Hej!

Din fråga kanske men jag ska byta blandare i kök och badrum, har gjort det i tidigare boenden och det har gått smidigt. Där har jag dock haft ballofix vid själva kopplingen till blandaren vilket varit tacksam, det finns inte i vårt nya huset.

Jag tänker att kallvatten går att strypa där det kommer in i huset via huvudledningen. Men hur blir det med varmvatten? Vi har en bergvärmepump som löser varmvatten, kommer det spruta varmvatten när jag försöker byta eller kommer det vara lugnt så länge vatten in är avstängt? Har någon tips om hur jag ska göra?

Vatten in styr ju även trycket till varmvatten. Stäng av vatten in och montera nya kulventiler så du får igång vattnet i huset i övrigt och sedan kan du montera nya blandaren.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Vatten in styr ju även trycket till varmvatten. Stäng av vatten in och montera nya kulventiler så du får igång vattnet i huset i övrigt och sedan kan du montera nya blandaren.
Vad kranarna då eller någon annanstans? Förlåt okunnighet!

Bästa svaret

Inte helt säker på vad du menar här men, inkommande vatten styr både varmt och kallt. Kan du inte bryta vattnet tidigare (vid blandare eller pannan) så är det tyvärr att stänga inkommande vatten och därmed blir hela huset utan vatten tills du fått monterat kulventiler vid blandaren. Eller om du såklart sätter en ny blandare bara. Men då behöver du bryta inkommande vatten igen OM något skulle behöva göras. Jag sätter alltid kulventiler om det saknas. För att inte behöva stänga ner hela huset.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Och välkommen hit!

• Gilla
hakan.stridh
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Inte helt säker på vad du menar här men, inkommande vatten styr både varmt och kallt. Kan du inte bryta vattnet tidigare (vid blandare eller pannan) så är det tyvärr att stänga inkommande vatten och därmed blir hela huset utan vatten tills du fått monterat kulventiler vid blandaren. Eller om du såklart sätter en ny blandare bara. Men då behöver du bryta inkommande vatten igen OM något skulle behöva göras. Jag sätter alltid kulventiler om det saknas. För att inte behöva stänga ner hela huset.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Och välkommen hit!
Ja men nu fattar jag! Stort tack 😊

Och tack för välkomnande, kommer nog hänga här en del med nyligt inköpt 30-tals hus 😊

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.