Jag behöver vet var serviserna finns och jag kan inte tolka ritningarna. Jag vet att man kan få utsättning men vill gärna ha hjälp att tolka när jag hittade dessa papperna.

Det enda jag vet är var brunnen är till ytvatten och den är på gaveln till garaget. Så den borde stämma men i övrigt oklart.

• Ritning med information om avlopp och vatteninstallationer, med angivna koordinater nära ett garage och en skiss över området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av fastighet med markeringar för vatten- och avloppsledningar, datum och signaturer för personal. Visar placering av brunn vid garagegavel.
    Skapa konto
  • Gammal byggnadsritning med handskrivna anteckningar som visar avlopp och vattenledningar i förhållande till garage och omgivande tomt.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Det framgår inte hur ledningarna är dragna på din fastighet. Det man kan se är hur ledningar är dragna ute i gatan, men det är inte dina serviser utan det är kommunens ledningar som ansluter till din förbindelsepunkt. Förbindelsepunkten ligger i fastighetsgräns och är markerad. Den jag ringat in i rött:

Ritning av fastighet med markerad förbindelsepunkt i rött. Visar ledningens dragning och måttangivelser för vatten och avloppssystem.
Skapa konto

Du vet att vattenledningen (Kv) går in mot huset 2,90 m från gaveln, det står på ritningen. Och du vet att spill (S) och dagvatten/ytvattenavlopp (Y) går in på tomten bredvid vattenledningen. D v s om du hittar servisventilen för vattnet i gatan så vet du att de två avloppen ligger i omedelbar närhet strax norröver vid fastighetsgränsen på djupen +12,10 och +12,54 m (är det meter över havet?)

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.