O
Hej!

En rörläggare hjälpte oss med att ta bort ett rör. Det högra är torrt men det vänstra droppar det fortfarande lite ur. Rören kommer från toalett och dusch på ovanvåningen som vi pluggat igen tills det att vi ska renovera det och då dra om rören.

Eftersom vi ska laga taket och hålen där rören tidigare varit undrar jag hur jag kan täta dem bara för att vara säker på att inget droppar ner på det lagade taket sen?

Jag kommer inte åt att mäta diametern på det högra röret och på det vänstra har rörläggaren kapat det snett. Så någon form av avloppsplugg kanske blir svårt?

• Två hål i ett tak där rör har tagits bort, det vänstra med spår av fukt och det högra torrt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O order66 skrev:
Hej!

En rörläggare hjälpte oss med att ta bort ett rör. Det högra är torrt men det vänstra droppar det fortfarande lite ur. Rören kommer från toalett och dusch på ovanvåningen som vi pluggat igen tills det att vi ska renovera det och då dra om rören.

Eftersom vi ska laga taket och hålen där rören tidigare varit undrar jag hur jag kan täta dem bara för att vara säker på att inget droppar ner på det lagade taket sen?

Jag kommer inte åt att mäta diametern på det högra röret och på det vänstra har rörläggaren kapat det snett. Så någon form av avloppsplugg kanske blir svårt?
Hej!
Har ett liknande problem, hur gjorde du och blev det bra?

K Kongons skrev:
Hej!
Har ett liknande problem, hur gjorde du och blev det bra?
Lite struligt med detta problem beroende hur gott om plats du har att komma åt, & exakt vilken äldre gjutjärns dimension du har.

Kan fungera med dessa 2 delar för en permanent lösning.

https://www.hornbach.se/p/jetkoppling-dn110-1198347/5108729/

https://www.bauhaus.se/avloppslock-...T39NazkkoswanAj1XFFSNwogAX1ScAvxoC4KMQAvD_BwE

Eller kanske 110 mm varianten av denna.

https://markgrossen.se/ror-slang/dr...UmEcKRWiONBH-wruQx6GLRWAXQArbo9hoC_mEQAvD_BwE

• Gilla
Kongons
  • Laddar…
Tack! Jag har inte tillgång till röret så kan inte ta bild just nu men det är ett rör från duschavlopp i gammalt badrum som blivit övergjutet när vi gjorde nytt. Röret är avsågat i liv med innertaket som är gjutet i källarvåningen.

Min tanke var att kanske stoppa upp nåt i röret och sedan trycka upp ett nät och nån form av bruk för att täppa igen underifrån och därefter måla över. Lite osäker på om det kommer att fästa mot plaströrets insida dock...

K Kongons skrev:
Tack! Jag har inte tillgång till röret så kan inte ta bild just nu men det är ett rör från duschavlopp i gammalt badrum som blivit övergjutet när vi gjorde nytt. Röret är avsågat i liv med innertaket som är gjutet i källarvåningen.

Min tanke var att kanske stoppa upp nåt i röret och sedan trycka upp ett nät och nån form av bruk för att täppa igen underifrån och därefter måla över. Lite osäker på om det kommer att fästa mot plaströrets insida dock
Okey, det är ett redan (ovanifrån) igen gjutet nyare plastavlopp det gäller.

Då är det mest sannolikt ett pp 75 mm rör du har, eftersom det är standard.
Svårt att få bra fäste på pp rör dvs Polypropen, så det bästa vore om du inifrån röret kunde kapa av själva plaströret 6-7 cm upp, & få bort den biten innan du spacklar igen hålet. (en Fein med liten trissa fungerar bra)

2a sämre alternativet är att med slagborr borra så snett upp in du kan, & skapa hål på bägge sidorna inne i plaströret, där dom 4 borrhålen bildar ett "kors". Sedan med grovt slippapper matta ner ytan inuti plaströret.

Sedan ta bitar av armeringsjärn in i dessa hålen & spackla igen allt med Gipsum.

• Gilla
Kongons
  • Laddar…
Tack för att du tar dig tid, ska se vad jag kommer åt att göra. Funderade lite på en liknande variant som ditt förslag kring armeringsjärn fast istället att dra in skruv i rörets insida och sedan trycka upp kycklingnät som skulle kunna hålla bruk på plats. Det är dessvärre ett nytt rör delvis i vägen så det blir ett spännande äventyr oavsett vad :)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.