behov av kortlingar för duschstång etc. för att spara utrymme.

Så...
    JO jag är väldigt seriös, ansluten till BKR och arbetar uteslutande fackmässigt och enligt regelboken ! ;):cool:

Redigerat av moderator 24 sep 2019 18:32
  8. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Haha godnatt..

• Laddar…
  9. A
    Bannad Nivå 1
    Det var ett utförligt svar och du lägger mycket energi på det vill jag säga!
    Backa tillbaka lite och fundera på vårt allt tal om 15 mm konstruktionsplywood kommer i från.
    Ring bkr och uppdatera dig om läget, det har förändrats mycket sedan din handbok skrevs 2008!
    Ta och läs säker vatten med, den är framtagen tillsammans med bkr mfl.
    Den är i dags den metod som räknas som hantverksmässigt!
    Tror du fortfarande att du skulle vinna i en domstol?

10. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    Var bara snäll och lägg ner nu !
    Inse att du inte har koll.
    Varför ska det vara så förbannat svårt att erkänna detta.

Säker Vatten REKOMMENDERAR 15mm plywood i sina regler... JA...
    ....och det gör jag med.

MEN... nu var det BBV vi diskuterade och där finns det INGA krav om 15mm plywood som du påstår utan att kunna motbevisa mig svart på vitt !!

Handbokslänken påpekar vad som gäller för att uppnå tillräcklig böjstyvhet och det är samma krav idag som när den skrevs 2008.
    Tåligheten på reglar och skivmaterial har knappast ändrats.

JA... jag hade vunnit 8 dagar i veckan så länge jag utför jobbet enligt BBV därför att de kräver INTE 15mm plywood för att det ska vara utfört fackmässigt !!

Snälla... BARA GE UPP !!

11. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    För att räknas som fackmässigt utförande ska tillräcklig böjstyvhet uppnås vilket man gör enbart med gips på cc450 !!

För att räknas som fackmässigt utförande ska infästningar utföras i 15mm plywood ELLER kortling !!

SUMMA:

Man kan sätta enkel gips på cc450 samt kortlingar där infästningar ska göras och då har man uppfyllt de fackmässiga kraven enligt BBV.

12. A
    Bannad Nivå 1
    Vem har sagt krav? Som alltid så är det i slut ändan tolkningar som avgör! En vattenskada i sig är ett bevis på att du inte varit hantverksmässig! Du har inte följt rekommendationer samt bedömt läget fel.
    Bkr gäller bara om man avtalar om det, antagligen ett försök att avtala bort hantverksmässighet!
    Sluta med att försöka hitta kryphål, gör om gör rätt. Använd Plyfa P30 så slipper du stå och förklara dig i tex en domstol!
    Gvk samt rörkrökarna är inte med dig!
    Går det inte att göra ett korrekt jobb, avråd kunden, begär en friskrivning...en smart kund skiter i badkaret och sätter in en dusch.

I en våtrumsvägg ska det sitta en Plyfa P30
    Det är hantverksmässigt!

13. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    Slutdiskuterat nu för jag vet vad som är rätt och fackmässigt och jag följer branschreglerna som är framtagna att gälla som fackmässiga.
    Tänker inte lägga mer energi på människor som vägrar ta till sig vad som gäller i verkligheten.

Hantverksmässigt finns det inte ens något som heter och du har dessutom inte kunnat komma med en enda länk till en seriös sida som styrker dina hittepå och därför lyssnar jag inte på dina påståenden och hoppas inte heller någon annan gör det.

14. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Paul har rätt

15. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Paul säger ju själv att han rekommenderar våtrumsvägg men ibland funkar det inte, ibland blir det för dyrt enl kunden.
    Då får man göra enl reglerna och dom säger som sagt att cc450 och enkelgips är ok med kortling bakom.

• Laddar…