Har idag ett garage av klassen skyddsrum. Står idag ouppvärmt. Garaget är mycket stort och avlångt och jag skulle vilja sätta upp en enkel innervägg så att jag kan värma upp en del av garaget och ha som mycket enkelt kontor. Det som komplicerar är såklart alla regler som jag försökt läsa mig på.

Det jag förstått generellt är att man inom 48h ska kunna återställa garaget så det kan användas som skyddsrum. Det skulle inte praktiskt vara några problem göra en vägg som är skruvad och går att ta ned, men osäker på vad som gäller.

Jag undrar om någon har varit i liknande situation eller vet vad som gäller?

Redigerat:
Vid byggnadsåtgärder som kan påverka skyddsumsfunktionen ska MCF ges tillfälle att yttra sig. Du behöver ta in ett yttrande från en certifierad inspektör etc. Så det kan bli en rätt dyr historia.

Tack för svaret!

Min uppfattning är att krav på MCF-yttrande och sakkunnig främst gäller byggnadsåtgärder som påverkar skyddsrummets funktion även efter demontering av väggen.

Enligt MCF:s ”Frågor och svar om skyddsrum för fastighetsägare” är tillfälliga innerväggar tillåtna som fredsinredning:

”Fredsinredningen, till exempel tillfälliga innerväggar, förrådsväggar och dörrar, ska kunna tas bort med de verktyg som ingår i skyddsrumsutrustningen.”

Man har 48 timmar på sig att återställa skyddsrummet.

Länk: https://www.mcf.se/sv/amnesomraden/...or-och-svar-om-skyddsrum-for-fastighetsagare/

Tanken är att bygga väggen modulärt så att man skruvar loss och tar bort den helt vid behov. Alltså ingen påverkan på skyddsrummets funktion efter demontering.

Har någon annan varit med om liknande situation (innervägg med isolering i garage-skyddsrum)? Nyfiken på era erfarenheter!

Tycker du kollat upp svaret bra. Självklart kan du bygga en enklare innervägg. Det skulle ju kunna tänkas att den i sin helhet eller i sina delar är till nytta för skyddsrummets funktion också. Kan ju vara bra att kunna avdela för till exempel hygien / toalett.

Och verktyg som behövs för att demontera kan du ju se till finns.

Lär ju vara ganska långtråkigt att sitta i skyddsrum. Perfekt med ett hantverksprojekt och en känsla av att kunna påverka situationen trots det yttre hotet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.