Jag stör mig på särskrivningar. Däremot stör jag mig inte lika mycket på enstaka stavfel.
Men ibland läser man en insändare i tidningen, eller inlägg på någon internetsida, som är på så dålig svenska att man inte kan förstå vad som menas. Eller varför inte titta runt på alla annonser på blocket, där folk skriver orden som de låter och inte hur de stavas.
Jag har själv invandrarbakgrund men är född i Sverige. Själv tycker jag att jag klarar det svenska språket ganska hyfsat. Varför skulle inte etniska svenskar kunna lära sig att stava i skolan? Visst finns det dyslektiker, men det är nog ganska få som verkligen har denna diagnos.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
För övrigt så har språkbruket hos journalistkåren inte varit sämre än nu. Ibland misstänker man att aftonbladet m fl. rekryterar personal på dagis.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Google tror jag bär en stor del av ansvaret, dvs amerikanskan. Om du söker på G så får man ofta frågan "menar du " och då har ordet delats. Min personliga åsikt är att bor vi i Sverige så skall man värna om svenska språket. Det stör mig mycket att många svenska journalister inte behärskar svenska språket men det får vi väl skylla på den kravlösa skolan. Även om jag begriper vad som står så känns det slarvigt. Syftningsfel i massor, "dem gör så" o s v.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
I skolan lärde jag mig att på svenska är huvudregeln att man skriver ihop orden, på engelska är huvudregeln att man skriver isär orden. Sedan finns det alltid undantag. Blir ett ord alldeles för långt om man skriver ihop det på svenska, då får man hålla isär det istället.

Vi är ju väldigt duktiga på engelska i Sverige och vi utsätts dagligen för engelska via tv, internet med mera. Inte så konstigt att svenska språket blir influerat av det engelska och att vi omedvetet börjar anamma engelsk grammatik.

Jag älskar språk och jag älskar människor. Alla är vi olika. Vi har olika bakgrund, olika utbildning, olika saker vi är duktiga på. Det viktigaste för mig är budskapet i texten vi producerar. Att det man försöker säga med sin text är vänligt, sakligt och framför allt utan svordomar. Sedan räcker det för mig att jag förstår det som är skrivet. Då pratar jag om texter i forumet.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag älskar språk och jag älskar människor. Alla är vi olika. Vi har olika bakgrund, olika utbildning, olika saker vi är duktiga på. Det viktigaste för mig är budskapet i texten vi producerar. Att det man försöker säga med sin text är vänligt, sakligt och framför allt utan svordomar. Sedan räcker det för mig att jag förstår det som är skrivet. Då pratar jag om texter i forumet.
Störtlöjligt! Du är bara bitter för att du bor i Skåne.
Förb-nnat!

;)

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Enkelt. Hör det ihop, skriver man det ihop.

#10 Skalman som inte bryr sig...hyfsat heter det...Inte för det gör nåt.
Marlen har rätt! Jag tycker som du (gör).

Redigerat:
skalman1 skrev:
Störtlöjligt! Du är bara bitter för att du bor i Skåne.
Förb-nnat!

;)
Säg som det är Skalman, du håller med mig ;)

Det är lite kul, för jag brukar säga precis samma sak som du gör i din signatur, fast på småländska då. Livet är skit, sen dör man.

Vad sägs om en speciell sorts moderator på forumet: språkmoderator?

Jag ställer upp som frivillig!

;)

Menar du allvar? Jag gör det ibland utan att säga något, rättar ett fel här och där. Skulle inte ha något emot om fler gör det.

Marlen Eskilsson skrev:
Säg som det är Skalman, du håller med mig ;)

Det är lite kul, för jag brukar säga precis samma sak som du gör i din signatur, fast på småländska då. Livet är skit, sen dör man.
Jag ger mig aldrig! :p

Frågan jag ställer mig är dock om livet är mest skit på småländska eller på engelska?
En hyfffsad fråga faktiskt.:cool:

injonil skrev:
Vad sägs om en speciell sorts moderator på forumet: språkmoderator?

Jag ställer upp som frivillig!

;)
Fel där: Det skall alltid vara versal (stor bokstav) efter kolon.

Vill du fortsätta med gemen (liten bokstav) kan du använda semikolon.

Så tyvärr, du klarade inte ansökningsintervjun :rolleyes:

Hehe, och nej, jag var inte helt allvarlig :)

Texter från förr i tiden är ju mycket trevligare att läsa. En del kunde säkert knappt hålla i pennan men skev ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.