Det har varit känt länge att Oscar Properties är riktiga skojare.

Jag förstår inte hur folk envisas med att tro att genom att göra affärer med dem så är de med i dealen liksom, och inte utnyttjade losers.

Vi snackar om ett bolag som stämmer sina fd. BRF:er och friserar årsrapporterna m.m.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det har varit känt länge att Oscar Properties är riktiga skojare.

Jag förstår inte hur folk envisas med att tro att genom att göra affärer med dem så är de med i dealen liksom, och inte utnyttjade losers.

Vi snackar om ett bolag som stämmer sina fd. BRF:er och friserar årsrapporterna m.m.
Vilka är dessa ”folk”?
 
Så synd detta inte uppdagades innan de fick bygga de sjukt fula tornen. Fyllda tilll brädden med historielösa individer.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka är dessa ”folk”?
Tänker på entreprenörer som skriver kontrakt med sådana skojare med någon slags förhoppning om att få betalt.

Och obligationsköpare och aktieägare som skjutit in pengar i vraket långt efter att det va uppenbart vilka typer det rör sig om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Tänker på entreprenörer som skriver kontrakt med sådana skojare med någon slags förhoppning om att få betalt.

Och obligationsköpare och aktieägare som skjutit in pengar i vraket långt efter att det va uppenbart vilka typer det rör sig om.
Det får vi hoppas var ett litet antal.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så synd detta inte uppdagades innan de fick bygga de sjukt fula tornen. Fyllda tilll brädden med historielösa individer.
Vilka som bor i tornen (antrar du menar dom vid Karolinska) vet jag inte, men jag tycker dom funkar rätt bra där faktiskt...iaf när man åker förbi.
Är som en "port" in till stan...

Smaken är ju dock delad :)
 
  • Stadsvy med moderna byggnader, speglande glasfasad, korsning, två ovanliga tornhus och en byggkran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helhag0 och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vilka som bor i tornen (antrar du menar dom vid Karolinska) vet jag inte, men jag tycker dom funkar rätt bra där faktiskt...iaf när man åker förbi.
Är som en "port" in till stan...

Smaken är ju dock delad :)
Ser helt fel ut från andra hållet. Hemsk clash med det gamla och fina
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Oscar Properties är faktiskt ett rätt underligt fenomen i svensk fastighetsbranch. Naturligtvis är de barn av sin tid men de är konstigt nog det enda barnet ;) Trots allt som pågick ideologiskt och ekonomiskt blev det bara *ett* Oscar Properties. Övriga fastighetsföretag stod i princip kvar i kombinationen nittiotalskris/miljonprogram i sitt förhållningssätt. Klistrade bara på lite stökigare skivmaterial för att passa i tiden.

De fick såklart markanvisningar av kommunen på grund av sin designfokus men man undrar om allt gjordes som en kalkyl för att tjäna pengar eller drevs av personliga intresen. Jag har själv aldrig jobbat direkt mot Oscar Properties. Såkart fuskade de mycket, Hammarby Sjöstad kvarteren som formgavs av "designkontor" men sedan projjade av värsta sortens billigprojjare. Det syns på resultatet att de bytte arkitekter...

Angående Karlatornen så är jag verkligen inget fan av pixelestetiken, helt meningslöst uttryck. Jag blir iallafall väldigt glad varje gång jag tänker på hur förtjust Reiner Graaf (arkitekten) är över att ha övertygat överklassen om att bo i plattenbau. Han växte själv upp i Nederländska "imljonprogram".
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vilka som bor i tornen (antrar du menar dom vid Karolinska) vet jag inte, men jag tycker dom funkar rätt bra där faktiskt...iaf när man åker förbi.
Är som en "port" in till stan...

Smaken är ju dock delad :)
Japp, tycker att dom funkar olika bra beroende på vilket håll man ser dom ifrån. Men som sagt ..... smaken är som baken, bedömningssport etc.

Däremot kan man ju konstatera att det stämmer att fekalier drar sig till fekalier. Narcissisten, skojaren och sliskpellen A.F. på UNIK Fastighetsförmedling verkar ju ha genomfört lejonparten av sitt fiflande i just Norra tornen. Han har ju själv skrutit med att ha lyckats genomfört 110 försäljningar i Norra tornen. Något som bör vara mer eller mindre omöjligt om man gör det enligt konstens alla regler.

EDIT: utan att ha benkoll på vilka som faktiskt bor i skiten så ställer jag mig ytterst tveksam till att det är någon större andel boende som kan anses tillhöra "klassisk" överklass.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Oscar Properties är faktiskt ett rätt underligt fenomen i svensk fastighetsbranch. Naturligtvis är de barn av sin tid men de är konstigt nog det enda barnet ;) Trots allt som pågick ideologiskt och ekonomiskt blev det bara *ett* Oscar Properties. Övriga fastighetsföretag stod i princip kvar i kombinationen nittiotalskris/miljonprogram i sitt förhållningssätt. Klistrade bara på lite stökigare skivmaterial för att passa i tiden.

De fick såklart markanvisningar av kommunen på grund av sin designfokus men man undrar om allt gjordes som en kalkyl för att tjäna pengar eller drevs av personliga intresen. Jag har själv aldrig jobbat direkt mot Oscar Properties. Såkart fuskade de mycket, Hammarby Sjöstad kvarteren som formgavs av "designkontor" men sedan projjade av värsta sortens billigprojjare. Det syns på resultatet att de bytte arkitekter...

Angående Karlatornen så är jag verkligen inget fan av pixelestetiken, helt meningslöst uttryck. Jag blir iallafall väldigt glad varje gång jag tänker på hur förtjust Reiner Graaf (arkitekten) är över att ha övertygat överklassen om att bo i plattenbau. Han växte själv upp i Nederländska "imljonprogram".
Jag tror problemet med Oscar Properties var att man skulle envisas med att bygga i egen regi. Man skulle stannat vid att vara en fastighetsutvecklare, mycket av projekten dom tog sig för med var ganska komplexa renoveringar och detta vart nog övermäktigt som oerfaret byggföretag.

Säga vad man vill men det var ju faktiskt kul med någon som försökte göra något annat än standard.
 
L Liljeros skrev:
Jag tror problemet med Oscar Properties var att man skulle envisas med att bygga i egen regi.
Vore sorgligt om det var problemet. Primula som också bygger i egen regi (om jag förstått rätt) är ju den enda i Stockholm som klarar av att göra ok projekt nuförtiden. Det verkar krävas egen regi för att kunna ta helhetsgrepp, följa upp detaljer och se till att det blir byggt enligt ritning. De Primulabygget jag sett är färdiga när de är färdiga. Ingen plast som sticker ut, marken är omhändertagen inom rimlig tid etc. Sedan lider de ju ofta av för tighta nyckeltal med konstiga planlösningar som resultat men det gäller ju alla.

Normala svenska gången leder till massa underentreprenörer som löser allt som det passar och ingen som säger stopp eller kan kalla in folk för att lösa småfixet på slutet.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Vore sorgligt om det var problemet. Primula som också bygger i egen regi (om jag förstått rätt) är ju den enda i Stockholm som klarar av att göra ok projekt nuförtiden. Det verkar krävas egen regi för att kunna ta helhetsgrepp, följa upp detaljer och se till att det blir byggt enligt ritning. De Primulabygget jag sett är färdiga när de är färdiga. Ingen plast som sticker ut, marken är omhändertagen inom rimlig tid etc. Sedan lider de ju ofta av för tighta nyckeltal med konstiga planlösningar som resultat men det gäller ju alla.

Normala svenska gången leder till massa underentreprenörer som löser allt som det passar och ingen som säger stopp eller kan kalla in folk för att lösa småfixet på slutet.
Primula bygger väl om jag inte är ute och cyklar primärt bostäder till sitt eget hyresbestånd?

Problemet att bygga i egen regi är att man både ska starta upp ett fastighetsutvecklingsbolag men även ett byggbolag. Man kan rekrytera en bra organisation men att få det att funka kan ta tid, och att då rivstarta med primärt invecklade byggen är kanske inte bästa lösningen.

Man försökte ju lösa detta genom att istället köpa upp ett byggledningsföretag i form av Allegro men då var det redan försent och vägen utför hade påbörjats
 
makhno_ makhno_ skrev:
Oscar Properties är faktiskt ett rätt underligt fenomen i svensk fastighetsbranch. Naturligtvis är de barn av sin tid men de är konstigt nog det enda barnet ;) Trots allt som pågick ideologiskt och ekonomiskt blev det bara *ett* Oscar Properties. Övriga fastighetsföretag stod i princip kvar i kombinationen nittiotalskris/miljonprogram i sitt förhållningssätt. Klistrade bara på lite stökigare skivmaterial för att passa i tiden.

De fick såklart markanvisningar av kommunen på grund av sin designfokus men man undrar om allt gjordes som en kalkyl för att tjäna pengar eller drevs av personliga intresen. Jag har själv aldrig jobbat direkt mot Oscar Properties. Såkart fuskade de mycket, Hammarby Sjöstad kvarteren som formgavs av "designkontor" men sedan projjade av värsta sortens billigprojjare. Det syns på resultatet att de bytte arkitekter...

Angående Karlatornen så är jag verkligen inget fan av pixelestetiken, helt meningslöst uttryck. Jag blir iallafall väldigt glad varje gång jag tänker på hur förtjust Reiner Graaf (arkitekten) är över att ha övertygat överklassen om att bo i plattenbau. Han växte själv upp i Nederländska "imljonprogram".
Kom från ingenstans brukade det ju stå i tidtagarna gissar att det fanns lite Bonnier pengar i bakgrunden so m säkerhet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.