7 241 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
SBA kontroll på 4 min
Workingclasshero skrev:
4 min varje kvartal. Behöver brandsläckare service eller byte så ordnar dem det mot ersättning.Bananskalare skrev:
Jag har bett min jurist titta närmare på vilka krav som gäller för vår verksamhet. Återkommer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja, att låta ett företag komma en gång i kvartal för att inspektera brandsläckaren känns väldigt onödigt.M Mikael_Swe skrev:
Man själv ska kolla den varje månad.
SBA är inte bara det fysiska/tekniska utan det är även det organisatoriska..
Det organisatoriska kan innehålla tex uppgiftsfördelning, instruktioner, rutiner, tex vem som ser till att alla anställda har tillräcklig och färsk utbildning i att använda handbrandsläckare.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ndskydd/ansvar-sba-och-skriftlig-redogorelse/
https://www.alivar.se/vad-ska-sba-innehalla/
På jobbet har jag en liten del av SBAt då främst i form av anläggningsskötare av brandalarm & släcksystem.
Gälland månads-/kvartalsprov så har det blivit lite ändringar i senaste SBFen 110:8, nu kan man tillgodoräkna sig en del av fördelarna med adresserbart brandalarmsystem.
Det organisatoriska kan innehålla tex uppgiftsfördelning, instruktioner, rutiner, tex vem som ser till att alla anställda har tillräcklig och färsk utbildning i att använda handbrandsläckare.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...ndskydd/ansvar-sba-och-skriftlig-redogorelse/
https://www.alivar.se/vad-ska-sba-innehalla/
På jobbet har jag en liten del av SBAt då främst i form av anläggningsskötare av brandalarm & släcksystem.
Gälland månads-/kvartalsprov så har det blivit lite ändringar i senaste SBFen 110:8, nu kan man tillgodoräkna sig en del av fördelarna med adresserbart brandalarmsystem.
Securitas är ju lika fula, dom går runt i uniformer med SBR (Securitas brand och räddning) som ju tydligt ska anspela på MBR(Mälardalens brand och räddning) och försöker genomföra brandsyn och kränga släckare…
A anis16 skrev:Är det inte "Brandskyddet" eller "Brandskyddsföreningen" de som går runt och säljer 10kg brandsläckare till rullstolsburna pensionärer för 2000-3000:-? Minns att de knackade på hemma hos oss och visade nått id-kort med "brandskyddet" på och låtsades vara kopplade till räddningstjänsten fast egentligen bara var vanliga försäljare.
Klicka här för att svara