20 371 läst ·
155 svar
20k läst
155 svar
Sär skrivning - finns det nå'n som bryr sig?
Om du är ute och går så är det bara ditt problem om du går vilse. Men om du skriver något så vill du skapa kontakt och det kanske misslyckas om du skriver fel.Marlen Eskilsson skrev:Fast vi måste skilja på texter som är och ska vara skapade av proffs och texter skapade av vanligt folk. Av en journalist eller författare kan du kräva att man har ett perfekt språk. I ett diskussionsforum kan man bara kräva att alla gör så gott de kan.
Vi är ju alla bra på olika saker och väldigt få människor, eller ingen, är bra på allt. Jag saknar t ex helt lokalsinne och går nästan alltid åt fel håll när jag går ut ur en butik. Jag hittar ingenstans kan man säga, hur jag än tränar och försöker. Ska inte jag få gå ut då?
Visst finns det folk som skriver bättre och de som skriver sämre. En del är högutbildade medan andra saknar utbildning helt. Nästan. Många invandrare kan skriva mycket dåligt. För att inte tala om alla dessa som kan knappt språket i tal!
Dock har de en gemensam nämnare. Alla (menar de som besöker Byggahus) behöver hjälp med att bygga. Eller vill hjälpa andra.
En del bara läser. Fast de har tusen frågor. Varför? De vill inte bli utskrattade för deras sätt att skriva.
Det räcker de läser tråder som denna för att tappa suget. Vem blir lidande? BYGGAHUS!
Och just detta har jag sett! Även upplevt.En del av er uppträder som språkpoliser. En det som KGB agenter som vill ställa till oreda för n del medlemmar.
Fundera på saken innan ni skrämmer bort ännu flera. För att det är detta ni gör.
Dock har de en gemensam nämnare. Alla (menar de som besöker Byggahus) behöver hjälp med att bygga. Eller vill hjälpa andra.
En del bara läser. Fast de har tusen frågor. Varför? De vill inte bli utskrattade för deras sätt att skriva.
Det räcker de läser tråder som denna för att tappa suget. Vem blir lidande? BYGGAHUS!
Och just detta har jag sett! Även upplevt.En del av er uppträder som språkpoliser. En det som KGB agenter som vill ställa till oreda för n del medlemmar.
Fundera på saken innan ni skrämmer bort ännu flera. För att det är detta ni gör.
Engelskan är ett pidginspråk. Ursprunget finns i germanska språk från trakterna av Holland och västra Tyskland. Dessa germaner for över till brittiska öarna där kelterna redan fanns med sitt språk. Sen kom romarna och styrde ett tag och urengelskan blandades med latin. När språk blandas sådär så leder det gärna till en förenklad grammatik. Ett ord med en ändelse ersätts med två ord (särskrivning). Sedan dess har engelskan haft dubbla ordförråd, germanska och latinska. Men grundgrammatiken är germansk.noone70 skrev:
Sen efter romarna kom danskarna och senare fransmännen och gav ytterligare tillskott till språket.
Redigerat:
Så du menar att en person enbart kan behärska antingen matematik eller svenska, inte båda samtidigt?larsbj skrev:Ska villigt erkänna att jag inte är bra på svenska men :
Språket förändras det är bara att accepterahar alltid gjort och kommer troligen alltid att göra.
Språkbruket på byggahus är tillräckligt bra då det ytterst sällan blir missförstånd
En anledning att språket här på byggahus inte är perfekt kan ju va att bygg och matte hör ihop, inte bygg och svenska.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det jag menade var att byggnation och mattematik har ett samband, till skillnad från byggnation och svenska.andersmc skrev:
Sen kan ju givetvis en person kunna både och men jag menar att en större del av befolkningen har lättare antingen för det ena eller det andra. Och att begåvningarna inte har så mycket med varandra att göra, då det finns många som knappt klarar svenskan i skolan har bra betyg i matte/fysik eller viseversa.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Nej, men du har ju då förstått att budskapet inte gick fram och får därmed omformulera. Lite som att prata engelska med en kines. Man får säga det på ett annat sätt...eller på deras sätt: höja rösten.Marlen Eskilsson skrev:
(jag tycker likväl att du skriver riktigt bra
Tycker nog att det är en väsentlig skillnad på hela "du" reformen. Kontra språket som är på tex Flashback och liknande forum, där man visserligen förstår vad folk skriver. Men man får lägga manken till att sätta ihop ord samt ändra felskrivningar.Nimajneb skrev:
Och min erfarenhet är tvärt om. Personer som har svårt för matematik har ofta svårt för språk också. Elever som knappt klarar svenska men har har bra betyg i matte/fysik är väldigt ovanliga.larsbj skrev:Det jag menade var att byggnation och mattematik har ett samband, till skillnad från byggnation och svenska.
Sen kan ju givetvis en person kunna både och men jag menar att en större del av befolkningen har lättare antingen för det ena eller det andra. Och att begåvningarna inte har så mycket med varandra att göra, då det finns många som knappt klarar svenskan i skolan har bra betyg i matte/fysik eller viseversa.
Fortfarande bara ditt problem.....tio_Pepe skrev:
Men som Marlene redan påpekat, det är bättre att försöka och kanske misslyckas, än att inte ha försökt alls.
Bryr mig inte (längre) så mycket om hur andra skriver, varken med avseende på stavning eller särskrivningar, men försöker själv alltid skriva så korrekt som möjligt. Det finns dock ett fall då jag kan bli förbannad på folk som särskriver, och det är när jag ska söka efter något på till exempel blocket. Tog ett tag innan jag insåg att för att hitta alla intressanta objekt så måste jag söka både på t.ex. innerdörrar och inner dörrar. Detta kanske inte är ett jätteproblem, men för vissa produkter var särskrivningar extremt vanliga.