Hej,

Vi har i lägenheten en rätt tunn vägg, 9cm tjock, beståendes av puts ca 2cm per sida och slagg i mitten som vi vill sätta upp ett tv-ställ på. Det vore perfekt om vi kunde sätta upp ett vridbart sådant så vi kan vrida runt den när man inte sitter precis framför. För att komma runt ordentligt har vi kollat på ett tv-ställ med ca 1m sving ut från väggen. TVn väger ca 15kg, så det blir en del tryck på väggen. Tänkt fästning skulle vara genomgående bultar.

Kan ni hjälpa mig med en bedömning här - det känns som att risken för att väggen faller under detta tryck ändå finns? Eller är Slagg så pass starkt?

• IMG_5762.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5766.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_5765.jpeg
    Skapa konto
Frerider
Ser ut att vara lättbetongs vägg finns bra plugg till dessa porösa stenväggar, med en grov gängad skruv.
Det är generellt inget problem med en tv upphängda i dessa typer av väggar

• IMG_2254.jpeg
    Skapa konto
Frerider Frerider skrev:
Ser ut att vara lättbetongs vägg finns bra plugg till dessa porösa stenväggar, med en grov gängad skruv.
Det är generellt inget problem med en tv upphängda i dessa typer av väggar
Problemet jag tänker mig är att ha ett ställ på 10+kg, och sen tvn på 1 meters avstånd ut från väggen. Tänker mig att det blir ett stort vridmoment på väggen som är lite out of the ordinary.. ?

Frerider
K Karljohansson1 skrev:
Problemet jag tänker mig är att ha ett ställ på 10+kg, och sen tvn på 1 meters avstånd ut från väggen. Tänker mig att det blir ett stort vridmoment på väggen som är lite out of the ordinary.. ?
Normalt inga problem. Är du orolig så en plywood på säg ca 60x80cm som du först färster in i väggen som du sedan skruvar tv fästet i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.