20 371 läst ·
155 svar
20k läst
155 svar
Sär skrivning - finns det nå'n som bryr sig?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant att ett språk med så många ord har sitt ursprung i ett folk som har ett extremt litet ordföråd. Läste någonstans att normalsvennen har dubbelt så stort ordföråd som en normal engelsman.KnockOnWood skrev:Du har rätt, med detta är både en svaghet och en styrka.
För länge länge sedan, när jag gick i skolan, fick vi lära oss hur fantastisk engelskan var på grund av det enoma ordförrådet. Det var i intervallet 400.000 - 500.000 ord, uppbyggt på arv under latinska germanska och nordiska ockupationseror.
Men då tänkte man inte på att i svenska är antalet möjliga ord nästan oändligt.
I förhållande till svenskan är engelskan ett statiskt språk.
Men när jag utnyttjar denna möjlighet att bygga nya ord genom nya sammansättningar,
som t.ex. "ventilationskonstruktörsarvodering" har jag mer och mer börjat stoppa in bindestreck på lämpliga ställen, för att öka läsbarheten, så det kanske blir "ventilationskonstruktörs-arvodering".
Så låt oss underlätta för alla läsare och undvika orimliga ordkonstruktioner.
Och låt oss för all del slippa sjuka systrar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant reflektion!noone70 skrev:
Kanske kan bero på att det är så stor skillnad mellan det talade och skrivna ordet i engelskan.
Normalengelsmannen kanske inte klarar av att läsa så mycket, och lära sig alla orden.
Undrar hur det är i Italien.
Italienskan är väl det enda latinska språk där alla bokstäver uttalas
(och inte hälften sväljs som i franskan.)
Ska villigt erkänna att jag inte är bra på svenska men :
Språket förändras det är bara att acceptera
har alltid gjort och kommer troligen alltid att göra.
Språkbruket på byggahus är tillräckligt bra då det ytterst sällan blir missförstånd
En anledning att språket här på byggahus inte är perfekt kan ju va att bygg och matte hör ihop, inte bygg och svenska.
Sen är det en intressant utveckling att vi går mot Kina även i skriftspråket med fler figurer istället för ord.
Språket förändras det är bara att acceptera
Språkbruket på byggahus är tillräckligt bra då det ytterst sällan blir missförstånd
En anledning att språket här på byggahus inte är perfekt kan ju va att bygg och matte hör ihop, inte bygg och svenska.
Sen är det en intressant utveckling att vi går mot Kina även i skriftspråket med fler figurer istället för ord.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite börjar väl det här spåra ur, men jag tror att Nimajneb har rätt. Jag tror att att när två konsonanter följer efter varandra så uttalas endast den andra konsonanten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
För att komma på rätt spår igen...Felde skrev:
Det är inte så att jag stör mig på folket som skriver utan att det blir svårläst med särskrivningar och inlägg utan styckeindelningar.
Felstavningar är lättare att läsa förbi och förstå men särskrivningar får jag ofta läsa två gånger för att det ska bli förståeligt och utan styckeindelningar helt oöverskådligt.
Det är bättre att skriva "dom" om man är osäker på användningen av "de" och "dem".skalman1 skrev:
Men man kan lätt prova vad som är rätt. Om du skriver en mening, byt ut "de" mot "vi" och "dem" mot "oss" och se om det låter riktigt.