Hej alla med känsla för språket!
(Vill inte skriva språkpoliser för det är inte det det gäller.)

En modeaffärs stora skylt ser ut så här:

vitva-small.jpg

Vad säger ni om användandet av hon/henne och han/honom :o

Vill de spara plats eller vad?
(Kanske borde skriva: Vill dem spara plats eller... :p )

Sköna skor för hen? :)

KnockOnWood skrev:
Du har rätt, med detta är både en svaghet och en styrka.

För länge länge sedan, när jag gick i skolan, fick vi lära oss hur fantastisk engelskan var på grund av det enoma ordförrådet. Det var i intervallet 400.000 - 500.000 ord, uppbyggt på arv under latinska germanska och nordiska ockupationseror.

Men då tänkte man inte på att i svenska är antalet möjliga ord nästan oändligt.
I förhållande till svenskan är engelskan ett statiskt språk.

Men när jag utnyttjar denna möjlighet att bygga nya ord genom nya sammansättningar,
som t.ex. "ventilationskonstruktörsarvodering" har jag mer och mer börjat stoppa in bindestreck på lämpliga ställen, för att öka läsbarheten, så det kanske blir "ventilationskonstruktörs-arvodering".

Så låt oss underlätta för alla läsare och undvika orimliga ordkonstruktioner.
Och låt oss för all del slippa sjuka systrar.
Intressant att ett språk med så många ord har sitt ursprung i ett folk som har ett extremt litet ordföråd. Läste någonstans att normalsvennen har dubbelt så stort ordföråd som en normal engelsman.

noone70 skrev:
Intressant att ett språk med så många ord har sitt ursprung i ett folk som har ett extremt litet ordföråd. Läste någonstans att normalsvennen har dubbelt så stort ordföråd som en normal engelsman.
Intressant reflektion!

Kanske kan bero på att det är så stor skillnad mellan det talade och skrivna ordet i engelskan.
Normalengelsmannen kanske inte klarar av att läsa så mycket, och lära sig alla orden.

Undrar hur det är i Italien.
Italienskan är väl det enda latinska språk där alla bokstäver uttalas
(och inte hälften sväljs som i franskan.)

Ska villigt erkänna att jag inte är bra på svenska men :
Språket förändras det är bara att acceptera;);) har alltid gjort och kommer troligen alltid att göra.
Språkbruket på byggahus är tillräckligt bra då det ytterst sällan blir missförstånd :thumbup:

En anledning att språket här på byggahus inte är perfekt kan ju va att bygg och matte hör ihop, inte bygg och svenska.

Sen är det en intressant utveckling att vi går mot Kina även i skriftspråket med fler figurer istället för ord.

M
Borde inte "bygg" och "språk" höra ihop, för hur ska byggaren bygga om du inte gör dig förstådd på rätt sätt?

Micke64 skrev:
Borde inte "bygg" och "språk" höra ihop, för hur ska byggaren bygga om du inte gör dig förstådd på rätt sätt?

Trams pga fredagskväll:
Det måste de ju absolut, i alla fall om man skall bygga ett burspråk.

• Gilla
noisek79
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Trams pga fredagskväll:
Det måste de ju absolut, i alla fall om man skall bygga ett burspråk.
Ja ok då, ingen ´´regel´´ utan undantag

KnockOnWood skrev:
Intressant reflektion!
Undrar hur det är i Italien.
Italienskan är väl det enda latinska språk där alla bokstäver uttalas
(och inte hälften sväljs som i franskan.)
italienska ord som stavas ....gl.... Har väl ett stumt G?

Lite börjar väl det här spåra ur, men jag tror att Nimajneb har rätt. Jag tror att att när två konsonanter följer efter varandra så uttalas endast den andra konsonanten.

motives skrev:
Sköna skor för hen? :)
Och vad heter hen i ackusativ? Henom?

(Opps, tänkte inte på det, sa genusvetaren)

KnockOnWood skrev:
Och vad heter hen i ackusativ? Henom?

(Opps, tänkte inte på det, sa genusvetaren)
Henam får det väl bli om det ska vara neutralt :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

thomasx skrev:
Henam får det väl bli om det ska vara neutralt :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Nej, nu kom jag på det!

Henem

Felde skrev:
Jag är fascinerad över hur folk orkar störa sig på hur folk skriver. Har ni inget bättre för er? :)
Är ju trots allt så att man inte skriver fel medvetet.

Ungefär som att jag skulle gå runt och störa mig på alla som åker sämre skidor än mig eller inte vet hur man kokar ägg....
För att komma på rätt spår igen...
Det är inte så att jag stör mig på folket som skriver utan att det blir svårläst med särskrivningar och inlägg utan styckeindelningar.
Felstavningar är lättare att läsa förbi och förstå men särskrivningar får jag ofta läsa två gånger för att det ska bli förståeligt och utan styckeindelningar helt oöverskådligt.

skalman1 skrev:
Jag försöker väl att skriva ganska hyffsat.
Men särskrivningar orkar jag inte bry mig med, och jag skriver nästan alltid "dom" istället för "de, dem".

Irriterar säkert många men det känner jag att det inte är mitt problem direkt.
Det är bättre att skriva "dom" om man är osäker på användningen av "de" och "dem".

Men man kan lätt prova vad som är rätt. Om du skriver en mening, byt ut "de" mot "vi" och "dem" mot "oss" och se om det låter riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.