hempularen skrev:
Å ena sidan så gratulerar jag alla med mördande topplån. Men det här väcker oroande minnen från tidigt 90- tal.

Igentligen är det ju väldigt ologiskt att bevilja högre bottenlån (=högre risk) när priserna börjar närma sig max. i en konjunkturcykel. Det verkar ju mer logiskt om banken beviljar högre andel bottenlån när priserna är låga, dvs på väg upp efter en nedgång, sedan borde ju banken bli mer och mer försiktig ju längre prisökningen pågår.
Låter logiskt.. men ingen vet vad som rör sig i finansens intelligenta (?) hjärnor.....
::)

För ca en månad sedan gav Nordea mig bottenränta :) på 90% av fastighetens värde, efter ett direkt hot om att byta bank samt allmänt missnöje över hur de tidigare lagt upp lånen åt mig. Så visst känner bankerna av konkurrensen.

Bara genom att tänka till lite själv och lägga bilen i hypotek kunde jag få ner månadskostnaden med 2000 spänn. Något som banken borde ha hjälpt till att upptäcka tycker jag. Tänkte inte på detta i somras då jag tecknade nya lån på en bostadsrätt, var då bara glad att de godkände oss trots att vi redan hade lån på villa och bil sedan tidigare samt att tjejen är hemma med barn.

Men så vitt jag förstår kräver SBAB fortfarande en amortering på topplånet. Mao är det i princip bara en lägre ränta på topplånet vilket bara kan vara av godo.
Jag har nog aldrig informerats så mycket om att räntan kommer skjuta i höjden på sikt så medelsvensson borde anses vara välinformerad vid det här laget. Frågan är hur långt man bör gå i sin iver att skydda Svenssons från att överbelåna sig. Se till att Svenssons lånekostnader är högre än vad den behövde vara? Det kanske skulle vara en lösning á la 70-talets "blandekonomi" som man kallade det. Vid det här laget borde vi ha grävt ner det alternativet tillsammans med "Ville, Valle och Viktor" och "Kapten Zoom"-demagogin.

mvh
David (med galaxer i sina braxor)

mvh
David

eternit skrev:
För ca en månad sedan gav Nordea mig bottenränta  :) på 90% av fastighetens värde, efter ett direkt hot om att byta bank samt allmänt missnöje över hur de tidigare lagt upp lånen åt mig. Så visst känner bankerna av konkurrensen.

Bara genom att tänka till lite själv och lägga bilen i hypotek kunde jag få ner månadskostnaden med 2000 spänn. Något som banken borde ha hjälpt till att upptäcka tycker jag. Tänkte inte på detta i somras då jag tecknade nya lån på en bostadsrätt, var då bara glad att de godkände oss trots att vi redan hade lån på villa och bil sedan tidigare samt att tjejen är hemma med barn.
Är inte Nordeas villkor förenat med att du måste armortera relativt mkt, så med andra or har du egentligen ett "topplån"?
Så var vår uppfattning när vi träffade dom
:)

Vi amorterar huset (och för tillfället även bilen) på 50 år. Så nej det tycker jag inte.

eternit skrev:
Vi amorterar huset (och för tillfället även bilen) på 50 år. Så nej det tycker jag inte.
Nej, det låter ju hyfsat   ;)   :)

Det här är inte alls bra!!

Det är stor konkurrens på utlåningsmarknaden idag. För några veckor sedan började de stora affärsbankerna med utlåningsräntor som är "prutat & klart" (bankkontoren har tidigare haft direktiv om att de får ge en rabatt på räntesatsen om de själva ville, den rabattmöjligheten är nu borta utom i extrema fall).

Sedan detta inträffade så går nu SBAB, som är ett statligt bolag, ett steg ännu längre och tar i princip bort topplånen, vilket kommer ge effekten att folk kommer låna ännu mer till sitt bostadsköp än vad som görs idag.

Personligen tycker jag att det är en ren skandal att det är ett statligt bolag som faktiskt är den part som driver upp fastighetspriserna allt närmare en "bubbla".

Den här hårda konkurrensen om bolånekunderna kan sluta illa och ALLA är förlorare på det här "racet" i det långa loppet.

/M

michael01 skrev:
Det här är inte alls bra!!

Det är stor konkurrens på utlåningsmarknaden idag. För några veckor sedan började de stora affärsbankerna med utlåningsräntor som är "prutat & klart" (bankkontoren har tidigare haft direktiv om att de får ge en rabatt på räntesatsen om de själva ville, den rabattmöjligheten är nu borta utom i extrema fall).

Sedan detta inträffade så går nu SBAB, som är ett statligt bolag, ett steg ännu längre och tar i princip bort topplånen, vilket kommer ge effekten att folk kommer låna ännu mer till sitt bostadsköp än vad som görs idag.

Personligen tycker jag att det är en ren skandal att det är ett statligt bolag som faktiskt är den part som driver upp fastighetspriserna allt närmare en "bubbla".

Den här hårda konkurrensen om bolånekunderna kan sluta illa och ALLA är förlorare på det här "racet"  i det långa loppet.

/M  

Du har inget toplån, va? ;)

Man lånar ju fortfarande inte ut mer än vad huset är värt, så jag ser inte riktigt problemet. Vi som inte har möjliget att bygga med stor kontantinsats får en lägre kostnad. Och det är bara bra. Mindre bra vore att långivarna kan fortsätta ta ut för höga räntor p.g.a. bristande konkurens. Det förlorar definitivt alla på.

Finns många faktorer som jag tycker talar för att dagens fastighetspriser inte är någon bubbla. Det många domedagsprofeter glömmer bort är att "normalnivån" på räntan är bra mycket lägre nu än den var tidigare (en del verkar tro att normalnivån ligger på över 10% och att dagens nivå bara är en temporär nedgång). Detta p.g.a. den politik som förs, med ett inflationsbekämpningsmål och flytande växelkurs.

Naturligtvis kan räntan stiga om t.ex. inflationen drar iväg. Men de nivåer vi hade på 90-talet kommer vi troligen inte se igen, om inte den ekonomiska politiken ändras. Och det kan man ju aldrig skydda sig mot. Lika lite som naturkatastrofer eller krig. Så frågan är om man skall planera sin ekonomi efter det?

Skulle vi planera vår ekonomi efter vad domedagsprofeterna (som ofta själva verkar sitta i betalda hus, då inflationen ätit upp lånen -- bara att gratulera) säger, så skulle vi inte ha råd med något hus. För då skulle vi behöva marginaler för att klara en ränta på 15% eller mer. Och det har vi inte, trots att vi tjänar hyffsat bra.

Observera att jag med "domedagsprofet" inte vill peka ut någon specifik person i den här eller andra trådar. Varken dig eller någon annan. :)

jag har en liten fråga... hur är det i andra europeiska länder? finns det nåt som heter topplån ?

jag tycker det sbab gör är bra, finns ingen logik bakom topplån än att bankerna ska tjäna mer på ränta...

vore mer logiskt att istället för "topplån" ha krav på högre amortering... men det skulle ju vara en förlust för bankerna !

har personligen ansökt om lån hos sbab, ska bli kul att ta diskussionen med min bank nästa vecka... kommer kunna amortera några tusen till i månaden tack vare byte till sbab... och det måste ju vara mer värt för ekonomin än att jag betalar skiten i 2% högre ränta på topplånet ?

alla som säger att detta är ett problem har missat vad det handlar om, problemet är bankerna och topplånen !

Konsulten: du har topplån va!? ;)

Som jag skrev så är det här inte bra på lång sikt!!

På kort sikt så är det ju jättebra för den som har köpt sitt hus och nu sitter med dyra topplån, självklart!

Men konsekvensen blir ju att priserna drivs uppåt ännu mer och den "spärr", som topplåneräntan kanske har fungerat för en del husköpare, försvinner. Vilket gör att efter SBAB's oansvariga agerande tycker man nog som husköpare att man borde klara av räntekostnaderna.

Du skriver vidare att "man inte lånar ut mer än vad huset är värt". Saken är ju den att "värdet" kommer stiga eftersom plötsligt anser sig fler ha råd att köpa den där drömvillan som de tidigare inte kunde köpa på grund av "dyra topplån". Med följden att marknadsvärdet stiger ännu mer och man lånar ännu mer. (spiralen går vidare).

Jag tror som du, Konsulten, att huspriserna inte kommer sjunka på något drastiskt sätt inom den närmaste framtiden men dom sjukt höga priserna som är idag, exvis här i Mälardalen, pressas uppåt ännu mer av, jag säger det än en gång, SBAB's oansvariga agerande. De vill ju bara locka fler kunder vilket de med all säkerhet också kommer att göra och "bubblan" kommer allt närmare....

/M
Optimistisk realist

Jag blir sååå trött på alla som snackar om husbubblor och nu rasar det, etc.

Ingen vet och åsikterna bygger på frustration, rädsla, skadeglädje, etc. Sammanfattar man dom åsikterna så blir det "Jantelagen"... Det enda som är starkare än sexualdriften i Sverige.

Det finns såå många sätt att se på boendet.

* Investering. Aktier kan också gå upp och ner...
* Bo och att ha tak över huvudet. Hyra eller vanlig hyresrätt kan ju vara ett alternativ..
* Bo i grupphusområde för barnens skull.
* Bo i bostadsrätt mitt i centrala stan.
* Bo på landet för miljön och tempot.
* Bo och njuta av boendet. Bygg ett dyrt designhus och välj då att lägga merparten av Dina pengar på boendet. Ett alternativ till dom som kanske köper en båt eller bil för ett par miljoner...

Imorgon kan Du få cancer, idag kan Du bli överkörd av en buss. Lev och njut nu!!! Imorgon kan det vara för sent.

PS. Jag själv vill njuta av mitt boende, har inga topplån, sommarhus, villa i bra område och bryr mig inte om huspriserna faller med 70% men blir glad om huspriserna går upp. Belåningsgraden är trots allt att balansera mellan att klara av utgifterna och att minska skatten. Vara obelånad är totalidiotiskt vare sig Du har råd eller ej.

michael01, vore det inte bättre att alla banker slopade topplån och istället krävde större amortering på bottenlån?

topplån får ju alla ändå idag av alla banker, ingen nyhet... får man det inte på en går man bara vidare till nästa...

amorterar hellre mer som krav än betalar mer för ett lån för att banken ska kunna ge högre bonusar till chieferna..!! (seb som exempel)

Det hela handlar ju om hur säkerheten på lånet skall värderas. Skillnaden mellan topplån och bottenlån är ju säkerheten. När man slopar topplån innebär det att man bedömmer dagens huspriser är stabila och långvariga vilket de också är på många platser i landet om man åker en liten bit ut ur de tre storstadsregionerna.
Många "domedagsprofeter" bor antagligen i Stockholm där en friggebod på en motorvägsrefug idag kostar miljonen...

Vi köpte 180kvadrat 1 och 1/2 plan med mysigt läge för 1,4 för ett år sedan och det är fortfarande inte särskilt billigt här. Jag bor inom pendlingsavstånd till Göteborg och jobbar även där..

nån som vet hur det funkar i resten av europa?

intressant att veta om de har nåt likande system?

Fredrik i Trollhättan skrev:
i Stockholm där en friggebod på en motorvägsrefug idag kostar miljonen...
;D ;D ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.