20 371 läst ·
155 svar
20k läst
155 svar
Sär skrivning - finns det nå'n som bryr sig?
Visst är det budskapet som är viktigt. Det är då synd att budskapet måste besudlas av särskrivningar och andra grammatiska fel. Grammatiken tjänar ju syftet att du som skribent ska kunna förmedla budskapet till den tänkta läsaren. Denne kommer ta emot innehållet bättre från en välskriven text.cecar33 skrev:Jag stör mig mer på människor som klagar på hur vi som inte besitter den fullständiga förmågan att uttrycka oss korrekt, och att det måste påvisas i tid och otid. Det är väl budskapet som räknas eller? Det skulle vara roligt och höra vad er åsikt är om utlandsfödda eller andra som till exempel, någon från våra grannländer i väst skriver här. Sist men inte minst, är ni som klagar så grymt bra på att uttrycka er i skrift på andra språk eller är det ok att det då blir lite hur som.....
Vem träffar du när du besöker vårdcentralen? Själv går jag ju till vårdcentralen för att träffa en sjuksköterska eller läkare. Den sjuka systern sitter förmodligen i väntrummet och väntar på en annan sjuk syster innan de tillsammans går in till sjuksystern.
Något som aldrig kommer på mina läppar är ordet hen som uttryck för kön. Hen är nämligen ett existerande ord som betyder bryne. I en heningsmaskin slipas något.
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Fast vi måste skilja på texter som är och ska vara skapade av proffs och texter skapade av vanligt folk. Av en journalist eller författare kan du kräva att man har ett perfekt språk. I ett diskussionsforum kan man bara kräva att alla gör så gott de kan.
Vi är ju alla bra på olika saker och väldigt få människor, eller ingen, är bra på allt. Jag saknar t ex helt lokalsinne och går nästan alltid åt fel håll när jag går ut ur en butik. Jag hittar ingenstans kan man säga, hur jag än tränar och försöker. Ska inte jag få gå ut då?
Vi är ju alla bra på olika saker och väldigt få människor, eller ingen, är bra på allt. Jag saknar t ex helt lokalsinne och går nästan alltid åt fel håll när jag går ut ur en butik. Jag hittar ingenstans kan man säga, hur jag än tränar och försöker. Ska inte jag få gå ut då?
Är det så att ni stör er av skrivfel kan ni vara glada över att ingen skriver på dialekt.
Låt skrivfelen vara !
Alla kan inte vara perfekta skribenter, och störs ni för mycket och vill redigera och dona så har ni för mycket fritid över.
Låt skrivfelen vara !
Alla kan inte vara perfekta skribenter, och störs ni för mycket och vill redigera och dona så har ni för mycket fritid över.
Vad har hänt med bindestrecket i svenska språket? Att det har försvunnit vid radbrytningar är väl våra ordbehandlares fel, men om jag inte minns fel så klarade tex Word perfect detta en gång i tiden.
Själv använder jag ibland bindestrecket när ordet blir för tungläst eller kanske är en ovanlig kombination. Ett annat typfall är när det blir tre likadana konsonanter efter varandra när man sätter ihop ordet och speciellt om det är ett ovanligt ord. Jämför tex busssläp, bussläp, buss-släp, där jag personligen föredrar den sistnämnda, rätt eller fel men folk fattar nog iaf vad jag menar
Själv använder jag ibland bindestrecket när ordet blir för tungläst eller kanske är en ovanlig kombination. Ett annat typfall är när det blir tre likadana konsonanter efter varandra när man sätter ihop ordet och speciellt om det är ett ovanligt ord. Jämför tex busssläp, bussläp, buss-släp, där jag personligen föredrar den sistnämnda, rätt eller fel men folk fattar nog iaf vad jag menar
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du har rätt, med detta är både en svaghet och en styrka.charta77 skrev:
För länge länge sedan, när jag gick i skolan, fick vi lära oss hur fantastisk engelskan var på grund av det enoma ordförrådet. Det var i intervallet 400.000 - 500.000 ord, uppbyggt på arv under latinska germanska och nordiska ockupationseror.
Men då tänkte man inte på att i svenska är antalet möjliga ord nästan oändligt.
I förhållande till svenskan är engelskan ett statiskt språk.
Men när jag utnyttjar denna möjlighet att bygga nya ord genom nya sammansättningar,
som t.ex. "ventilationskonstruktörsarvodering" har jag mer och mer börjat stoppa in bindestreck på lämpliga ställen, för att öka läsbarheten, så det kanske blir "ventilationskonstruktörs-arvodering".
Så låt oss underlätta för alla läsare och undvika orimliga ordkonstruktioner.
Och låt oss för all del slippa sjuka systrar.
Visst får du gå utMarlen Eskilsson skrev:Fast vi måste skilja på texter som är och ska vara skapade av proffs och texter skapade av vanligt folk. Av en journalist eller författare kan du kräva att man har ett perfekt språk. I ett diskussionsforum kan man bara kräva att alla gör så gott de kan.
Redigerat av moderator:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Detta är i högsta grad intressant eftersom även "fel" användning eller felsägningar blir vedertaget språk. Ta t.ex. ordet:charta77 skrev:
prova som man gör med kläder
och
pröva som man gör med allt annat
Idag säger alla "prova" istället för "pröva" och det har blivit accepterad svenska. (hört på SR P1 Språket)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
En bra riktlinje tycker jag är att om man förväntar sig svar på sin fråga, tycker jag att man som frågebesvarare kan förvänta sig en genomtänkt fråga (frågeställning, bakgrundsinformation samt språk).
Det intressant med just dedär man att kunna stava är att många som skriver slarvigt skyller på att de har skrivsvårigheter, de jag känner som har just detta skriver ofta bättre än de som inte har dessa svårigheter, just för att de vet att de kan skriva fel och kollar det en extra gång, de andra säger mer "äh de fattar nog".
Jag rättar till min sambos förtret henne ganska ofta, men nu efter ett par år börjar hon förstå att jag inte gör det för att jäklas med henne utan för att jag vill hjälpa henne. (Även om jag kivar med henne när han stavat "russin" rusin för sjuttioelfte gången). Det jag ville säga med det är att ska man ge kritik så ska man ge konstruktiv kritik på ett trevligt sett!
Det intressant med just dedär man att kunna stava är att många som skriver slarvigt skyller på att de har skrivsvårigheter, de jag känner som har just detta skriver ofta bättre än de som inte har dessa svårigheter, just för att de vet att de kan skriva fel och kollar det en extra gång, de andra säger mer "äh de fattar nog".
Jag rättar till min sambos förtret henne ganska ofta, men nu efter ett par år börjar hon förstå att jag inte gör det för att jäklas med henne utan för att jag vill hjälpa henne. (Även om jag kivar med henne när han stavat "russin" rusin för sjuttioelfte gången). Det jag ville säga med det är att ska man ge kritik så ska man ge konstruktiv kritik på ett trevligt sett!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nix. Det är ofta versal efter kolon, men det måste inte vara det. Ett semikolon är ett skiljetecken i sig, det är normalt inte utbytbart mot kolon.KnockOnWood skrev:
Jag personligen tycker det är skrämmande att det verkar komma en hel generation som inte kan uttrycka sig ordentligt i tal och skrift.
Han/Honom, De/Dem eller helt enkelt att skriva ihop de ord som skall skrivas ihop.
Men det verkar även vara en brist på gemener, versaler, skiljetecken och viljan att dela upp långa texter i stycken.
Han/Honom, De/Dem eller helt enkelt att skriva ihop de ord som skall skrivas ihop.
Men det verkar även vara en brist på gemener, versaler, skiljetecken och viljan att dela upp långa texter i stycken.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Då är vi minst två som tycker det är sk-t att kraven ej funnits och följts upp. Jag tror attdet är bara yngre i den här tråden som tycker att det är ok som det är!