Vi har en Stringhylla av det här slaget som skall monteras:
Stringhylla monterad på väggen med böcker och dekor, trästol med korgstolstöd framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs golvstående men som också skruvas i väggen upptill.

Kruxet är att jag inte vet exakt vad det är för vägg.

Det är ett gammalt timmerhus och med 99% sannolikhet är delar av väggen timmerstockar. En del av väggen kan vara murad (murstock på andra sidan). Ytterst är masonit, så jag kan inte avgöra vad som finns bakom. Eventuellt, men absolut inte troligt är det ett lager med trä eller treetex mellan masoniten och det som finns bakom.

Hur hade ni gått tillväga för att fästa hyllan?

Min nuvarande tanke är att borra ett minimalt hål på rätt ställe och se om det är trä, tegel eller vad. Sen försöka ta det därifrån. Är det vettigt och är det samma förfarande som för ren tegelvägg eller trävägg även om det sitter masonit? Dvs plugg respektive bara skruv? Masoniten glappar lite mot underlaget, men det tänker jag att jag drar åt när jag väl kommer dit.

Annan fundering, vad gör jag om jag hamnar mitt mellan två timmerstockar? Där lär det bli svårt att fästa en skruv vettigt?

Mvh en som passionerat hatar att montera saker på nytapetserade väggar

Istället för att borra kan du ju prova att skruva i en vanlig träskruv och se om den drar.

Om skruven drar så är det bara att skruva på.
Om det tar stopp och det är tegel så är det plugg och skruv som gäller.

Det finns ju en risk om masoniten sitter för löst att skruven drar ut skivan från väggen så det blir sprickor. Då kan det behöva förborras genom masoniten.

tensiden tensiden skrev:
Annan fundering, vad gör jag om jag hamnar mitt mellan två timmerstockar? Där lär det bli svårt att fästa en skruv vettigt?
Ja, i så fall finns det ju risk att det är ganska kört. Man kan i så fall möjligen prova med en väldigt lång skruv.

Ett alternativ om det visar sig vara besvärligt, är att sätta upp något som du vet att det går att skruva i. Vi kan kalla det "regel"men kan vara vad som helst i lämplig dimension som du målar i en färg som är lika bakgrundsfärgen på tapeten.
Då kan du fästa "reglarna" på lämpliga punkter där det blir enkelt att skruva, spackla och måla över skruvarna och sedan sätta hyllan i "reglarna" då kommer så klart inte hyllan alldeles intill väggen. Jag tänker dem lodrätt längs med gavlarna till hyllan nu alltså.

Jag gjorde så när jag skulle skruva upp tv:n på vägen. Fast med ett hyllplan från Ivar... Det var det enda jag hade tillgängligt. Målade den med samma färg som väggen och det har suttit så i ca tio år. Det verkar inte vara någon som lägger märke till det mer än jag när jag dammar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ett alternativ om det visar sig vara besvärligt, är att sätta upp något som du vet att det går att skruva i. Vi kan kalla det "regel"men kan vara vad som helst i lämplig dimension som du målar i en färg som är lika bakgrundsfärgen på tapeten.
Då kan du fästa "reglarna" på lämpliga punkter där det blir enkelt att skruva, spackla och måla över skruvarna och sedan sätta hyllan i "reglarna" då kommer så klart inte hyllan alldeles intill väggen. Jag tänker dem lodrätt längs med gavlarna till hyllan nu alltså.

Jag gjorde så när jag skulle skruva upp tv:n på vägen. Fast med ett hyllplan från Ivar... Det var det enda jag hade tillgängligt. Målade den med samma färg som väggen och det har suttit så i ca tio år. Det verkar inte vara någon som lägger märke till det mer än jag när jag dammar.
Bra tips! Då har jag en möjlig utväg om det skiter sig.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Återkoppling. Det blir en fröjdefull jul.
Mot alla odds (?) visade det sig vara trä i hela väggen bakom masoniten. Bara att dra skruven rakt in. Nu sitter hyllan där!

Tack för bra råd som gjorde att jag vågade köra på. 🫶

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
J
Låter kanon. Har nyligen satt upp en liknande. Den står ju även till stor del på golvet med så det är inte jättestarka krafter på respektive skruv heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.