9 454 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Sant eller fel om cirkulationspumpen
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har en pump för golvvärmen, denna har 3 lägen, 25,35,45w, stänger alltid av denna i Maj/Juni, visst drar den energi, och gör ingen nytta under sommarhalvåret, 33.5kwh/mån på full effekt..
Min cp brukar dra 13-14 watt och den sköter cirk på radiator samt golvvärmen den får gå hela året blir inte många kronors besparing att stoppa den. Jag har även förvärmning av vv i en arbetstank till vp och för att få värmen dit från rad och golv så måste cp gå så den kanske inte kostar mig nått.
Det där sköter reglercentralen (Danfoss ECL110) om ypperligt, cpn stängs av efter xx timmar efter att reglercentralen dragit ner värmetillförseln till noll och startar automatiskt när det krävs samt att den körs X minuter var X dag.lbgu skrev:
Det kan inte vi göra på vår fyra år gamla cp, om vi inte skruvar bort motorn från pumphuset, http://se.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.htmllbgu skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
100kvm golvvärme, samt vvp inbyggda pump tar rad på övre plan...
13w?? Tveksamt..
13w?? Tveksamt..
Låter mest som ytterligare en sak som kan gå sönder. Personligen föredrar jag att prylar som bara ska fungera i år efter år ska vara så enkla som möjligt. Alla extrafunktioner leder bara till en massa elektronik som antagligen kommer att göra så att pumpen går sönder i förtid. Nästa steg är väl att man behöver ladda ned uppdateringar till dem ;-)Demmpa skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
En pump på 13-19w kan väl knappast flytta nåt vatten? Eller tvärtom, så är vår pump alldeles för stor! Har alltid kört den på Max, ställer den på läge 1..
Flyttar i alla fall tillräckligt för att få varmt överallt. Har en annan cp till vent återvinning till brine och den flyttar minst 14 liter minuten genom 180 meters borra och den drar 10 watt så dom behöver inte dra mycket för att fixa cirk i en villa.