Vi har en djupborrad brunn där pump m.m skyddas med frostvakt (sladd från huset). I dagsläget har vi en frigolitskiva som isolering på toppen, den börjar dock bli väldigt åldrad och smular mycket, och dessutom halkade jag i vinter och knäckte ena halvan. Brunnen verkar dock fortfarande hålla plusgrader även vid -20 C, men vill gärna byta ut det trasiga isolerlocket.
Finns det något billigt och enkelt alternativ? Måttet är dessvärre 100 cm i diameter, så misstänker jag måste måttbeställa eller försöka skära till något själv. Eller borde jag försöka mig på att limma ihop den (monteringslim?)?
Finns det något billigt och enkelt alternativ? Måttet är dessvärre 100 cm i diameter, så misstänker jag måste måttbeställa eller försöka skära till något själv. Eller borde jag försöka mig på att limma ihop den (monteringslim?)?
Hej
Du borde kunna limma ihop bitar från vanlig cellplastisolering så att du får tillräcklig diameter, och 2 lager så att det blir extra stadigt.
Fogskum eller polyuretanlim på flaska kan du använda för att limma ihop flaken.
Du borde kunna limma ihop bitar från vanlig cellplastisolering så att du får tillräcklig diameter, och 2 lager så att det blir extra stadigt.
Fogskum eller polyuretanlim på flaska kan du använda för att limma ihop flaken.
Tack för tips! Utmaningen blir att få rundningen snyggt tillsågad, men har läst här på Byggahus att fogsvans ska funka dugligt, om man inte vill mecka med el och tråd.Pjosk75 skrev:
Betongringen är ordentligt isolerad på insidan, anledningen till att locket inte är längre ner är att pump m.m tar plats.R RiKr skrev:
Om du köper xps-cellplast så är det en solid skiva utan alla kulor som finns i frigolit. Då kan du säkert kapa till formen grovt med såg eller en stor kniv och sedan skära den slutgiltiga formen med en vanlig brytbladskniv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden