I
KnockOnWood skrev:
ROT-avdraget gäller inom EU, och dit hör inte Somalia än.
U-hjälp är en annan sak, och den diskussionen hör kanske inte hit.

EU-pengarna till Rumänien är kanske en annan sak.
De får netto drygt 4 miljarder Euro, men skickar hit sina fattigaste för att tigga.
(Sverige betalar netto 2,6 miljarder Euro till övriga Europa)
Men det hör ju inte heller hit förstås.

Nu tar vi fram eldsläckarna :p
Oj då, det klår mina 2 med råge, men å andra sidan, som du säger, så får vi nåt för pengarna.:eek:

Precis, jag är hellre med och sponsrar Somalia med 2 miljarder än att ge partistöd till politiska partier med inskränkta åsikter.

Bistånd och EU-frågan om romer är helt olika diskussion. Jag tycker EU och Rumänien måste ta sitt ansvar, Sverige med 9 miljoner invånare kan inte lösa problemet.

Edit: grundproblemet är att länder som Grekland och Rumänien öht fick medlemskap i EU

Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Det blir mer svartjobb samt så tror jag att det kommer en svart marknad där man säljer sin ROT. De som inte tänkt Rota under året kan lika gärna sälja sin Rot till en som behöver Rot??

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Det blir mer svartjobb samt så tror jag att det kommer en svart marknad där man säljer sin ROT. De som inte tänkt Rota under året kan lika gärna sälja sin Rot till en som behöver Rot??
Hur då, ROT är ju kopplad till fastigheten med dess beteckning? För att lyckas med det bedrägeriet måste man involvera utföraren.

Handel med svartROT finns redan, kan köpas i nästan vilken matvaruaffär som helst:
svartrot.jpg

• Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
I
AndersMalmgren skrev:
Bistånd och EU-frågan om romer är helt olika diskussion. Jag tycker EU och Rumänien måste ta sitt ansvar, Sverige med 9 miljoner invånare kan inte lösa problemet.

Edit: grundproblemet är att länder som Grekland och Rumänien öht fick medlemskap i EU
Precis. Och vi får inte diskutera politik, det är nog tur det. Upprinnelsen var penningflödet ur landet, där ser jag ingen skillnad på om det heter ROT bidrag eller nåt annat. Tycker inte om något av det, hjälpa ska man så klart göra men det finns väl andra sätt än att bara skicka pengar, blir ju dessutom absurt när mottagaren är otacksam.
För att återgå till ämnet så tror jag också att svartjobben kommer att öka men då utförda av arbetarinvandrande och i många fall sämre utbildad sådan. Jag tror företag som jobbat in sig med ROT får svårt att backa bandet vilket kommer att leda till konkurser. Får hoppas att regeringen sansar sig. Skitsnacket om att ROT gynnar rika köper jag inte. Visst, en större lyxig ombyggnad ger mer ROTavdrag, vad bryr sig den rike om att det blir dyrare, han kan ändå genomföra sitt projekt. Men för den som har det knappt kan det minskade avdraget vara helt avgörande.

Kan Löfven svika väljarna så kan Moderaterna svika Decemberöverenskommelsen och rösta emot budgeten igen. Enkelt

• Gilla
Lutte och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:

Grundproblemet är EU

b8q skrev:
Om man nu prompt vill minska statens ersättning till hantverkarna genom minskat ROT-avdrag, kunde man inte lika gärna minska gränsen från 50 000 till 30 000 kr per år istället för att minska från 50% till 30%?
Genom att sänka procentsatsen så drabbar det alla som vill utnyttja ROT oberoende om ROTjobbet kostar 10000, 25000, 50000.
Om dom hade sänkt taket från 50000 till 30000 så hade det bara berört dom som gör ROTjobb över den summan.

Ja, men om man har kvar 50% men upp till max 30 000 så borde det ju innebära att de flesta inte tar till svartjobb för alla småjobb, samtidigt som staten sparar in på utgifter för ROT, vilket ju är syftet.

Tror inte sänkningen kommer göra att svart jobb kommer tillbaka

S
Denna regering kommer som jag redan förutspått vara en katastrof för Sverige. Tyvärr har folk i allmänhet minne som guldfiskar och efter 8år så är allt glömt och man köper Sossarnas valfläsk rakt av, trots att Sossarna aldrig har genomfört någon form av valfläsk.

Jag vill inte hylla Alliansen som något positivt, men de är bättre och har åtminstone kompetens inom leden. Sossarna är totalt värdelösa, kolla bara vilken elit de lyckas vaska fram ur sitt stora parti... Mona, Håkan och Stefan. :wow: Göran var dock ett undantag, han hade en hel del positiva egenskaper.

Som sagt, skulle de varit smarta så skulle de sänkt summan och inte procenten. Nu kommer ju svartjobb att bli prio ett för renoveringar istället för att komma som alternativ till de som råkat fylla sitt rotavdrag på 30000kr. Brutalt dumt.

Hela marknaden kommer att kylas ner och svartjobb kommer att öka. Företag kommer gå i konkurs och färre skattepengar kommer rulla in till Staten. Problemet är att Sossarna behöver mer pengar, men pga sin eviga inkompetens så sågar de av fel grenar hela tiden eftersom de absolut inte vill såga av de två grenarna som drabbats av röta och förpestar hela trädet.

Vi kommer aldrig till rätta med problemen i Sverige tyvärr. Folk vänjer sig och desto sämre Sverige blir, desto mer accepterar svensken. Skulle en svensk familj på 60-70-talet fått dagens morgontidning i brevlådan så skulle man troligen trott att man fått en översatt tidning från Mellanöstern, att det var inbördeskrig eller att någon psykos hade drabbat halva befolkningen.

• Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Sänker rot och Sverige står inför en katastrof oj oj oj
Tror nog inte det är någon fara ,vi med jobb och hus i sverige överlever
trots att partiet som byggt upp detta land kommit tillbaka till makten . Men gillar man STORA klyftor mellan fattiga och rika och bara tänker på sej själv då förstår jag att man vill ha tillbaka moderaterna

U
Jag gjorde en snabb beräkning och om antalet jobb minskar med 10 % nu när arbetskostnaden går upp med 40 % och att 10 % blir svartjobb så tappar det offentliga inkomster på 16 miljarder så besparingen på 7 miljarder blir istället ett hål i dom offentliga finanserna på 9 miljarder. Detta leder också till 32000 färre årsarbetstillfällen

Det är ju knappast så att allt kommer vara lika efter den här förändringen, så jag tycker regeringen borde förklara hur man ska kompensera för dom tappade inkomsterna istället för att syssla med glädjekalkyler

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.