Vill bara slänga in att det är fullt normalt att få lite kalla fötter när man gjort sitt livs dyraste affär.

jag tyckte innan att vi hade hyfsade marginaler men blev ändå lite sömnlösa nätter i början.
Men man lär känna sitt hus och sin "nya" ekonomi. och skulle de kännas likadant till våren kan du ju ta en beslut då.

men jag tycker det låter som du har läget under kontroll 👍

Vår besiktningman var grym, tekniska livslängden var uppnådd så han sa att gå upp på vinden en gång på våren och en gång på hösten efter ett riktigt regnoväder (gärna blåsigt). Ta med en bra lampa och undersök om det är fuktfläckar. Alla fuktfläckar du ser ringar du in med Blyerspenna. Börjar fläckarna växa är det mer akut med byte.
Efter det var jag uppe och lagade pappen med lite asfalt och småbitar takpapp där det var revor efter skortstensinstallation. Sen klarade vi oss i 5 år innan vi tog tag i takbytet.

• Gilla
bygg_katt och 4 till
  • Laddar…
Men faaasen också. Jag fyller 72.
Min tekniska livslängd är passerad sen länge sen....

Att man ska behöva bli påmind om detta då o då😂

• Haha
Noramasen och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
H Hybro skrev:
Men faaasen också. Jag fyller 72.
Min tekniska livslängd är passerad sen länge sen....

Att man ska behöva bli påmind om detta då o då😂
Första användbara exemplet på "teknisk livslängd".

Du får överväga att fixa taket o bo kvar eller sälja, men kan bli kostsamt det med om inte köparen betalar mer än vad du gjorde, men kanske blir svårt att sälja huset eftersom taket måste fixas av köparen eller dig,

M melander900 skrev:
Hej hopp! Jag har äntligen gått och blivit husägare i min hemby efter många års letande. Första gångs husköpare med. Tyvärr har huset sett bättre dagar på följande delar:

-Toaletten
-Taket
-En del ytterpanel

Nu till mitt "problem"
Lån på 1.275.000
Kvar på kontot efter lagfart och kontantinsats är drygt 450.000kr
Lön 23.000kr ut efter skatt
Amortering+ränta 5800kr i månaden
Driftskostnad 4200kr i månaden

Ytterpanel löser jag själv och mycket annat underhåll, taket däremot behöver jag ta in firma för att fixa samt delar av toaletten. Toan kan vänta i några år till men taket bör prioriteras kommande år då underlagspappen är obefintlig på flera ställen.

Vad säger ni proffs? Ska jag byta taket kommande år? Jag vill INTE riskera att det blir läckage och drar med sig mera. Pannorna är hela ännu, vindskivor är dåliga. Haft en hantverkare ute som tyckte det är läge att byta. Kan ej ta mer lån så sparpengarna får gå till detta.

Jag överväger att sälja huset igen till våren då det känns som jag satt mig i en dålig sits ekonomiskt med tanke på kommande renoveringar. Kan ej låna mer och vill ej dränera mitt konto ifall jag får oförutsedda utgifter. Kommer snygga till en del saker och försöka få igen pengarna så gott det går vid försäljning.

Jag vill verkligen bo i min hembyggd men vill inte förstöra för mig själv! Gillar huset skarpt med men har inte kännts rätt sedan början. Överväger att sätta mig i lägenhet, sälja huset och kika efter hus i lägre prisklassen med mindre kommande underhåll.

Inputs?
Min absolut nada vetenskapliga input i frågan är att jag tror du fått "kalla fötter" helt enkelt.. dvs det har eg inget att göra med toalett, tak eller panel (eller andra renoveringar). Det har helt enkelt bara slagit dig att "fan, jag har köpt ett hus - jag har skuldsatt mig för mer än jag någonsin gjort förut - tänk om allt går åt helskotta.. tänk om jag dör, tänk om jag blir sjuk, tänk om något går sönder, tänk om jag.. tänk om.. tänk om.. "

ANDAS! :)

Det är fullkomligt "normalt" (normalt är en illusion.. finns inget normalt.. men du förstår vad jag menar). Det är sunt att få lite kalla fötter när man gör stora ekonomiska investeringar/köp!

Man ska tänka efter ordentligt.. det är mycket som KAN gå åt helskotta - men det kan de om du bor i en hyreslgh också. Livet är skört och vi har bara ett.. räcker med att gå ut på gatan så kan man bli påkörd och dö.. eller handikappad för livet (likväl som det inte alls behöver hända något!). Vi gör stora val i livet.. hela tiden.. som KAN ge oanade konsekvenser..

Det är en hårfin avvägning när man ska stanna och när man ska hoppa.. *så att säga*

Tänk lite såhär...
  • Du ville ha ett hus i hemtrakten, du har aktivt sökt.
  • Du har hittade ett hus du vill ha.. tydligen! (grattis)
  • Du vet vilka som just nu är de stora bristerna som måste åtgärdas framöver
  • Banken har lånat ut pengar till dig (!!!!!!!!), dvs de tror på dig och ditt hus även om du nu inte gör det!
  • Du har sparpengar på kontot, även om du nu inte vill använda upp allihopa (bra o ha en liten buffert ifall..)
  • Du har ett jobb och en stadig lön (som både du och banken anser vara något varaktigt..).. där du har 13 000 kr kvar efter huslån/räntor och annat husrelaterat är betalt.
  • Du har lite hjälp att hämta i form av både utrustning och manskraft.. om det skulle uppkomma nått mer problem.. (om det är hemstaden, kanske du rent av har mer folk att tillgå om det krisar..)
Skulle vilja påstå att det inte ser så pjåkigt ut alls faktiskt... :)
Bättre förutsättningar än många (och sämre än några få).

Såå.. börja med att ANDAS lite.. tillåt dig landa lite i din nya situation! Varken du eller huset går under om du väntar lite med ... ALLT helt enkelt.

Just nu har du "bara" lite panik.. och då kan man inte riktigt tänka helt rationellt och alla problem och grubblerier blir "stora och överväldigande". Det gäller att försöka få ner dem till sin verkliga storlek (både grubblerierna och ev problem/oroanden).

Just nu känns det troligen som de är lika stora och farliga som en Tyrannosaurus rex.. trots att de kanske inte eg är större (eller farligare) än en Microceratus !

När du väl kommit på plats.. bott in dig.. skapat en relation till huset, tomten, de nya månatliga kostnaderna.. DÅ kan du börja fundera på vad du eg vill göra :)

Att ha hus är inte för alla (oavsett prisklass) och det är inget fel i att välja det ena eller det andra.. du måste bara liksom känna efter vad just du vill, vad du tycker är viktigt.. hur du vill ha det.

Jag tror det kommer ge sig själv tillkänna (beslutet).. om du bara ger det lite tid.. inte stressar..

Lycka till oavsett vad du beslutar dig för!
/ Sandra

- - -

Taktänk allmänt:
Kommer du åt vinden? kan du hålla koll på den.. se ev läckor osv.. ?
Isf kan du leva länge på ett läckande tak.. det går både att "lappa och laga" och fixa andra Quick fixar.. det man ska försöka undvika är att det förstör mer nedanför själva takkonstruktionen.. för även om det skulle bli fula fläckar däruppe.. så är det sådant som du lätt korrigerar när du väl gör takbytet "sen" (du vill bara minimera extra renoveringar under..).. även takstolar osv går att korrigera däruppe om de är något som ser murket ut eller börjar kännas som de påverkar bärigheten på något vis. Mögel är vanligt förkommande oavsett på vindar (vit o svart).. det behöver inte vara ett problem.. se bara till att det är tätt nedåt.. så inte mögelsporerna sprider sig neråt (är det otätt i taket i rummen under.. då fixar man det.. oftast är det anslutningen vägg/tak som läcker lite.. och det kan man tejpa.. o sätta tillbaka taklisterna).

Vi har haft takläcka här sedan vi flyttade in för 13 år sedan (suck).. taket i sig är eg inte gammalt.. men någonstans är det en liten glipa som släpper in regn/snö/vatten om det blåser och regnar/snöar åt ett visst håll.. dvs det händer kanske 1-3 gånger om året.. och då rinner det ut genom innertaket.. så jag rev helt sonika upp innertaket där jag tyckte att det samlades.. så att jag hade en kontrollerad utgång (vi når ej vinden).. så nu har vi i 13 år haft en sopkorg stående däruppe.. som ev vatten rinner ner i (vi har försökt tätat på olika vis.. men alla har gått bet.. men peppar peppar verkar vi inte ha haft nått "dropp" sedan förra året då vi murade om skorstenen och tätade nocken extra). Vi vill ju inte ta tag i innertaket och göra iordning det.. förrän vi är helt säkra att taket inte läcker mer.. men vi vill helst inte byta tak heller..

• Gilla
Jimmie.L och 4 till
  • Laddar…
M melander900 skrev:
Tack för alla svar. Ja, såhär i efterhand skulle jag ha tagit ut en yrkeskunnig istället för att lita på besiktningen som mäklaren/säljaren låtit göra.

Angående svaret längre upp så har köpet kännts jättebra ända fram tills nu när jag börjat finna husets brister, vilka gör mig orolig. Men det lär väll vara fullt normalt som första gångs köpare. Mycket pengar och stort ansvar.
Jag skulle säga att din reaktion är högst normal. Stora beslut påverkar en att tveka och man undrar, gjorde jag verkligen rätt. Jag tror och hoppas på att du kommer att få sinnesfrid. Man vänjer sig, haha.
Tids nog har du renoverat dig till ett drömboende.
Citerar svärmors väggbonad:
"Ett hem till skänks man aldrig får
ej ens på livets högsta höjder.
Det bygges sakta år från år
och
älskas fram i sorg och fröjder"

• Gilla
melander900
  • Laddar…
Vill tacka för alla svar, en vecka sedan jag gjorde tråden nu. Har landat mer i det nu, börjat prioritera vad som ska göras framöver.

Takbyte kommer troligen ske kommande år, taket och stommen är ändå det viktigaste på hela huset och jag vill inte ha ett äldre tak där jag vet att mycket är passé, lägger gladeligen pengarna på detta så huset står sig i värde. Har samtalat med en granne till min far som är lokal snickare som har över 30 år i branschen och framförallt takbyten, har stort förtroende för honom. Kollat offert på material och räknat löst på hans kostnad, känns hoppfullt.

Råsponten har jag kontrollerat på vinden med far, denna är jättefin, vi såg ett ställe där det såg lite fuktigt ut, visade sig att vindskivan troligen blåst upp någon gång innan så denna låg ej an mot takpannorna, bytat denna efter anvisning av snickaren så nu ligger den som den skall. Har koll på vinden under vintern, men just nu är där inga tecken på läckage.

Toaletten får gå några år till, denna kan jag riva själv, därefter ta in var part för sig (rörmokare, elektriker, våtrumscertifierad hantverkare). Har även kommit fram till att jag har flertalet bekanta som jobbar inom dessa områden som skulle kunna vara behjälpliga.

Stort tack för alla kommentarer och pepp. Väldigt överväldigande när jag väl fick nycklarna i handen. Blev helt plötsligt jätte verkligt att jag köpt hus. Har som tur är både vänner och familj (nästan på en hel by) som ställer upp om det skulle vara något. Igår kom min säng, alla saker är inflyttade. Fick pellets för hela vintern med i måndags så nu är där så jag klarar vintern plus mer därtill. Inväntar köksfläkt i veckan så jag kan laga mat sedan blir det troligen flytt till helgen.

Bara att hitta ett hus här i byn har varit en utmaning, har kommit ut 4st under 4 år. Alla har legat över 1,3 med en del att göra. Marknaden för begagnade hus har skenat bra sista åren här omkring. Kände att detta varit bästa läget och huset jag haft möjlighet på sedan jag började söka hus. Låg driftskostnad, rätt läge och ett fantastiskt fint hus på ett underbart läge (en av de största tomterna här omkring med).

Passade även på att snickra ihop ett tak över källarnedgången idag då det brukar rinna in lite vatten när det regnar. Sitter inget avlopp utvändigt, får bli att åtgärda detta under kommande år, funkar taket så kanske det blir en så kallad permanent tillfällig lösning🤪

• Gilla
  • Älska
bygg_katt och 9 till
  • Laddar…
Glädjande att höra och det låter som att du kommer att kunna glädjas över köpet en bra tid framöver med tanke på också den hjälp du kommer att få både hemikring och vid tillfälle även från detta forum.
Grattis säger jag bara.👍
Med vänlig hälsning, Noramasen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.