Alla hjälpmedel som ger tiondels upplösning är bra. Och det bästa är inte att man får precision utan det Daniel är ute efter Repeterbarheten. Precisionen är en bonus

Jaha..... ja den där avläsningen innebär ju att det går snabbare att hitta rätt inställning. Precis som skalan på höj och sänkveven.
Jag får ta och fundera på det där.

heimlaga skrev:
Jaha..... ja den där avläsningen innebär ju att det går snabbare att hitta rätt inställning. Precis som skalan på höj och sänkveven.
Jag får ta och fundera på det där.
Låter klokt. Speciellt när man gör små serier är ju ställtiden viktig att få ner, utan att pruta på precisionen.

Nonieskalor skulle ju vara en enkel och hållbar lösning men var hittar man sådana?

heimlaga skrev:
Nonieskalor skulle ju vara en enkel och hållbar lösning men var hittar man sådana?
Slakta gamla skjutmått? Funkar säkert helt ok, om än inte lika smidigt som digital, på höjdjusteringen. Trots dock att det blir svårt att luta sig över hela fräs+anhåll och läsa av en nonieskala på baksidan av anhållet...

Inte är höjdjusteringen digital den heller. Det är fyra streck på vevhjulet och varje streck är 0,5 mm så det blir 2 mm per varv. För mig är det en fantastisk modernisering efter att aldrig ha haft någon skala alls på höjdjusteringen.

Jag får se vad jag hittar på. Har aldrig någonsin använt en vertikalfräs med skalor på anhållet.

Så sant. Kinaskräp är kinaskräp under viket namn fanskapet än säljs.

Det blir plattor av trä eller slät aluminiumplåt tills jag någon gång blir rik.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Litet framsteg

Vinkeldelarna är av 200x200x20 vinkeljärn. På dem är fastskruvade plattor av 10 mm hård plåt som tycks vara någon sorts fjäderstål. Tack vara det behöver jag inte vara rädd att kröka dem permanent.
På de försänkta skruvarna kan man sätta passbrickor mellan vinkeljärn och plåt tills allt är i linje och i vinkel.

Nu håller jag på och filar de avlånga hålen för skruvarna som skall hålla fast anslagsplattorna. Det tar tid att fila avlånga hål i 30mm material.

• Två robusta vinkeljärnkonstruktioner monterade på en arbetsbänk i en verkstad, delvis rostiga med flera försänkta skruvar och avlånga hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusigt värre!

Otroligt :D. Jättesnyggt jobb. Kommer fungera bra.

Du frågade om skydd tidigare. Det finns en massa skräp som du inte kommer att använda. Satsa på ett matarverk istället. Det är till, hjälp nästan jämt.

Det finns en anledning att anhåll inte är jättelånga. Varje gång du fräser lister måste du anta att ämnena inte är perfekt raka. Det tar oproportionellt lång tid att hålla på och springa fram och tillbaka till rikten. Rationellt att istället kunna vålda lite vid behov. Korta anhåll är en fördel då.

Anhåll av aluminium avråder jag ifrån. Teoretiskt är de perfekta. I praktisk verklighet duger bok eller ek utmärkt med den ytterst trevliga bonusen att det går att skruva fast hjälpanhåll och jiggar. Samt att du på någon halvtimme kan göra nya när de är utslitna, vilket de kommer att bli fortare än man kan tro.

Roligt att se dig utveckla grejerna :D

Mvh Findus

Tackar.

Jag har ett gammalt ELU matarverk som skall monteras på fräsen.
Likväl måste jag konstruera någon sorts kutterskydd som givetvis skall gå lätt att fälla undan vid behov. Skydd som skyddar mig mot myndigheterna. Vi har ju litet kinkiga säkerhetsbestämmelser i Finland.

Jaha.... tack för tipset. Inte för långa anhåll och inte för korta..... fast jag är österbottning och vi känner inte till ordet "lagom" ......annat än i form av rikssvenskarnas ord för ett obegripligt fenomen som vi inte känner till;)

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Kutterskyddet är en enkel lucka. Den är till nytta som Daniel skrev tidigare i tråden. Den förbättrar spånutsuget väsentligt. Kan bara påminna mig att jag varit tvungen att köra utan den när anhållet är borttaget helt för att medge fräsning med mallring på insidan av böjar.

Mvh Findus

PS. En skiss från min dator råkade komma med. Förbannat.
Ritade den för att förklara varför det kan vara bra att ha korta anhåll. Vi gör massor av list som vi gerar in i ramar. Då vill man fräsa så att profilen så långt det går ligger på kärnsidan av en ytbräda. Sedan klyver vi och fräser igen på samma ämne.
Normalt får vi lister som är böjda så att de spänner fast sig själva i ramarna. Det är knappt man behöver spika ;). DS

• Skiss av verktyg med kutterskydd och anhåll för att förbättra spånutsug vid fräsning.
Redigerat:
Jag har för mig att den nya EU-lagstiftningen kräver en lucka på en stång också framför kuttern som ett rikthyvelskydd???

Finland har i lag totalförbjudit all yrkesmässig användning av alla slags industrimaskiner tillverkade före 1 januari 1995 och alla eftermonterade skyddsanordningar som inte är CE-märkta av maskintillverkaren ihop med maskinen i fråga. Enda undantaget är enmansföretagare som arbetar i ett låst utrymme dit ingen annan kan komma in på arbetstid.

Sedan har högsta domstolen gett ett prejudikat som säger att den som äger en gammal maskin med praktiskt sett någotsånär lagenliga skydd oberoende av skyddens ursprung genom skyddens existens bevisar att han inte hade uppsåt att ställa till en olycka och därför inte kan straffas för sitt lagbrott varken genom straff eller genom utebliven försäkringsersättning för olycka.

Med andra ord får jag ha hur gamla och hoplappade maskiner jag vill såvida jag ser till att skydden någotsånär motsvarar skydden på en ny CE-märkt maskin. Då kan jag inte straffas för mitt lagbrott.

Fan ta generalguvernör Nikolaj Bobrikoff och alla hans sentida själsfränder i Finlands statliga förvaltning.

Jag blir så arg på myndigheterna som inte kan ge ut saklig information om vilka skydd som måste finnas på en maskin. Skulle de ge ut informationen så skulle det ju vara enklare att bygga skydden så de fungerar och blir fullgoda.

I stället hänvisar de bara till användningsförbud och att man skall köpa CE-märkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.