3 258 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Separat gu10 kontakt finns ej?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Uppenbarligen har armaturen tagit skada av för hög värme, men vi har sett exempel tidigare på synbarligen korrekt installerade halogenspottar som ändå blivit för varma. Det är inte enbart armaturen som styr max effekt utan även installationen - storleken på pottan, isolering och närhet till brännbara ytor.
Om vi antar att de svarta mojarna är drivdon av något slag så ska de inte ta skada av för hög belastning, så om de fortfarande fungerar ser jag ingen anledning att byta dem. Men försök öppna en så vi får se vad det är, det kanske bara består av en sockerbit och då är det enkelt att visuellt säga bu eller bä
Om vi antar att de svarta mojarna är drivdon av något slag så ska de inte ta skada av för hög belastning, så om de fortfarande fungerar ser jag ingen anledning att byta dem. Men försök öppna en så vi får se vad det är, det kanske bara består av en sockerbit och då är det enkelt att visuellt säga bu eller bä
Dom svarta mojarna är kopplingsplintar där man ansluter armaturen och ev kopplar vidare. Många spottar brukar ha 35 W som maxstyrka på lamporna. så har det suttit starkare lampor ska man kanske skatt sig lycklig att det stannade vis brända lamphållare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Den ser ju ut att vara i gott skick så där sparade du några kronor 
Det är inget drivdon, utan en "kopplingsplint" med hållare för att kablarna inte skall ligga mot armaturen. Socklarna är bara att kasta och skaffa nya, sedan ser det ut som det inte varit för varmt för då borde kablarna också varit torkade/brända. Om nu inte förre ägaren nyss bytt ut dem.
Satsa på nya socklar och nya led med GU10.
Hur stora är pottor sitter det i taket?
Satsa på nya socklar och nya led med GU10.
Hur stora är pottor sitter det i taket?
Lysande! Blir att ordna till detta och få tillbaka lite belysning!
Pottorna som sitter ovan är uppskattningsvis minst 10cm höga exkl undertak som blivit installerat i efterhand som bygger ytterliggare 2-3cm. Och sedan med väldigt bra marginal runt om själva hålet där armaturen ska placeras.
Jag tackar hjärtligt för all er snabba hjälp!!
Pottorna som sitter ovan är uppskattningsvis minst 10cm höga exkl undertak som blivit installerat i efterhand som bygger ytterliggare 2-3cm. Och sedan med väldigt bra marginal runt om själva hålet där armaturen ska placeras.
Jag tackar hjärtligt för all er snabba hjälp!!
Klicka här för att svara

