17 689 läst ·
212 svar
18k läst
212 svar
Sänkt ROT-avdrag och fler hyresrätter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Klyfter kommer alltid att finnas,inte ens renodlade komunistländer var fria från dem. Det enda som skulle kunna minska dem är att de slumrande fackorganissationerna vaknar, det hade satt fart på inflationen också, men det är osannolikt att det händer .Polos skrev:
Så länge pengarna hålls i rörelse skapas jobb, det värsta är när någon samlar på hög vilket idag är gynnsamt med en inflation på nära nog 0.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Fatta vilket trist samhälle om alla hade det lika bra, det skulle helt ta död på innovation
Polos: Att det är bra med vad? Jag bara ifrågasatte ditt argument med fakta och belyste det ologiska i det du skrev. Jag har inte sagt att jag tycker verkligheten är bra, men din lösning är ju bevisligen inte kopplad till problemet om man ska se till fakta och statistik.
Jag skulle som sagt skurit ner på de poster som jag tidigare skev om och satsat en del av de pengarna på skolan i form av mer resurser, fler lärare och mindre klasser.
Sverige och staten bör ses som ett företag där man investerar och optimerar för att få så bra avkastning som möjligt. Inget företag överlever ologiska kostsamma beslut samtidigt som man investerar kapital i saker som man inte kan sälja och redan har lagret fullt med.
Jag skulle som sagt skurit ner på de poster som jag tidigare skev om och satsat en del av de pengarna på skolan i form av mer resurser, fler lärare och mindre klasser.
Sverige och staten bör ses som ett företag där man investerar och optimerar för att få så bra avkastning som möjligt. Inget företag överlever ologiska kostsamma beslut samtidigt som man investerar kapital i saker som man inte kan sälja och redan har lagret fullt med.
Klyftorna i samhället är ju något som är skapat av sjuklövern som har byggt upp alla utanförskapsområden. De har liksom inte skapat sig själva över en natt.
Vänstern vill ha det så för att säkra sin väljarbas och höger vill ha låglönearbetskraft efter amerikansk modell.
Vänstern försöker minska klyftorna genom att omfördela resurser dvs. ta från "de rika" och helt enkelt ge till folk som står utanför arbetsmarknaden. Historiskt sett vet man att detta inte är en permanent lösning. Man är bra ute och cyklar om man tror att klyftorna minskar av att man försämrar arbetsmarknaden, vilket ju blir effekten av att sänka rot-avdraget. Man ska över huvud taget inte förvänta sig att klyftorna kommer minska i framtiden. Politikerna har varit tydliga med att man kommer fortsätta bygga utanförskapsområden. Det hade varit mycket bättre att göra som andra länder och ta bort ränteavdraget och låta rot-avdaget vara.
Vänstern vill ha det så för att säkra sin väljarbas och höger vill ha låglönearbetskraft efter amerikansk modell.
Vänstern försöker minska klyftorna genom att omfördela resurser dvs. ta från "de rika" och helt enkelt ge till folk som står utanför arbetsmarknaden. Historiskt sett vet man att detta inte är en permanent lösning. Man är bra ute och cyklar om man tror att klyftorna minskar av att man försämrar arbetsmarknaden, vilket ju blir effekten av att sänka rot-avdraget. Man ska över huvud taget inte förvänta sig att klyftorna kommer minska i framtiden. Politikerna har varit tydliga med att man kommer fortsätta bygga utanförskapsområden. Det hade varit mycket bättre att göra som andra länder och ta bort ränteavdraget och låta rot-avdaget vara.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jo men det är pengar du aldrig får tillbaka
Företaget fakturerar 100 000 kr i arbete.
- 20 000 kr i moms.
80 000 kr kvar.
Arbetsgivaravgifter och sociala avgifter - 19 126.46 kr
Kvar = 60 873.54 kr
Inkomstskatt - 18 870.8 kr
Kvar = ca 42 000 kr
Skatt = 58 000kr
Rotavdraget 50 000kr
Staten har alltså gått 8 000 kr plus.
Då har inte inte räknat på pengarna staten tjänar på materialet osv.
Detta exempel är ju med exakt summa för max rotavdrag, alltså minsta möjliga som staten tjänar på det.
Har jag missat något?
- 20 000 kr i moms.
80 000 kr kvar.
Arbetsgivaravgifter och sociala avgifter - 19 126.46 kr
Kvar = 60 873.54 kr
Inkomstskatt - 18 870.8 kr
Kvar = ca 42 000 kr
Skatt = 58 000kr
Rotavdraget 50 000kr
Staten har alltså gått 8 000 kr plus.
Då har inte inte räknat på pengarna staten tjänar på materialet osv.
Detta exempel är ju med exakt summa för max rotavdrag, alltså minsta möjliga som staten tjänar på det.
Har jag missat något?
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Nej, bil är också en väldigt dålig investering
Dock kostar de flesta bilar inte 12000 och uppåt i månaden