Hallå,
Som rubriken lyder så önskar jag installera mekanisk frånluft i mitt nyköpta enplans villa med källare rån -74 då självdraget idag är obefintlig.
tyder jag ritningen rätt att det går frånluftskanal från tvättstuga,till bastu för att avslutas i murstock?
kommer eldas i samvaro/gillestugan vintertid.
Alt 1 frånluftsfläkt på skorsten, men kan då inte använda murstock för elda? Blir det tillräckligt flöde när man duschar då luften går från murstock genom bastu till dusch?
Alt 2 montera badrumsfläkt i friskluftventil i tvättstuga. Men blir då fel vent i bastu då den kräver både till och frånluft?
Några bättre alternativ?
Bifogar ritning på bottenplan. Ser ut som badrummet har en egen kanal? Orkar en badrumsfläkt verkligen trycka ut luften hela vägen ut genom taket?
Som rubriken lyder så önskar jag installera mekanisk frånluft i mitt nyköpta enplans villa med källare rån -74 då självdraget idag är obefintlig.
tyder jag ritningen rätt att det går frånluftskanal från tvättstuga,till bastu för att avslutas i murstock?
kommer eldas i samvaro/gillestugan vintertid.
Alt 1 frånluftsfläkt på skorsten, men kan då inte använda murstock för elda? Blir det tillräckligt flöde när man duschar då luften går från murstock genom bastu till dusch?
Alt 2 montera badrumsfläkt i friskluftventil i tvättstuga. Men blir då fel vent i bastu då den kräver både till och frånluft?
Några bättre alternativ?
Bifogar ritning på bottenplan. Ser ut som badrummet har en egen kanal? Orkar en badrumsfläkt verkligen trycka ut luften hela vägen ut genom taket?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 205 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 205 inlägg
Enligt normerna bör man ha frånluft om 0,35 l/s och kvm (varje våningsplan) för sig. Det innebär ungefär 40 l/s i ditt fall (om jag räknade rätt med måtten) och det kan du inte klara med en enda frånluftsfläkt i källaren utan du behöver 3-4 st. Om du vill ha en takfläkt så behöver du alltså kanaler från t.ex. klädkammare och förråd. Jag ser att det är tilluft utritat i tvättstugan och den ska då vara stängd, eftersom tilluft ska man bara ha i rum man vistas i under lång tid, t.ex. gillestuga och hobbyrum. Sen måste det finnas ventilationsspringor under/över alla dörrar så att luften kan förflytta sig mellan rummen.
Jag hade nog börjat med att ta reda på exakt vilka kanaler som går vart innan du sätter in någon fläkt. Det är lite svårt att avgöra enbart från ritningen om tvättstuga/bastu/dusch delar kanal eller om badrummet har en egen.
Generellt vill man ha frånluft i badrum, WC, tvättstuga och liknande, och tilluft i rum där man vistas längre tid, som sovrum/gillestuga. Sen behöver luften kunna ta sig mellan rummen via springor under dörrar eller överluft.
Jag hade varit försiktig med att sätta en badrumsfläkt i en befintlig friskluftsventil utan att veta hur systemet är tänkt, eftersom luften då kan börja gå fel väg. Om murstocken också ska användas för eldning bör du nog stämma av med sotare/ventilationsfirma innan du kopplar något dit.
Så mitt råd är: kontrollera kanaldragningen först, och välj fläktlösning därefter. Annars är risken att du får dåligt flöde där du faktiskt behöver det, särskilt vid dusch/tvättstuga.
Generellt vill man ha frånluft i badrum, WC, tvättstuga och liknande, och tilluft i rum där man vistas längre tid, som sovrum/gillestuga. Sen behöver luften kunna ta sig mellan rummen via springor under dörrar eller överluft.
Jag hade varit försiktig med att sätta en badrumsfläkt i en befintlig friskluftsventil utan att veta hur systemet är tänkt, eftersom luften då kan börja gå fel väg. Om murstocken också ska användas för eldning bör du nog stämma av med sotare/ventilationsfirma innan du kopplar något dit.
Så mitt råd är: kontrollera kanaldragningen först, och välj fläktlösning därefter. Annars är risken att du får dåligt flöde där du faktiskt behöver det, särskilt vid dusch/tvättstuga.
Klicka här för att svara