Hej hopp! Jag har äntligen gått och blivit husägare i min hemby efter många års letande. Första gångs husköpare med. Tyvärr har huset sett bättre dagar på följande delar:

-Toaletten
-Taket
-En del ytterpanel

Nu till mitt "problem"
Lån på 1.275.000
Kvar på kontot efter lagfart och kontantinsats är drygt 450.000kr
Lön 23.000kr ut efter skatt
Amortering+ränta 5800kr i månaden
Driftskostnad 4200kr i månaden

Ytterpanel löser jag själv och mycket annat underhåll, taket däremot behöver jag ta in firma för att fixa samt delar av toaletten. Toan kan vänta i några år till men taket bör prioriteras kommande år då underlagspappen är obefintlig på flera ställen.

Vad säger ni proffs? Ska jag byta taket kommande år? Jag vill INTE riskera att det blir läckage och drar med sig mera. Pannorna är hela ännu, vindskivor är dåliga. Haft en hantverkare ute som tyckte det är läge att byta. Kan ej ta mer lån så sparpengarna får gå till detta.

Jag överväger att sälja huset igen till våren då det känns som jag satt mig i en dålig sits ekonomiskt med tanke på kommande renoveringar. Kan ej låna mer och vill ej dränera mitt konto ifall jag får oförutsedda utgifter. Kommer snygga till en del saker och försöka få igen pengarna så gott det går vid försäljning.

Jag vill verkligen bo i min hembyggd men vill inte förstöra för mig själv! Gillar huset skarpt med men har inte kännts rätt sedan början. Överväger att sätta mig i lägenhet, sälja huset och kika efter hus i lägre prisklassen med mindre kommande underhåll.

Inputs?

Unikt namn
Läcker taket när det är regnoväder?
Besök gärna vinden en blåsig regnig dag för att avgöra.

Är det helt torrt och pannorna skyssta så kanske det inte är akut med ett byte.

Frågar du en hantis som inte är har fullbokat schema kommer han garanterat hitta saker som bör åtgärdas. Det måste inte vara akut bara därför.

Ta gärna bilder på det som är i risigt skick för ett andra utlåtande från forumet.

• Gilla
hapazard och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Läcker taket när det är regnoväder?
Besök gärna vinden en blåsig regnig dag för att avgöra.

Är det helt torrt och pannorna skyssta så kanske det inte är akut med ett byte.

Frågar du en hantis som inte är har fullbokat schema kommer han garanterat hitta saker som bör åtgärdas. Det måste inte vara akut bara därför.

Ta gärna bilder på det som är i risigt skick för ett andra utlåtande från forumet.
Har sett ett ställe där råsponten såg lite blöt ut på vinden men det var troligen för vindskiveplåten ej låg mot takpannorna, denna har jag och far bytat nu så den ligger som den skall. Hur illa kan det egentligen bli om det börjar läcka in? Råsponten i sig är ju enkel att byta, jag är mer nojjig över att takstolarna kan ta skada. Snickaren sa att så länge pannorna är hela så klarar det sig ett tag till. Bara ha koll så de inte spricker när det är kallt.

Magnus E K
Om du löser byte av panelen kan du nog fixa takbytet själv också, efter att ha läst på och funderat ett tag, förutsatt att du inte har allvarlig höjdskräck eller det är extra svårt tak (extra brant eller så).

Är hela insidan av yttertaket åtkomligt från vinden så är det ganska enkelt att hålla koll på om det läcker någonstans. Hos mig läckte det t ex lite vid skorstenen och en gammal genomföring vilket jag kunde täta utan att byta hela taket. (Fick dock "höjdträna" lite innan jag vågade mig upp.) Investera i en fuktmätare, fallskyddssele och eventuellt en bättre vindslucka om det är besvärligt att ta sig upp.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du löser byte av panelen kan du nog fixa takbytet själv också, efter att ha läst på och funderat ett tag, förutsatt att du inte har allvarlig höjdskräck eller det är extra svårt tak (extra brant eller så).

Är hela insidan av yttertaket åtkomligt från vinden så är det ganska enkelt att hålla koll på om det läcker någonstans. Hos mig läckte det t ex lite vid skorstenen och en gammal genomföring vilket jag kunde täta utan att byta hela taket. Investera i en fuktmätare och eventuellt en bättre vindslucka om det är besvärligt att ta sig upp.
Kan se nästan hela vägen ner till kanten på taket från vinden vid alla hörnor. Så bör gå att se om där blir missfärgningar iallafall. Fuktmätare kan jag låna från jobbet, där har vi surveymasters protimeter. Taket i sig är väldigt brant. Hur omgående behöver man täta en eventuell läcka? Vill som sagt inte att det utvecklas till något större

Magnus E K
M melander900 skrev:
Kan se nästan hela vägen ner till kanten på taket från vinden vid alla hörnor. Så bör gå att se om där blir missfärgningar iallafall. Fuktmätare kan jag låna från jobbet, där har vi surveymasters protimeter. Taket i sig är väldigt brant. Hur omgående behöver man täta en eventuell läcka? Vill som sagt inte att det utvecklas till något större
Det beror på hur mycket det läcker... Innan jag köpte huset jag bor i nu bodde jag ett år i en vindslägenhet (hyresrätt) i ett stort trähus från 1928 där det droppade på flera ställen i den öppna vinden bredvid vid regnväder men hyresvärden verkade inte så bekymrad över det (det läckte även vid ett fönster inne i lägenheten med det fick de fixa). I mitt nuvarande hus hann det bli en pöl på golvet i köket innan jag helt hade tätat läckaget vid skorstenen, men det blev ingen vattenskada av det. Kunde i och för sig lett till problem om jag hade förvarat konstsamlingen just där...

• Gilla
melander900
  • Laddar…
Magnus E K
Kan tillägga att brant tak blir mer svårjobbat vid takbyte (särskilt för amatörer) men samtidigt minskar risken för läckage ju brantare det är. Även om underlagspappen skulle vara trasig eller bitvis saknas helt så rinner inte vattnet rakt igenom råsponten; om sponten är lika lång som halva tjockleken så borde det över 45 grader inte läcka alls genom de spontade skarvarna oavsett hur mycket vatten som kommer! (Men jag har bara 35 grader på mitt hus så får vara lite mer försiktig.)

Jävulen till tak är platta papptak som inte kan inspekteras inifrån och där vatten lätt blir stående. Jag sommarjobbade i en kontorsbyggnad där det i flera år hade runnit vatten in i ett sällan använt förrådsrum; jag påpekade att det luktade mögel där inne och några veckor senare när en av väggarna revs var stanken där inne extrem (men folk jobbade fortfarande i kontorsrummen bredvid; detta var på 90-talet och byggnaden var bara drygt 20 år gammal). Ryser varje gång jag ser ett platt tak med stående vatten.

• Gilla
Timey
  • Laddar…
Vänta nu , du borde ju ha tagit ut en besiktningsman innan köp. Det är ett enkelt sett att få en överblick både hur huset mår och kommande års renoveringar.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Om det inte känts rätt från början
Varför har du köpt rucklet då?
OMG vad är det för fel på människor idag?
Lördagkväll och du härjar igen.

Du behöver inte bara alkolås på bilen - utan även på din dator/mobil.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
fusion och 11 till
  • Laddar…
sysmali
M melander900 skrev:
Hej hopp! Jag har äntligen gått och blivit husägare i min hemby efter många års letande. Första gångs husköpare med. Tyvärr har huset sett bättre dagar på följande delar:

-Toaletten
-Taket
-En del ytterpanel

Nu till mitt "problem"
Lån på 1.275.000
Kvar på kontot efter lagfart och kontantinsats är drygt 450.000kr
Lön 23.000kr ut efter skatt
Amortering+ränta 5800kr i månaden
Driftskostnad 4200kr i månaden

Ytterpanel löser jag själv och mycket annat underhåll, taket däremot behöver jag ta in firma för att fixa samt delar av toaletten. Toan kan vänta i några år till men taket bör prioriteras kommande år då underlagspappen är obefintlig på flera ställen.

Vad säger ni proffs? Ska jag byta taket kommande år? Jag vill INTE riskera att det blir läckage och drar med sig mera. Pannorna är hela ännu, vindskivor är dåliga. Haft en hantverkare ute som tyckte det är läge att byta. Kan ej ta mer lån så sparpengarna får gå till detta.

Jag överväger att sälja huset igen till våren då det känns som jag satt mig i en dålig sits ekonomiskt med tanke på kommande renoveringar. Kan ej låna mer och vill ej dränera mitt konto ifall jag får oförutsedda utgifter. Kommer snygga till en del saker och försöka få igen pengarna så gott det går vid försäljning.

Jag vill verkligen bo i min hembyggd men vill inte förstöra för mig själv! Gillar huset skarpt med men har inte kännts rätt sedan början. Överväger att sätta mig i lägenhet, sälja huset och kika efter hus i lägre prisklassen med mindre kommande underhåll.

Inputs?
Håll koll på taket och bo in dig över vintern. Börja renovera själv där du har möjlighet och om köpet fortfarande känns dåligt i vår/nästa sommar så säljer du då.

• Gilla
Stefan74gbg
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ja, såhär i efterhand skulle jag ha tagit ut en yrkeskunnig istället för att lita på besiktningen som mäklaren/säljaren låtit göra.

Angående svaret längre upp så har köpet kännts jättebra ända fram tills nu när jag börjat finna husets brister, vilka gör mig orolig. Men det lär väll vara fullt normalt som första gångs köpare. Mycket pengar och stort ansvar.

• Gilla
Stefan74gbg och 1 till
  • Laddar…
Läckor kan man alltid lösa tillfälligt tills den dagen man ska byta. Lappa och laga funkar bra en stund. Byta tak är inget svårt, tar dock tid och mycket energi. Allt finns att hyra för inte allt för blodigt med pengar. Hygglo funkar det med 😁

Du har känslan som alla som köpt ett hus första gången har. Inget ovanligt, boni huset nåt halvår så kommer du se potentialen istället

• Gilla
  • Älska
Magnus E K och 8 till
  • Laddar…
Tror det finns två grejer här samtidigt som man inte ska blanda ihop.
Det ena är behöver taket fixas nu, här hsr du fått bra tips och efter du inspekterar så kanske det kan vänta några år. Mammas tak är t.ex original från mitten 70tal. Vi har fixat några problem men pannorna klarar sig fortfarande rätt bra.
Det andra är känslan av att huset blir övermäktigt, det finns så mycket att fixa och så lite tid och pengar.
Det ger med sig, man får försöka göra en plan, ändra vid behov och inte glömma att njuta av att bo i hus. Utrymme till hobbys och vänner. Kanske elda eller spela hög musik osv.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Samma med vårt tak. Original från -75, men i och med att det går att inspektera all råspont via vinden så kan jag ha bra koll. Kollar av en gång på våren och en gång på hösten efter rejäla regn.

Har bytt nockpappen och lagat några mindre läckor i takpappen och bytt lite läkt. Man kommer väldigt långt med en rulle takpapp och några hinkar asfaltsklister. Totalt kanske vi har lagt 3 tkr på detta och det kommer hålla ett bra tag till.

Gjort samma sak på ett hus vi hyr ut där det bland annat läckt till och från vid skorstenen, men återigen - en rulle papp och mycket asfaltsklister så blir det bra 👍.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
OMG vad är det för fel på människor idag?
Detta är en fråga du behöver fundera på själv! Varför hålla på att förklena andra med förolämpningar, vid diverse handlingar som eventuellt har varit oöverlagda. Och du kan ju omöjligtvis ha kunnat sätta dig in i dennes situation annat än som i efterhand ”expert” med ett uttalande i svartvit kontext. Detta säger ju mer om dig själv och bör begrundas med att ta bättre kontroll över hur du behandlar andra.
Ta lärdom och försök tänka till innan fingrarna går bärsärk över dina yttringar.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.