16 841 läst ·
48 svar
17k läst
48 svar
Satt mig på pottkanten?
Skärpning!Baba_yaga skrev:
Kul inställning du har. Det här är inte Flashback.
Vad gör du här? Vad bidrar du med förutom dålig stämning? Inlägg i en tråd ska föra den framåt.
På det här forumet låter vi alla komma till tals. Ingen fråga eller situation är för dum för att fråga om. I normalfallet är det en jäkla go stämning i trådarna. Men vi har VÄLDIGT låg tolerans mot inlägg av den typen som du gjorde här. SÄRSKILT om det är återkommande beteende.
Ta och läs våra forumregler och sen fattar du ett av följande beslut:
1. Rätta in dig i ledet
2. Avsluta ditt medlemskap
Det kan börja mögla där uppe, och sen ruttna.M melander900 skrev:
Men det krävs en del fukt för att den processen ska dra igång, och det är inget som händer plötsligt över en natt.
Ser du till att lappa och laga så det är torrt där uppe så kan du sannolikt skjuta takbytet tills ekonomin ser bättre ut.
Gällande den generella känslan så kan jag tipsa om att atbeta metodiskt och strukturerat med planeringen. Skriva ner allt som ska göras på ett ställe och tid/kostnadsuppskatta dessa åtgärder. Sedan markerar du måsten och trivsel åtgärder.
När du väl tar dig an en uppgift dra den helt i mål så du kan stryka den från tavlan innan du börjar med nästa. Det känns pedagogiskt bra att bocka för saker, och att se bruttolistan över allt som är avklarat. Det stärker känslan att man tar sig någonstans och inte bara skvätter på 10 ställen samtidigt utan att det händer något.
Om man inte har pengar får man ha tid. Har du tid?
I så fall löser du detta. Det finns två fördelar med tid: Du sparar in inhyrd arbetskraft och du har tid att köpa materialet på Blocket, Klaravik etc. för halva priset mot om du måste köpa nytt för att matcha hantverkarna i tid.
Om du klarar att jobba på höjd så kan ni göra jobbet själva och bara ta in för besvärliga plåtarbeten m.m. Jag avskyr höjder men en rejäl ställning gör situtionen mycket bättre.
I så fall löser du detta. Det finns två fördelar med tid: Du sparar in inhyrd arbetskraft och du har tid att köpa materialet på Blocket, Klaravik etc. för halva priset mot om du måste köpa nytt för att matcha hantverkarna i tid.
Om du klarar att jobba på höjd så kan ni göra jobbet själva och bara ta in för besvärliga plåtarbeten m.m. Jag avskyr höjder men en rejäl ställning gör situtionen mycket bättre.
Du har fått mycket hjälp redan med det som är mest prioriterat. -Taket. Och med tanke på att det är din hemby så finns nog hjälpen nära till hands både vad gäller kunskap, handhavande samt verktyg. Med respekt för denna hjälp kommer man långt. Du har ju hittat huset så låt den känslan ligga i framkant och anpassa dig mera till att det kanske är lite spartanskt vad gäller bekvämlighet. Och som jag förstår så är du själv i hushållet nu, och när du träffat någon som du kan dela boendet så blir det nya omständigheter vad gäller huset. Så ha lite is i magen och låt huset vara i din ägo. Att försöka sälja ett hus inom en snar framtid kan innebära att det inte kommer upp i nivå där du köpte huset för vilket kan innebära en förlustaffär.
Och fortsätt ta hjälp av detta förträffliga forum, trots att det ändå finns troll här. Bara att ignorera.
Med vänlig hälsning, Noramasen
Och fortsätt ta hjälp av detta förträffliga forum, trots att det ändå finns troll här. Bara att ignorera.
Med vänlig hälsning, Noramasen
Lägga tak är ju inte särskillt svårt men det är ju endel jobb. Bytte taket själv på mitt hus. Blir enormt mycket billigare än att anlita firma.M melander900 skrev:Hej hopp! Jag har äntligen gått och blivit husägare i min hemby efter många års letande. Första gångs husköpare med. Tyvärr har huset sett bättre dagar på följande delar:
-Toaletten
-Taket
-En del ytterpanel
Nu till mitt "problem"
Lån på 1.275.000
Kvar på kontot efter lagfart och kontantinsats är drygt 450.000kr
Lön 23.000kr ut efter skatt
Amortering+ränta 5800kr i månaden
Driftskostnad 4200kr i månaden
Ytterpanel löser jag själv och mycket annat underhåll, taket däremot behöver jag ta in firma för att fixa samt delar av toaletten. Toan kan vänta i några år till men taket bör prioriteras kommande år då underlagspappen är obefintlig på flera ställen.
Vad säger ni proffs? Ska jag byta taket kommande år? Jag vill INTE riskera att det blir läckage och drar med sig mera. Pannorna är hela ännu, vindskivor är dåliga. Haft en hantverkare ute som tyckte det är läge att byta. Kan ej ta mer lån så sparpengarna får gå till detta.
Jag överväger att sälja huset igen till våren då det känns som jag satt mig i en dålig sits ekonomiskt med tanke på kommande renoveringar. Kan ej låna mer och vill ej dränera mitt konto ifall jag får oförutsedda utgifter. Kommer snygga till en del saker och försöka få igen pengarna så gott det går vid försäljning.
Jag vill verkligen bo i min hembyggd men vill inte förstöra för mig själv! Gillar huset skarpt med men har inte kännts rätt sedan början. Överväger att sätta mig i lägenhet, sälja huset och kika efter hus i lägre prisklassen med mindre kommande underhåll.
Inputs?
300 000 ville firma ha för att lägga nytt plåttak ovanpå 40 år gammal tätt schingeltak.
Gjorde allt själv, med ströläkt, bärläkt och Planja Regent, för en tredjedel av priset.
Har egen begagnad byggställning.
- Bytte bank för ett år sedan och la om lånen.
Fick löfte om att jag även hade möjlighet att låna 500 000 kr amorteringsfritt.
Kanske vore nåt?
Gjorde allt själv, med ströläkt, bärläkt och Planja Regent, för en tredjedel av priset.
Har egen begagnad byggställning.
- Bytte bank för ett år sedan och la om lånen.
Fick löfte om att jag även hade möjlighet att låna 500 000 kr amorteringsfritt.
Kanske vore nåt?
Detta tror jag att de flesta råkar ut för när flera saker börjar behöva underhåll/går sönder oavsett om det är hus, bil eller någon annan stor affär. Men har känslan fram tills den punkten varit bra så kommer den känslan troligen komma tillbaka när "chocken" över alla problem lagt sig och man har fått lite distans. Är man händig och tycker om att läsa på så minskar ofta "chocken" när nya problem dyker upp med åren som går och tillslut blir det ofta mer ett "jaha, då är det väl bara att fixa problemet då" samt att antalet akuta problem minskar. Inte så mycket för att problemen minskar men man lär sig vad som är verkligt akut för byggnadens välmående, vad som är akut för ens eget välmående och vad som faktiskt inte är akut alls.M melander900 skrev:
Vårt hus är från 70-talet och vi fick i efterhand (runt 2017) veta att det har regnat in hela vägen ner i främst sovrummet till och från sedan minst millennieskiftet, troligen längre. Vi har haft hit en som mätt fukten och vi har kollat det vi kan men inte hittat mer än att råsponten har blivit dålig på de ställen där plåtspiken inte tätat utan istället dragit med fukt ner, i övrigt ser allt bra ut tack vare att vårt hus är byggt så att det har kunnat torka upp.
Vi löste problemet tillfälligt genom att lägga på ny papp samt läkta under befintlig plåt (den låg innan direkt på sponten innan), det kostade kanske 5-10000 kr och vi bedömer att det klarar sig i minst 10-15 år.
Är din råspont helt torr, du kan se all spont och har brant taklutning så hade inte jag varit ett dugg orolig för ditt tak. För vatten blir skadligt för trä och takstolar först när de inte kan torka ordentligt och förblir blött under lång tid, då ruttnar det tillslut eller börjar mögla.
Produkter som diskuteras: "plåtspiken"
Plåtspik
Plåtspikar är särskilt designade för att användas vid infästning av plåt eller stål. De har en robust konstruktion och är oftast tillverkade av starka material som kan tränga igenom plåt eller stål utan att böja sig eller bli trubbiga.
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 605 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 605 inlägg
Jag hade inte sålt än.
Taket är det enda du beskriver som kanske låter akut. Är underlagspappen i princip ”borta på flera ställen” och en hantverkare säger att det är dags, då är det taket som gäller. Toaletten kan vänta.
Ta in 2–3 offerter och få en riktig siffra innan du bestämmer något. Att sälja huset för att du tror att taket blir dyrt är bakvänt om du inte ens vet vad det faktiskt kostar.
Du har 23 000 netto, ungefär 10 000 i boendekostnad och 450 000 på kontot. Det är inte någon katastrofsits. Ett takbyte kommer att äta av bufferten, ja, men det är exakt sådant en husbuffert är till för.
Däremot ska du lyssna på att huset inte känts rätt från början. Är du redan trött på att äga hus och går och oroar dig för nästa grej, då kanske lägenhet passar dig bättre. Men det är en annan fråga än om du “har råd” med huset.
Taket är det enda du beskriver som kanske låter akut. Är underlagspappen i princip ”borta på flera ställen” och en hantverkare säger att det är dags, då är det taket som gäller. Toaletten kan vänta.
Ta in 2–3 offerter och få en riktig siffra innan du bestämmer något. Att sälja huset för att du tror att taket blir dyrt är bakvänt om du inte ens vet vad det faktiskt kostar.
Du har 23 000 netto, ungefär 10 000 i boendekostnad och 450 000 på kontot. Det är inte någon katastrofsits. Ett takbyte kommer att äta av bufferten, ja, men det är exakt sådant en husbuffert är till för.
Däremot ska du lyssna på att huset inte känts rätt från början. Är du redan trött på att äga hus och går och oroar dig för nästa grej, då kanske lägenhet passar dig bättre. Men det är en annan fråga än om du “har råd” med huset.
Ha lite is i magen, det kan lätt kännas som man tagit sig vatten över huvudet ibland med ett hus, men samtidigt så är det en bra känsla att själv kunna bestämma prioriteringar på saker och känna att man betalar till sig själv för det mesta man gör i huset. Låt det få lite tid och även om det låter hemskt med ett få ett läckande tak är det ju bara vatten, och vatten går att torka ut. Bara det att du är observant talar ju för att det inte kommer att bli så farligt även om du skulle hamna i en situation där det blir akut.
Kika efter begagnad Haki eller Burton-ställning.
Haki är bra om man kan bygga rakt upp, efter t ex en vägg. Och i 90 grader typ runt hörn.
Burton kan man även bygga då, men även forma i stort sett hur man vill.
Jag har båda delarna. Burton kopplingar passar även mot ståndarna på Haki. Otroligt smidigt.
Har plank på min ställning, typ tre i bredd.
Om du hålls i närheten, så kan du långtidshyra billigt av mig. Jag bor i norra Värmland.
Haki är bra om man kan bygga rakt upp, efter t ex en vägg. Och i 90 grader typ runt hörn.
Burton kan man även bygga då, men även forma i stort sett hur man vill.
Jag har båda delarna. Burton kopplingar passar även mot ståndarna på Haki. Otroligt smidigt.
Har plank på min ställning, typ tre i bredd.
Om du hålls i närheten, så kan du långtidshyra billigt av mig. Jag bor i norra Värmland.
Redigerat:
Jo då, jag vet vad jag pratar om.
Byggt professionellt i två år, både på fabriker, kärnkraftverk, oljerigg mm.
(Började när arbetsförmedlingen ville sätta mig stillasittande på en fabrik.
Gav upp efter tre dagar, när jag somnade...)
Jobbade som ställningsmontör tills jag ramlade ned pga att en fastsvetsad förankring inuti en tank gav med sig🫤 D v s inte mitt fel.
Byggt professionellt i två år, både på fabriker, kärnkraftverk, oljerigg mm.
(Började när arbetsförmedlingen ville sätta mig stillasittande på en fabrik.
Gav upp efter tre dagar, när jag somnade...)
Jobbade som ställningsmontör tills jag ramlade ned pga att en fastsvetsad förankring inuti en tank gav med sig🫤 D v s inte mitt fel.
Redigerat: