63 489 läst ·
129 svar
63k läst
129 svar
Sätta upp OSB och Gips
Du gör det krångligare än vad det är, det är bara sätta vinkeln mellan OSB och gips, man behöver inte ta ut nåt ur gipsen för den.snowjim skrev:Det var exakt detta jag funderade på! Sätta fast ett vinkeljärn i OSB på anslutande vägg och sen låta det bära upp där regel saknas. Detta vill dock till att man urholkar gipsskivan just där vinkeljärnet sitter på den anslutande väggen. Frågan är om det inte är lättare att fälla in en ny regel då(5 bitar).
Det krångliga är ju som sagt att träffa reglarna sen. På en del ställen är det ju lätt, och metoden kan förordas, på andra ställen kan det vara knepigt och därmed bättre att skruva OSB och gips var för sig.Finndjävel skrev:Har du dyckertpistol som skjuter märlor så rekommenderar jag att använda den åt OSBn. Går tre gånger snabbare och så behöver du inte fundera på att gipsskruvarna ska hamna på samma ställe som nån bakomliggande skruv. Märlorna håller ju inte för nått men sen fäster du gipset med långa gipsskruvar typ 51mm så sitter båda skivorna bra.
Jag själv körde i en liten begränsad omfattning med metoden långa klammer för OSB'n och sen långa gipsskruv. Men på de flesta ställen blev bägge lagren skruvade var för sig.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Fäster i reglarna gör man ju för det eller fäster ni gipset endast i OSB skivan? Då blir ju gipset att hänga i en klen skiva, det kan inte bli vidare stabilt? Det är ju inte krångligare att hitta reglarna när man fäster gipset än det är när man fäster OSBn.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Yepp. OSB mot regel. Sen skruva gips mot OSB only. Därav jag skrev att meckigt att hitta reglar. Stabit som tusan.Finndjävel skrev:
Varianten att dra en skruv genom båda känns osäkrare för mig rent hålfmässigt. Man får ju inte ett riktigt skruvförband på OSBn. Den sitter bara inklämd mellan regel och giips? Med rörelse på osbn samt när förbandet satt sig så måste man ha tappat mycket av förbandet.
Bara lite tankar, har ingen underlag för att det blir så men din variant.
Precis så.
Samt om man nu sätter en gipsskiva med gipsskruv bara mot OSB (ej i regel) så lär ju skruvskallen passera genom gipset istället för att släppa ifrån OSB'n. Så det ger absolut ingenting extra i hållfasthet att skruven även skulle sitta i en regel också.
Samt om man nu sätter en gipsskiva med gipsskruv bara mot OSB (ej i regel) så lär ju skruvskallen passera genom gipset istället för att släppa ifrån OSB'n. Så det ger absolut ingenting extra i hållfasthet att skruven även skulle sitta i en regel också.
Har jobbat hela dagen idag igen, större delen gick åt att skruva ner och märka upp eldragning tyvärr, något man hade kunnat undkomma om man tänkt på det tidigare. Skruvarna har träffat totalt 3 olika rör, ett av rören har elektrikerna redan kontrollerat och där skadades ingen kabel nämnvärt. De andra 2 får de troligen dra nya för säkerhetsskull. Det är ju inte så svårt att dra nya när det redan sitter nya kablar.
Fick även fälla in en extra reglar bakom plasten som jag pratade om tidigare. Den nedersta var trixig då inget satt i närheten som jag kunde fästa i. Kunde känna se att det satt en svart matta ut mot fasaden men den vågade jag inte skruva något i. Fick istället göra en specialare, jag borrade med stort borr igenom hälften av regeln från sidan vilket gjorde att skruven och dess skalle kunde sedan sänkas in längre in mot sidan där det faktiskt sitter en regel på följande vis :

http://i.imgur.com/iUvEAHO.jpg
Svart är reglar och golv, grå är motsvarande vägg, gul är nya infällda reglar och blå är skruvarna. Som man kan se så drogs den sista regeln in och blev något sned men det känns iallafall stabilt nog att fästa OSBn i.
Som tur var så räckte tejpen precis(par cm över) för att försluta plasten igen!
Vi han även med att sätta upp resterande OSB efter som vi var 4 som jobbade idag. Det är dock lite komplicerat med skruvar på ytterväggen, reglarna har inte cc 60 så det händer att man råkar sitta någon skruv där det inte finns regel vilket punkterar plasten men vi pratar om max 10 st på hela väggen så det är säkert ingen fara.
Innan vi satte upp de sista OSB så lade jag märke till följande :

http://i.imgur.com/PpKBfZx.jpg
Det ser med andra ord ut som att det funnit något typ av problem här, men jag såg faktiskt också att en del klamrar jag drog bort runt detta område hade rostat. Efter som det är strax under fönstret så gissar jag på att det har regnat in en gång i tiden, jag hoppas att så är fallet iallafall
Imorgon blir det till att ge sig på gips och hoppas då att det går snabbare!
Har fått tag på skruv som är 30 mm långa istället för 40 mm men de kommer fortfarande nå igenom både gips och OSB som är tillsammans 23 mm. Kanske behöver jag leta upp ännu kortare gipsskruv? Misstänker att jag kommer få punktera en hel del plast på ytterväggen annars. Alternativet är såklart att inte fästa gipsen ända ut i kanten om det inte finns regel eller tomrum bakom OSBn.
Fick även fälla in en extra reglar bakom plasten som jag pratade om tidigare. Den nedersta var trixig då inget satt i närheten som jag kunde fästa i. Kunde känna se att det satt en svart matta ut mot fasaden men den vågade jag inte skruva något i. Fick istället göra en specialare, jag borrade med stort borr igenom hälften av regeln från sidan vilket gjorde att skruven och dess skalle kunde sedan sänkas in längre in mot sidan där det faktiskt sitter en regel på följande vis :

http://i.imgur.com/iUvEAHO.jpg
Svart är reglar och golv, grå är motsvarande vägg, gul är nya infällda reglar och blå är skruvarna. Som man kan se så drogs den sista regeln in och blev något sned men det känns iallafall stabilt nog att fästa OSBn i.
Som tur var så räckte tejpen precis(par cm över) för att försluta plasten igen!
Vi han även med att sätta upp resterande OSB efter som vi var 4 som jobbade idag. Det är dock lite komplicerat med skruvar på ytterväggen, reglarna har inte cc 60 så det händer att man råkar sitta någon skruv där det inte finns regel vilket punkterar plasten men vi pratar om max 10 st på hela väggen så det är säkert ingen fara.
Innan vi satte upp de sista OSB så lade jag märke till följande :

http://i.imgur.com/PpKBfZx.jpg
Det ser med andra ord ut som att det funnit något typ av problem här, men jag såg faktiskt också att en del klamrar jag drog bort runt detta område hade rostat. Efter som det är strax under fönstret så gissar jag på att det har regnat in en gång i tiden, jag hoppas att så är fallet iallafall
Imorgon blir det till att ge sig på gips och hoppas då att det går snabbare!
Har fått tag på skruv som är 30 mm långa istället för 40 mm men de kommer fortfarande nå igenom både gips och OSB som är tillsammans 23 mm. Kanske behöver jag leta upp ännu kortare gipsskruv? Misstänker att jag kommer få punktera en hel del plast på ytterväggen annars. Alternativet är såklart att inte fästa gipsen ända ut i kanten om det inte finns regel eller tomrum bakom OSBn.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Meddela om det finns kortare än 30 mm, jag letar.
För länge sedan fanns det men jag hittar inte 25 mm
Det är inget problem att det blir hål i plasten, skruven tätar ju, haha
Protte
För länge sedan fanns det men jag hittar inte 25 mm
Det är inget problem att det blir hål i plasten, skruven tätar ju, haha
Protte
Kortare än 30mm är en ovanlig fågel.
25mm hittar jag här:
http://www.skruvnet.se/Shop/Product/GT-025-Gipsskruvträ-39-x-25-mm/358
Gipsskruv för stålregel är lätt att hitta i 25mm. Men den drar långsammare då den har flackare stigning. Och sitter svagare och drar inte lika hårt då den har mindre fläns på gängorna, men kanske tillräckligt?
25mm hittar jag här:
http://www.skruvnet.se/Shop/Product/GT-025-Gipsskruvträ-39-x-25-mm/358
Gipsskruv för stålregel är lätt att hitta i 25mm. Men den drar långsammare då den har flackare stigning. Och sitter svagare och drar inte lika hårt då den har mindre fläns på gängorna, men kanske tillräckligt?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Gipsskruv är inte så standard som man kan tänka
25 mm finns ju bevisligen
30 mm har ALLA
35 mm finns i Danmark
40 mm har alla
45 mm finns i Danmark
50 mm har Biltema
55 mm har alla
65 mm har Biltema
75 mm är också ganska vanlig
Protte
25 mm finns ju bevisligen
30 mm har ALLA
35 mm finns i Danmark
40 mm har alla
45 mm finns i Danmark
50 mm har Biltema
55 mm har alla
65 mm har Biltema
75 mm är också ganska vanlig
Protte
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Att använda kortare skruvar än 30mm är nog inte att rekommendera. De första 5mm på skruven är koniska och fäster egentligen ingenting så det blir bara nån enstaka gänga per skruv som verkligen fäster om du använder 25mm skruv. En gipsskiva väger nästan 30kg, den behöver fästas ordentligt för att sitta kvar. Hål i plasten är inget problem om det finns en regel bakom, ytterligare en orsak att fästa i regeln
Nuförtiden lägger man plasten längre in i konstruktionen så att man har rum för elinstallationer och skruvhål framför utan att behöva punktera plasten men det var knappast vanligt på 70-talet.
Nuförtiden lägger man plasten längre in i konstruktionen så att man har rum för elinstallationer och skruvhål framför utan att behöva punktera plasten men det var knappast vanligt på 70-talet.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
I Finland är längderna på gipsskruv 32,35,41,45,51,57,65 och kanske 75.så det verkar variera från land till land.prototypen skrev:
Grabber menar att deras G16
http://www.grabber.se/produkter/gipsskruv/
Är för både trä och plåtregel.
Finns i 25mm.
http://www.grabber.se/produkter/gipsskruv/
Är för både trä och plåtregel.
Finns i 25mm.