21 028 läst ·
139 svar
21k läst
139 svar
Ser offerten ok ut?
Fast allt är i offerten, och alla intyg samt bilddokumentstion ingår. Vi ska inte ha fläkt. Har inte haft det senaste 30 åren så behöves nog inte nu heller. Och om det ska upp en så löser vi det. Ja jag vill ha lite special så då tar det betalt för kvm istället, kanske går det smutt då förlorar jag på det blir det mkt tidsåtgång så är jag vinnaren. Jag vill inte ha tidsåtgång på kakel och klinker, jag vill ha det bra. Men på en vecka borde de hinna. Badrummet är räknat att ta 3-4 veckor.J jensan01 skrev:Hur är det med fläkt? Ser inget om det heller. Hur tänker ni gällande dokumentation om det inte är en totalentreprenad? Kan nog ibland bli svårt med kvalitetsintyg om ni vill ha ett sånt.
Ni kanske har fått offerter på el och VVS också men om det var jag skulle jag vilja ha allt i offerten. Svårt att komma sen och hävda att man har pratat om att saker ska ingå utan att det står med. Har de en kostnad på plattsättningen per m2? Ser inte att det finns nån tidsåtgång på det.
Redigerat:
Ja priset styck står efter och det vi ska totalt betala står längst ner. Som ni inte får se Det vi inte betalar i offerten är klinker, kakel, inredning, samt handdukstork och badkar.S sunqan skrev:Nu säger du emot dig själv
Nyss skrev du "det som står längst ner".
Sjäkvklart kommer ni få betala för allt, även det ni inte köper in utanför offerten
Hur mycket ska de ha betalt för det som står "1 st" på? Tar de 25000 för flytspackel är det en annsn sak än om de tar 5000, t.ex.
Om ni själva enbart köper in kakel klinker och inredning så år ju inte det samma sak som att ni köper in allt material.
Allt annat ingår. Så tolkar jag offerten och så är det muntligt sagt också samt bekräftar via mail. Han kommer ju tro att jag är dum i huvet som ställer frågor om och om igen. Jag är säker på det här nu, allt finns med och rätt enligt alla krav..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Finns absolut ingenting som tvingar någon att använda plywood i väggarna före OSB.H hakan74 skrev:
Kunder vill ofta inte betala när man räknar med den dyrare plywooden och våtrumsgips så därför kör de flesta med OSB och vanlig gips på väggarna.
Skillnaden är att ska man skruva upp saker i våtzon 1, typ duschväggsprofiler så måste man ha regel bakom OSB på de ställena vilket man inte behöver om man har 15mm plywood.
Dock räcker OSB för att förenkla andra lättare infästningar av krokar, spegelskåp etc på andra håll i badrummet så därför väljer de flesta att sätta detta bakom överallt.
Kan du komma med seriös länk om var detta står att läsa ?A asfd557 skrev:
Man får ha vilken träfiberskiva som helst bakom gips !!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är detta en konstruktion som du själv brukar göra när du renoverar badrum ??S Shovelhead68 skrev:
Hur skulle din konstruktion se ut för att klara bärigheten ?
Tänker du fylla bjälklaget med EPS och låta flytspacklet vila på detta och bjälkarna ?
Mycket nyfiken på detta tillvägagångssätt...
Paul-Staffanstorp skrev:
Finns absolut ingenting som tvingar någon att använda plywood i väggarna före OSB.
Kunder vill ofta inte betala när man räknar med den dyrare plywooden och våtrumsgips så därför kör de flesta med OSB och vanlig gips på väggarna.
Skillnaden är att ska man skruva upp saker i våtzon 1, typ duschväggsprofiler så måste man ha regel bakom OSB på de ställena vilket man inte behöver om man har 15mm plywood.
Dock räcker OSB för att förenkla andra lättare infästningar av krokar, spegelskåp etc på andra håll i badrummet så därför väljer de flesta att sätta detta bakom överallt.
Tack för ett bra svar. Men kan man ha bådeock? Vi fick frågan om vi funderat på att byta till dusch senare om vi tröttnar på badkar, vi har en dusch i källaren så det kändes inte aktuellt. Samt att fönstret sitter dumt och de duschdörrar som kan vikas in för att spara plats osv. inte föll oss i smaken nu iaf. så har jag hellre badkar.
Kan du komma med seriös länk om var detta står att läsa ?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hej
Svårt att få koll på vad du undrar när du svarar i citatet av min text.... hehe
Antar att du menar och använda 15mm plywood i våtzonen och OSB på övrigt och det fungerar ju dåligt då OSB bara är 11mm tjock.
Samtidigt om man vill vara förberedd på att kunna sätta dit duschväggar inom snar framtid så är ju plywood bästa alternativet eftersom man inte i dagsläget då vet var man ska behöva skruva i våtzon 1.
Merkostnaden för plywood i ett badrumsprojekt tycker jag personligen är försumbar faktiskt.
Antar att du menar och använda 15mm plywood i våtzonen och OSB på övrigt och det fungerar ju dåligt då OSB bara är 11mm tjock.
Samtidigt om man vill vara förberedd på att kunna sätta dit duschväggar inom snar framtid så är ju plywood bästa alternativet eftersom man inte i dagsläget då vet var man ska behöva skruva i våtzon 1.
Merkostnaden för plywood i ett badrumsprojekt tycker jag personligen är försumbar faktiskt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
15mm Plywood kostar hos Hornbach 339:-/skivan
11mm OSB kostar 148:-/skivan
Det diffar alltså 191:- per skiva och ponerar du att det går åt typ 8 skivor i ett normalstort badrum så snackar vi alltså 1500 spänn dyrare...
Därför fattar jag inte varför det ska snålas hos många hantverkare.
Själv brukar jag ta måtten som plywoodskivorna ska vara innan jag kör till t.ex Hornbach där jag lastar ex antal skivor på en vagn och sedan lämnar jag vagnen med en lista på måtten jag vill ha skivorna sågade till så sågar de upp dem oftast inom en dag eller max två.
Ber dem att märka dem efter listans numrering till mig.
Detta sparar sjukt mycket tid och är det trångt hos kunden så är det också väldigt smidigt att göra så här.
Sen är det bara att bära in dem i badrummet efterhand och montera dem på sina platser efter lite håltagningar.
Medan de sågas upp så har man alltid något annat att göra med t.ex ändringar av VA och EL...
11mm OSB kostar 148:-/skivan
Det diffar alltså 191:- per skiva och ponerar du att det går åt typ 8 skivor i ett normalstort badrum så snackar vi alltså 1500 spänn dyrare...
Därför fattar jag inte varför det ska snålas hos många hantverkare.
Själv brukar jag ta måtten som plywoodskivorna ska vara innan jag kör till t.ex Hornbach där jag lastar ex antal skivor på en vagn och sedan lämnar jag vagnen med en lista på måtten jag vill ha skivorna sågade till så sågar de upp dem oftast inom en dag eller max två.
Ber dem att märka dem efter listans numrering till mig.
Detta sparar sjukt mycket tid och är det trångt hos kunden så är det också väldigt smidigt att göra så här.
Sen är det bara att bära in dem i badrummet efterhand och montera dem på sina platser efter lite håltagningar.
Medan de sågas upp så har man alltid något annat att göra med t.ex ändringar av VA och EL...
Medlem
· Älvsborg
· 50 inlägg
Visst (”FÅR”) man bygga sitt våtutrymmet hur man vill..! Men ska man göra RÄTT så idag SKALL det vara en Tjock hård träfiberskiva (oftast osv) kan använda EK skivor med..för att kunna handikappanpassas för nästa ägare med tex handledare vid toalettstolen och i dusch/badkar. Skulle det råka bli ett läckage med en osv skiva bakom, så glöm att få ersättning från försäkringsbolaget pga att man inte följt BKR branchutförande. Samt så SKALL man följa dom tekniska egenskapskraven vid nybyggnation och renovering. Detta finns att följa och läsa på Boverkets sidor, och det är Boverkets regler om hur man skall bygga som gäller, och BOverket hänvisar till BKR/GVK när det gäller våtutrymmen,,,! Inget annat..!!! Samt följer Man inte dom tekniska egenskapsreglerna så har Kommunen rätt att komma och kräva rivning/göra om eller kan även ålägga ett VITE..,,!Paul-Staffanstorp skrev:
Finns absolut ingenting som tvingar någon att använda plywood i väggarna före OSB.
Kan du komma med seriös länk om var detta står att läsa ?
Hehe, ja jag såg att jag svarade mitt i..tokigt.Paul-Staffanstorp skrev:
Hej
Va bra då behöver jag inte besvära hantverkarn med en dum fråga
Ja, vi är långt under vår budget för badrummet så det spelar ingen roll om kostanden går upp.
Tusen tack för ditt svar.
Jag känner inte att ni behöver diskutera detta vidare. Jag uppskattar inte när man ”höjer tonen” (stora bokstäver och flera utropstecken)B Besiktningsmannen skrev:Visst (”FÅR”) man bygga sitt våtutrymmet hur man vill..! Men ska man göra RÄTT så idag SKALL det vara en Tjock hård träfiberskiva (oftast osv) kan använda EK skivor med..för att kunna handikappanpassas för nästa ägare med tex handledare vid toalettstolen och i dusch/badkar. Skulle det råka bli ett läckage med en osv skiva bakom, så glöm att få ersättning från försäkringsbolaget pga att man inte följt BKR branchutförande. Samt så SKALL man följa dom tekniska egenskapskraven vid nybyggnation och renovering. Detta finns att följa och läsa på Boverkets sidor, och det är Boverkets regler om hur man skall bygga som gäller, och BOverket hänvisar till BKR/GVK när det gäller våtutrymmen,,,! Inget annat..!!! Samt följer Man inte dom tekniska egenskapsreglerna så har Kommunen rätt att komma och kräva rivning/göra om eller kan även ålägga ett VITE..,,!
Tack för ert engagemang. Jag har svar på det jag vill veta.
Medlem
· Älvsborg
· 50 inlägg
Det va ett förtydligande till föregående skrivare, inget om att jag skulle vara sur...A Anna84 skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
...och det förtydligandet är hittepå !!B Besiktningsmannen skrev:
Det finns inga krav från BKR på att det ska användas 15mm plywood eller annan träfiberskiva alls bakom gipsen vid renovering av ett badrum.
Anser du detta så kom gärna med ett utdrag från deras branschregler !
Vaddå "glöm att få ersättning"... som sagt finns det inga krav från BKR att använda någon träfiberskiva alls bakom.B Besiktningsmannen skrev:Visst (”FÅR”) man bygga sitt våtutrymmet hur man vill..! Men ska man göra RÄTT så idag SKALL det vara en Tjock hård träfiberskiva (oftast osv) kan använda EK skivor med..för att kunna handikappanpassas för nästa ägare med tex handledare vid toalettstolen och i dusch/badkar. Skulle det råka bli ett läckage med en osv skiva bakom, så glöm att få ersättning från försäkringsbolaget pga att man inte följt BKR branchutförande. Samt så SKALL man följa dom tekniska egenskapskraven vid nybyggnation och renovering. Detta finns att följa och läsa på Boverkets sidor, och det är Boverkets regler om hur man skall bygga som gäller, och BOverket hänvisar till BKR/GVK när det gäller våtutrymmen,,,! Inget annat..!!! Samt följer Man inte dom tekniska egenskapsreglerna så har Kommunen rätt att komma och kräva rivning/göra om eller kan även ålägga ett VITE..,,!
Finns heller inga skyldigheter att renovera med tanke på vad nästkommande ägare/brukare tänker montera upp.
Kommer denna att montera upp handledare etc. så är det ju den som gör ett fel om den inte undersökt så att den fästs enligt kraven.
Att det sen är bra mycket bättre att sätta 15mm plywood istället för OSB är en helt annan sak och det förespråkar jag med i ett av inläggen ovan då merkostnaden är försumbar.
Våtrumsväggen från säkervatten med 15mm K-plyfa är ett alternativt sätt att bygga vägg på.
Dock inget måste på just detta sätet för att klara kraven.
Men min mening det absolut lättaste!
https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Dock inget måste på just detta sätet för att klara kraven.
Men min mening det absolut lättaste!
https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Uppfyller man kraven Säker Vatten med 2st 11mm OSB bakom gips istället för plyfa? Jag ska precis bygga badrum själv och har ett gäng osb till övers.Krilleman skrev:
I övrigt för diskussionens skull finns det olika branscheregler och standarder som Säker Vatten och Byggkeramikrådets rekommendation. Sen har vi lagar och motsvarande krav från Boverket.
Försäkringsbolagen är väl intresserade av att det byggs fackmannamäsigt. Då är det ju enkelt för dig som husägare att luta sig mot någon av dessa standarder. Men de är inte lagkrav och som kund behöver man avtala med sina entreprenörer om vad som ska gälla.
Redigerat av moderator: