Lösningen är så enkelt! Sänk skatt för arbete och sänk moms på alla tjänster och produkter och slopa ROT/RUT ränteavdrag och allt vad det heter.

• Gilla
Jojx81 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Edit: grundproblemet är att länder som Grekland och Rumänien öht fick medlemskap i EU
Grundproblemet är att vi gick med i EU. Att frivilligt säga upp sin självbestämmanderätt är inte särskilt smart.

Äntligen lite fördelningspolitik! Ungefär hälften av ROT-miljarderna går till folk som tjänar över 400 000 kr per år. Detta är knappast den samhällsklass som har störst behov av bidrag. (Däremot är det nog ganska många i den klassen som brukar klaga på bidragstagare, vilket ju är lite ironiskt...)

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
S
Jag skrev att jag inte tyckte Alliansen var något positivt, men bättre än Sossarna. Sossarna kommer knappast göra något markant mot inkomstklyftorna, det har de aldrig gjort, bara valfläskat om det som vanligt.

Polos, om du skulle tänkt efter lite så är ju knappast ROT det enda som Sossarna kommer skära ner på och sabba för att finansiera ökad invandring, bidrag, EU och andra kostsamma saker.

Sverige har hemlösa, dålig skola, äldre som lever fattigt och saknar rätt mediciner, psykiskt sjuka utan rätt behandling, barnfamiljer i fattigdom med mera. Om jag anser att dessa problem är viktigare för oss att lösa först innan vi tar in fler invandrare, försörjer Europas slösaktigaste länder, försörjer andra EU-länders medborgare i Sverige och försöker upprätthålla en naiv "Sverige ska rädda världen" bild oavsett kostnad, så är väl jag en som bara tänker på mig själv.

Men du ska ha helt klart för dig att när det kommer till min prioritering om vilka jag värna mest för så är det följande:
1. Min familj och släkt.
2. Vänner
3. Bostadsområde
4. Skåne
5. Sverige
6. Norden
7. Europa
8. Världen
9. EU

Hos Socialdemokraterna så är det enligt följande:
1. Socialdemokraterna vid makten.
2. Jag och min familj.
3. Bostadsområde
4. Vänner
5. Världen
6. EU
7. Europa
8. Landskap
9. Sverige

• Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Du trivs inte på jobbet? För du glömde det på listan

Pära skrev:
Äntligen lite fördelningspolitik! Ungefär hälften av ROT-miljarderna går till folk som tjänar över 400 000 kr per år. Detta är knappast den samhällsklass som har störst behov av bidrag. (Däremot är det nog ganska många i den klassen som brukar klaga på bidragstagare, vilket ju är lite ironiskt...)
Det är inte bidrag, tom vänsterflanken inser att vi har så sjukt höga skatter att sådanahär justeringar behövs. Jag säger det igen, sänk skatten på arbete och sänk moms så kan de tar bort justeringar som dessa.

S
Min arbetsplats behöver knappast någon skattemiljard eller bidrag från staten, de klarar sig väldigt bra ändå. Så nej, jag värnar inte för dem i denna fråga. Däremot skulle jag inte gråta om mitt eget företag fick lite extra pengar av staten. :thumbup:

D09
Misstänker att de budgetlägenheter som ska byggas är ämnade åt flyktingkrisen.

Men varför säger man inte det då? Det skulle ju avbelasta skattemedel som går till privata aktörer.
Bättre det än anläggningar med 600 människor som slåss om utrymmet. Kan aldrig sluta väl.

Klart, det skulle bli ett känsligt område där man inte löser den befintliga bostadskrisen eftersom 15000 lägenheter per år sväljs direkt av det årliga mottagandet.

Och jag undrar HUR man ska kunna garantera att det som byggs verkligen blir små hyresrätter??? Det går såvitt jag vet BARA att garantera om det byggs av ett statligt eller kommunalägt bostadsbolag, som sen också ser till att behålla hyresrätterna i egen regi under lång period.

Det går t.ex. absolut inte att garantera att det blir små hyresrätter om man låter t.ex. JM, Skanska eller någon annan av de stora drakarna bygga. Visst, de kanske lovar och skriver avtal på att bygga hyresrätter, men så snart huset är byggt kan de sälja det till någon annan (t.ex. en nystartad bostadsrättsförening), som gör om upplåtelseformen till bostadsrätter, eftersom DE inte är bundna av något avtal.

Jag vet inget bostadsbyggande företag som frivilligt VILL bygga smålägenheter eller hyresrätter. Smålägenheter är dyrare att producera per kvadratmeter än stora, och hyresrätter har väldigt lång återbetalningstid. Att då bygga både och är ointressant i en värld där ekonomisk vinst är prio ett.

Förstår inte folk som hyr sin bostad, med den låga räntan är det billigare att köpa sitt boende samt man slipper kasta pengar i sjön i form av hyra

I
Polos skrev:
Sänker rot och Sverige står inför en katastrof oj oj oj
Tror nog inte det är någon fara ,vi med jobb och hus i sverige överlever
trots att partiet som byggt upp detta land kommit tillbaka till makten . Men gillar man STORA klyftor mellan fattiga och rika och bara tänker på sej själv då förstår jag att man vill ha tillbaka moderaterna
Hade det varit så väl ändå. Politiken som byggde landet är till stora delar kopierad av ett parti vilkets namn ej får nämnas.
Att en del folk har saftiga löner är inget att bry sig på, det är bara så. Men om de lägger stora belopp på byggen kan man strunta i om de får ROTavdraget, det tillför ändå att arbetstillfällen och skatteintäkter ökar mer än om det gällde ett garagetak eller installation av luftvärmepump. Man kan vara avundsjuk på höginkomsttagarna men måste trots allt se realistiskt på saken.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Förstår inte folk som hyr sin bostad, med den låga räntan är det billigare att köpa sitt boende samt man slipper kasta pengar i sjön i form av hyra
Alla kan inte köpa en bostad
Tänk på alla unga som ska flytta hemifrån alla har inte rika föräldrar

• Gilla
Real7 och 2 till
  • Laddar…
ion skrev:
Hade det varit så väl ändå. Politiken som byggde landet är till stora delar kopierad av ett parti vilkets namn ej får nämnas.
Att en del folk har saftiga löner är inget att bry sig på, det är bara så. Men om de lägger stora belopp på byggen kan man strunta i om de får ROTavdraget, det tillför ändå att arbetstillfällen och skatteintäkter ökar mer än om det gällde ett garagetak eller installation av luftvärmepump. Man kan vara avundsjuk på höginkomsttagarna men måste trots allt se realistiskt på saken.
Stora klyftor är aldrig bra se vad det gör med våra skolor .
Sverige kommer få allvarliga problem i framtiden om vi inte får bort klyftorna

Redigerat:
DanielF skrev:
Jag skrev att jag inte tyckte Alliansen var något positivt, men bättre än Sossarna. Sossarna kommer knappast göra något markant mot inkomstklyftorna, det har de aldrig gjort, bara valfläskat om det som vanligt.

Polos, om du skulle tänkt efter lite så är ju knappast ROT det enda som Sossarna kommer skära ner på och sabba för att finansiera ökad invandring, bidrag, EU och andra kostsamma saker.

Sverige har hemlösa, dålig skola, äldre som lever fattigt och saknar rätt mediciner, psykiskt sjuka utan rätt behandling, barnfamiljer i fattigdom med mera. Om jag anser att dessa problem är viktigare för oss att lösa först innan vi tar in fler invandrare, försörjer Europas slösaktigaste länder, försörjer andra EU-länders medborgare i Sverige och försöker upprätthålla en naiv "Sverige ska rädda världen" bild oavsett kostnad, så är väl jag en som bara tänker på mig själv.

Men du ska ha helt klart för dig att när det kommer till min prioritering om vilka jag värna mest för så är det följande:
1. Min familj och släkt.
2. Vänner
3. Bostadsområde
4. Skåne
5. Sverige
6. Norden
7. Europa
8. Världen
9. EU

Hos Socialdemokraterna så är det enligt följande:
1. Socialdemokraterna vid makten.
2. Jag och min familj.
3. Bostadsområde
4. Vänner
5. Världen
6. EU
7. Europa
8. Landskap
9. Sverige
Jag kan nog bidra med lite skattepengar så att några får det lite bättre istället för lite rot pengar .

S
Polos skrev:
Stora klyftor är aldrig bra se vad det gör med våra skolor .
Sverige kommer få allvarliga problem i framtiden om vi inte får klyftorna
Rent ologiskt, de länder som ligger högst rankade bland länder med bäst utbildningssystem och resultat är länder med större klyftor mellan rika och fattiga än i Sverige. Hur tänker du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.