20 371 läst ·
155 svar
20k läst
155 svar
Sär skrivning - finns det nå'n som bryr sig?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det som stör mig mest är de som skriver "dem" hela tiden. Stavfel på ett forum må vara men i trådrubriken borde väl författaren korrekturläas, Att slå s isf a borde vara lät at se.
Dem gör att man bara vill sluta läsa. Sär skrivning gör att man får backa och stanna upp en aning och så kan det bli kul som "kassa personal" och tanten med krokiga ben som sålde en byrå.
Protte
Dem gör att man bara vill sluta läsa. Sär skrivning gör att man får backa och stanna upp en aning och så kan det bli kul som "kassa personal" och tanten med krokiga ben som sålde en byrå.
Protte
Eller är det så att många av oss har gamla mossiga värderingar runt detta.oobum skrev:Jag personligen tycker det är skrämmande att det verkar komma en hel generation som inte kan uttrycka sig ordentligt i tal och skrift.
Han/Honom, De/Dem eller helt enkelt att skriva ihop de ord som skall skrivas ihop.
Men det verkar även vara en brist på gemener, versaler, skiljetecken och viljan att dela upp långa texter i stycken.
det är inte så många år sedan som Du-reformen infördes för att inte tala om jordens förmodliga undergång pga skrivstilens försvinnande.
Ha-ha, många sanningar i tråden här.
Jag rättade faktiskt lite bryskt någon på forumet häromdagen som skrivit dem istf de. Lite av en känga som svar på ett mindre befogat "påhopp" i en tråd, dock i en kontext så det inte blev så otrevligt som det kanske lät här och nu
Själv använde jag alltid uttrycket "dom" i alla lägen förr. Noterade dock användandet av "dem" i ganska stor utsträckning i skriven text, och tyckte ofta det lät väldigt konstigt, och funderade lite över "dom" som jag själv använde, lite ovårdat kanske. Så jag bestämde mig för att göra rätt och använda de och dem korrekt istället.
Även om det inte är rätt och kanske lite ovårdat, tycker jag att det är mycket bättre att använda "dom" istället för "dem" om man inte kan skilja på de och dem. Det är lite som att skriva oss hela tiden istället för att skilja på vi och oss.
Vad gäller särskrivning är en av de mer klantiga jag sett en plats-annons publicerad av ett av sveriges större konsultbolag för några år sedan, de sökte då "Kassa konsulter". I själva verket var de ute efter "Kassakonsulter" att jobba med butikskassasystem. I ungefär samma veva var ett annat stort konsultbolag ute och sökte folk, de hade i sin platsannons skrivit att de sökte "Sex account managers". Vad som inte riktigt framgick med önskad tydlighet var att det var 6 stycken personer som skulle anställas med titeln Account manager
Jag rättade faktiskt lite bryskt någon på forumet häromdagen som skrivit dem istf de. Lite av en känga som svar på ett mindre befogat "påhopp" i en tråd, dock i en kontext så det inte blev så otrevligt som det kanske lät här och nu
Själv använde jag alltid uttrycket "dom" i alla lägen förr. Noterade dock användandet av "dem" i ganska stor utsträckning i skriven text, och tyckte ofta det lät väldigt konstigt, och funderade lite över "dom" som jag själv använde, lite ovårdat kanske. Så jag bestämde mig för att göra rätt och använda de och dem korrekt istället.
Även om det inte är rätt och kanske lite ovårdat, tycker jag att det är mycket bättre att använda "dom" istället för "dem" om man inte kan skilja på de och dem. Det är lite som att skriva oss hela tiden istället för att skilja på vi och oss.
Vad gäller särskrivning är en av de mer klantiga jag sett en plats-annons publicerad av ett av sveriges större konsultbolag för några år sedan, de sökte då "Kassa konsulter". I själva verket var de ute efter "Kassakonsulter" att jobba med butikskassasystem. I ungefär samma veva var ett annat stort konsultbolag ute och sökte folk, de hade i sin platsannons skrivit att de sökte "Sex account managers". Vad som inte riktigt framgick med önskad tydlighet var att det var 6 stycken personer som skulle anställas med titeln Account manager
Aldrig stavas aldrig med två "L", Alltid stavas alltid med två "L".
Det fick jag lära mig, och det är ju inte svårt att komma ihåg
Sen är det ju vanligt med "idag vart det bra väder" eller "vart är du?".
Var = plats, vart = riktning
Inte särskrivning, men ändå
Det fick jag lära mig, och det är ju inte svårt att komma ihåg
Sen är det ju vanligt med "idag vart det bra väder" eller "vart är du?".
Var = plats, vart = riktning
Inte särskrivning, men ändå
Vart är preteritum av varda och således fullt grammatiskt korrekt i meningen "idag vart det bra väder".-PC- skrev:
Ja, hmm...
Enkla stavfel, eller om det ofta är förklarligt med att man snubblat på tangentbordet. Man kanske tryckt på tangenterna i fel ordning, kanske ett 's' istället för 'a'.
Det är väl en sak.
Men konstant använda sig av '!!!!!!' eller '??????', där borde "värdet" med en av dom räcka för att första att det kanske är viktigt/ påstående eller en fråga/fundering.
Att det ibland förminskar värdet av ord, jag kan tyvärr inget bra exempel på rak arm, när man skriver "dåligt" så är det dåligt. Det finns väl bättre exempel. Att använda flertalet utropstecken och frågetecken kanske ligger i samma "kategori".
Eller sådana enkla saker som stor bokstav och att använda punkter.
Tja, jag vet inte.
Enkla stavfel, eller om det ofta är förklarligt med att man snubblat på tangentbordet. Man kanske tryckt på tangenterna i fel ordning, kanske ett 's' istället för 'a'.
Det är väl en sak.
Men konstant använda sig av '!!!!!!' eller '??????', där borde "värdet" med en av dom räcka för att första att det kanske är viktigt/ påstående eller en fråga/fundering.
Att det ibland förminskar värdet av ord, jag kan tyvärr inget bra exempel på rak arm, när man skriver "dåligt" så är det dåligt. Det finns väl bättre exempel. Att använda flertalet utropstecken och frågetecken kanske ligger i samma "kategori".
Eller sådana enkla saker som stor bokstav och att använda punkter.
Tja, jag vet inte.
Jag är fascinerad över hur folk orkar störa sig på hur folk skriver. Har ni inget bättre för er? 
Är ju trots allt så att man inte skriver fel medvetet.
Ungefär som att jag skulle gå runt och störa mig på alla som åker sämre skidor än mig eller inte vet hur man kokar ägg....
Är ju trots allt så att man inte skriver fel medvetet.
Ungefär som att jag skulle gå runt och störa mig på alla som åker sämre skidor än mig eller inte vet hur man kokar ägg....
Tt

ursäkta att jag ändrade ditt inlägg hade du gjort ett längre så kanske det tom skulle bli jobbigt att läsa efter min ändring kan också tillägga att jag inte heller stör mig på de som är dåliga på att åka skidor eller om någon inte riktigt kan koka ägg såvida det inte är jag som ska äta äggen mina ägg vill jag helst att gulan ska vara lite lös men även om du inte stör dig på dessa två saker så kanske det finns andra saker du stör dig på som kan vara lika bagatellartade som det här med särskrivning bagatellartade enligt din uppfattning då men där ju du två exempel som betyder att om man inte bryr sig om en helt annan sak så ska man inte bry sig om nästa som i jämförelsen inte har något med den första att göra det är är också lite fel så att sägaFelde skrev:
Redigerat:
Ändå stör du dig på de som stör sig på hur folk skriver, vem är värst, kan man undra....Felde skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Inte bråka nu 
Thomasx
Skulle säga de personer som besitter grammatiska kunskaper, och som tydligt och gärna lite otrevligt bara måste påpeka när andra inte lika gramstiskt kompetenta gör fel. Dessa individer är de absolut värsta.
Men det är ju bara min inte så gramstiskt korrekta åsikt. särskilt inte i en tråd där de allra flesta verkar vara röra de överens om att det är värre med särskrivning än att sparka ner någon på gatan. (Ja nu tog jag i ordentligt...)
(lägger även till en smily då jag vill tydliggöra att jag på intet sätt är arg eller bitter, samt att jag säkerligen irriterar någon med några extra smilys

Skulle säga de personer som besitter grammatiska kunskaper, och som tydligt och gärna lite otrevligt bara måste påpeka när andra inte lika gramstiskt kompetenta gör fel. Dessa individer är de absolut värsta.
Men det är ju bara min inte så gramstiskt korrekta åsikt. särskilt inte i en tråd där de allra flesta verkar vara röra de överens om att det är värre med särskrivning än att sparka ner någon på gatan. (Ja nu tog jag i ordentligt...)
Lite osäker på vad du syftar på ovan, mitt inlägg #55 antar jag, och inget mer. (?)Felde skrev:Thomasx
(lägger även till en smily då jag vill tydliggöra att jag på intet sätt är arg eller bitter, samt att jag säkerligen irriterar någon med några extra smilys
![]()
![]()
![]()
![]()
Men, jag är definitivt inte någon grammatikvirtuos och verkligen inte den som "bara måste påpeka" när andra gör grammatiska fel. Och bara det faktum att jag bara gjort det en enda gång på 4191 inlägg måste väl ändå säga nåt
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men av de jag sett har jag då inte sett ett enda som skulle ondgöra sig så väldans över särskrivning, felstavningar eller andra grammatiska fel att det skulle vara något att hänga upp sig på åsikten eller det faktum att vi diskuterar det här i forumet.
Vi har alla olika åsikter, ibland samma, ibland diametralt motsatta, och därför kan vi diskutera i oändlighet ibland, men vi måste ändå respektera varandras åsikter. Vilket i praktiken innebär att vi kan angripa åsikterna i sig med diverse fakta, argument och andra åsikter, men knappast personen för att denne har en viss åsikt eller intresse av att diskutera ett fenomen, vad det än vara månde. Därav mitt inlägg #55.
Den enda smiley som tenderar irritera mig, är den med tummen ner, och då oavsett antal
I övrigt håller jag med Marlene, och hoppas att detta inte uppfattas som ett bråkigt inlägg

Redigerat:
Stör mig mest på särskrivningar då de används i offentliga texter, i reklam etc. Man tycker att någon borde korrekturläsa sådant innan det publiceras.
I övrigt tycker jag det verkar gå utför med svenskaundervisningen över lag. Man läser fler och fler texter som är skrivna med dålig svenska samt med väldigt mycket slanguttryck. Känns som många yngre inte kan sklija på talspråk och skriven text, utan "man skriver som man pratar". Min fru jobbar på universitet som adjunkt och hon berättar om många elever som lämnar in uppsatser på riktigt dålig svenska, mycket stavfel, dålig meningsbyggnad och många särskrivningar. Detta är inga invandrare eller utbytesstudenter utan vanliga svenska 18-20 åringar.
Vet inte hur det var för 20 år sedan, finns det någon intressant statistik kring svenskars skrivkunnighet? Borde ju mätas på något sätt.
Sen skriver ju vi ju på olika sätt, när jag skriver någon artikel eller insändare i MS Word får jag ofta ord som markerats med ungefär: "i allmän text kan denna fras eller ord verka ålderdomlig eller gammaldags..."... Ett tecken på att man börjar bli gammal kanske?
/S
I övrigt tycker jag det verkar gå utför med svenskaundervisningen över lag. Man läser fler och fler texter som är skrivna med dålig svenska samt med väldigt mycket slanguttryck. Känns som många yngre inte kan sklija på talspråk och skriven text, utan "man skriver som man pratar". Min fru jobbar på universitet som adjunkt och hon berättar om många elever som lämnar in uppsatser på riktigt dålig svenska, mycket stavfel, dålig meningsbyggnad och många särskrivningar. Detta är inga invandrare eller utbytesstudenter utan vanliga svenska 18-20 åringar.
Vet inte hur det var för 20 år sedan, finns det någon intressant statistik kring svenskars skrivkunnighet? Borde ju mätas på något sätt.
Sen skriver ju vi ju på olika sätt, när jag skriver någon artikel eller insändare i MS Word får jag ofta ord som markerats med ungefär: "i allmän text kan denna fras eller ord verka ålderdomlig eller gammaldags..."... Ett tecken på att man börjar bli gammal kanske?
/S