Någon som vet om det finns utanpåliggande dubbeluttag IP44 (typ Aqua Stark eller motsvarande) som har separat brunnständning på de båda uttagen?

Det vore perfekt för uttaget utanför stugan men verkar svårt att hitta.

Med tanke på att du vill ha det utanpå stugan så antar jag att du vill använda det för att koppla två olika faser och därmed kunna ha högre totalbelastning?

Det är inte en tillåten användning för uttag med separat tändning. Båda brunnarna måste gå på samma enfasgrupp.

Nix, samma fas och säkring. Det ena ska vara för julgransslingan och det andra som vanligt uttag. Julgranen (eller egentligen en buske med en LED-slinga i) ska styras av central ljusstyrning och det är irriterande att inte få ström till tex en borrmaskin bara för att det är ljust ute.

Har inte sett det på kvalitetsuttag (Eljo, Elko etc..) men däremot så har ju många billiga skituttag från t ex Malmbergs bara byglingar mellan brunnarna. På ett sådant är det ju enkelt att bara ta bort byglingen för fasen och ansluta tändtråden på ena brunnen och fast fas på den andra. Har dock inget konkret exempel nu på ett sådant uttag men har sett sådana modeller flera gånger iaf..

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Annars hade ÖoB för några år sen en serie i klass med det där biltemauttaget, men inte riktigt likadant utseende, där det fanns en modell med trappomkopplare+uttag. Med en sån kan man ju om man vill vara omständig använda knappen för att växla mellan konstant spänning och styrd spänning på uttaget ;) ;)

yxis skrev:
Annars hade ÖoB för några år sen en serie i klass med det där biltemauttaget, men inte riktigt likadant utseende, där det fanns en modell med trappomkopplare+uttag. Med en sån kan man ju om man vill vara omständig använda knappen för att växla mellan konstant spänning och styrd spänning på uttaget ;) ;)
Det där är väl faktiskt ingen fruktansvärt dålig idé. ELJO Aqua Stark finns med uttag och enpolig/trappbrytare. :)

//Patrik

Fast TS vill nog ha två uttag för att slippa dra ur julgransbelysningen för att köra borrmaskinen :)

Patrik_Hed skrev:
Som Hågge så fint nämner, det finns skituttag som både är jobbiga att installera, har dålig tunn plast och är skitfula som man kan få den funktionen på.

Dessa uttag från Biltema tror jag bara har förbindelser mellan de bägge brunnarna.
[länk]

//Patrik
Japp, det kan jag bekräfta efter att ha använt sådana i båten. De känns inte så dåliga som man skulle kunna tro, bra passning, täthet och inte svåra att dra ur/sätta i stickpropp. Känns bättre än några Malmbergs jag (i oförstånd) skruvade upp hemma.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.