Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Som rubriken. Eftersom reglerna kring detta är snåriga och ologiska tänkte jag fråga dom regelkunniga. Schulo och detta:
i samma rum, är det OK? Jag anser ja, eftersom apparater som är anslutna med Europakontakt bör väl vara dubbelisolerade?
Jag tänkte jordsanera två rum men vill inte dra fram jordledare.
i samma rum, är det OK? Jag anser ja, eftersom apparater som är anslutna med Europakontakt bör väl vara dubbelisolerade?
Det är helt ok.
Just gällande jordat och ojordat tycker jag inte att reglerna är så ologiska. Man får inte kunna koppla in klass 0-apparater i ett rum där det finns jordade uttag. Och europapluggen får inte sitta på en klass 0-apparat.
Just gällande jordat och ojordat tycker jag inte att reglerna är så ologiska. Man får inte kunna koppla in klass 0-apparater i ett rum där det finns jordade uttag. Och europapluggen får inte sitta på en klass 0-apparat.
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Men i kök är det tydligen helt OK att ha ojordad lampa över köksbordet men jordade uttag i övrigt. Varför gäller inte samma i andra rum? Och hela den här krystade argumentationen med rum som inte har jordpotential och att det skulle vara säkert där att få en 230 V upplevelse. Hur håller det i rum med vattenburna element?A Avemo skrev:
Ingen aning varför man gjorde dessa krångliga regler, eller om det var elektrikerskrået som tjänade på det.
Du har alltså jordade uttag (shuko) redan i rummen men vill installera nya uttag i dessa rum utan att dra fram jord ?T Thomas_Blekinge skrev:Som rubriken. Eftersom reglerna kring detta är snåriga och ologiska tänkte jag fråga dom regelkunniga. Schulo och detta:
[bild]
Det gjordes en del märkliga tolkningar där matplatsen inte klassades som samma rum som köket trots öppet emellan. Men formellt får det inte vara ojordade lamputtag i samma rum som jordade vägguttag. Det gäller även kök. Lampor är för det mesta dubbelisolerade och därmed ojordade. Men lamputtaget får inte vara ojordat.T Thomas_Blekinge skrev:
Det håller inget vidare där. Och så har man ju också övergivit den argumentationen för 30 år sedan.T Thomas_Blekinge skrev:
I just specifikt kök var blandningen ojordat/jordat delvis tillåten tidigare. Man gjorde en bedömning att själva ”köksdelen” med diskbänk, spis etc. och ”matplatsen” med köksbordet etc. kunde ses som 2 olika utrymmen inom samma rum. Så ojordat för apparater som sitter en bit ifrån köksdelen var ganska standard ~70-80tal och bakåt.
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Nya lampor, ja. Men det finns dussintals trådar om hur man anpassar gamla fina lampor till nya miljöer. Kan tillägga att en närliggande RödaKorsbutik har en gammal gubbe som fixar gama lampor och har garanterat ingen ide om jordningsföreskrifter.A Avemo skrev:
Finns det statistik om hur många blivit skadade av oisolerade lampor?
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Hur logiskt som helst. Och gäller absolut inte i andra rum än köket.W Willmanh skrev:I just specifikt kök var blandningen ojordat/jordat delvis tillåten tidigare. Man gjorde en bedömning att själva ”köksdelen” med diskbänk, spis etc. och ”matplatsen” med köksbordet etc. kunde ses som 2 olika utrymmen inom samma rum. Så ojordat för apparater som sitter en bit ifrån köksdelen var ganska standard ~70-80tal och bakåt.
Eftersom europauttag per definition endast kan finnas på dubbelisolerade produkter ( som dessutom inte kan dra mer än 2.5A) så är det inget problem alls.T Thomas_Blekinge skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Europauttag/
T Thomas_Blekinge skrev:
Du måste skilja på ojordat och dubbelisolerat.
I ett ojordat vägg-/lamputtag kan man koppla in skyddsjordade apparater med ledande hölje. Då kan det uppstå farliga situationer om det finns jordpotential i närheten och därför får man inte blanda uttagen i samma miljö.
De platta europakontakterna får bara användas på dubbelisolerade apparater, så det är ok att använda dom både i jordade och ojordade miljöer.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Man får nog se detta i historiens ljus.T Thomas_Blekinge skrev:Men i kök är det tydligen helt OK att ha ojordad lampa över köksbordet men jordade uttag i övrigt. Varför gäller inte samma i andra rum? Och hela den här krystade argumentationen med rum som inte har jordpotential och att det skulle vara säkert där att få en 230 V upplevelse. Hur håller det i rum med vattenburna element?
Ingen aning varför man gjorde dessa krångliga regler, eller om det var elektrikerskrået som tjänade på det.
En gång i tiden hade vi oisolerad blanktråd som "klamrades" på väggen med porslinsknoppar. Alltså helt oskyddad el i bostradsrum.
Sedan kom man på att det vore bra med lite isolering. Blev ett lager med ngn form av texitl, ibland indränkt med gummi. Efter några år hade gummit fortsatt att vulka så isoleringen blev spröd och ramlade av. Man kom på att man behöver en plan B om isoleringen blir dålig (den tidens isolering blev dålig redan efter ett fåtal år, så det var verkligen ett reelt problem). Och så kom ett extra lager isolering, kabeln var uppfunnen. Ungefär samtidigt insåg man att problemet med strömförande apparater i första hand drabbade folk i våta miljöer, vid diskbänken, i badrum osv. För där är man normalt i kontakt med jord. I badrum förbjöds det mesta i elväg. I kök kom man på att skyddsjorda spis, kylskåp osv. Apparater som man med skapligt stor sannolikhet rör vid samtidig som ex. den jordade diskbänken. Skyddjord leder bort strömmen om det blir fel på kylskåpet så handtaget blir strömförande.
Därav krav på skyddjosrd i kök. Men man ville inte plötsligt förbjuda alla apparater, lampor, radioapparater, kanske gramofoner som folk hade investerat i och som inte är jordade. Så kravet på skyddsjord gällde framförallt kök, och andra utrymmen med stora jordade ytor. När man började intressera sig för mer osannolika olycksrisker, så kom ju frågan om vattenradiatorer som ett brev på posten. Länge levde vi med det krystade argumnentet att de är målade, färgen isolerar. Vilket iofs kan varta sant, men hur heltäckande är färgen, hur bra isolator är den. Sedan på typ 70 talet började de flesta apparatrer levereras som antingen skyddsjordade, eller dubbelisolerade med Euro kontakt eller vanlig jordad kontakt utan jordbleck. Och ngn gån tidigt 90 tal tror jag förbjöds ojordade uttag vid nyproduktion eller ombyggnad.
Så de krystade reglermna runt klass 0 uttag är knappast ett utslag av elektrikerskråets önskan att tjäna pengar, utan snarare tvärtom, man har strävat efter att ha en mjuk övergång till säkrare elinstallationer utan att tvinga alla att uppgradera fullt fungerande utrustninbgar och anläggningar i förtid.
Men som ett exempel på nur bristrande säkerhetstänket var i ganska modern tid. Philips tillverkade en TV under tidigt 60 tal, där axeln till volymkontrollen var av metall och stack ut ut apparaten. Axeln var helt normalt alltid strömförande 220V. men eftersom det satt en plastrratt monterade på axeln ansågs det OK. Man rör ju bara vid plastratten. Men så på nästa årsmodell av TVn piffades utseendet upp med en plastratt med guldfärgat lock av metall längst it på ratten. Om ratten sköts in helt på axeln, vid monteringen i fabrik, kom den strömförande axeln i kontakt med metallplattan i ratten. Och folk kunde få stötar när man skruvade upp ljudet på TVn.
Problemet upptäcktes, och rattarna byttes ut mot en modell med isolering bakom metallplattan. men bara hos de kunder som klagade på att de fick stötar av TVn.
Klicka här för att svara