Hej
Jag vet att det här kanske är fel forum men jag och min sambo letar befintliga hus. Vi letar efter ett hus med källare då vi vill bygga en musikstudio i källaren. Min pappa som är ingenjör säger att vi måste ha en källare med betongvalv för det ljudisolerar mycket bättre än träbjälklag. Vi har dock inte stött på något hus med betongvalv ännu trots att vi tittat på 10 hus. Hur vanligt/ovanligt är det med betongvalv (vi kanske ska ge upp idéen?)? Och finns det en lika bra lösning för ljudisolering om man har träbjälklag?

Rickard.
Jag har nog bara sett betongbjälklag enbart i rena betonghus, har sett några fler med lättbetongbjälklag i bl a tegelhus dock osäker på hur det ljudisolerar. Men det beror såklart mycket på i vilket område/sorts hus man faktiskt kollar i.

Men det är svårt att ljudisolera ordentligt. Tjocka lager betong löser mycket men dörrar, fönster och ventilation brukar ställa till det.

Är han seriös med musiken och det är otroligt viktigt att inte störa skulle jag hellre leta efter ett hus med en fristående byggnad som ex. Garage eller attefallare.

Redigerat:
Vårt hus från 71 har betongvalv i källaren, och trästomme ovan samt teglad fasad.

Jaha. Letade ni specifikt efter det eller blev det bara så?

Rickard. Rickard.ag skrev:
Såvitt jag vet så finns betongbjälklag nästan enbart i rena betonghus, har sett några fler med lättbetongbjälklag i bl a tegelhus dock osäker på hur det ljudisolerar.

Men det är svårt att ljudisolera ordentligt. Tjocka lager betong löser mycket men dörrar, fönster och ventilation brukar ställa till det.

Är han seriös med musiken och det är otroligt viktigt att inte störa skulle jag hellre leta efter ett hus med en fristående byggnad som ex. Garage eller attefallare.

Hej och tak för svaret! Musiken är rätt viktig. Jag antar att rena betonghus inte är så vanligt.

Rickard.
Susanne w Susanne w skrev:
Hej och tak för svaret! Musiken är rätt viktig. Jag antar att rena betonghus inte är så vanligt.
Jag vet av ett par i den lilla staden jag bor i (uppvuxen i ett) men å andra sidan pratar jag nog i nattmössan. När jag tänker efter borde det finnas betong i många ≈60tals hus med källare. Oavsett så min huvudpoäng är mer att även fast det är betong så vill ljud alltid leta sig dit man inte vill.

Om ni "bara" inte vill bli störda i sömnen känns ett 1 1/2 plan med källare hett. Ska mycket till innan det stör på övervåningen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.