pebj_ skrev:
produkt brukar skapas vid behov.
Säkert är det så i det här fallet men det är knappast generellt. Tyvärr gäller nog tvärt om ganska ofta. Slå på TVshop om du tvivlar...
 
pebj_ skrev:
1. Skenan är av största betydelse då den ser till att sågen går helt rakt och därmed eliminerar risken att klämma klingan baktill. Frihandskörning ger möjligheten att kunna vrida sågen i sidled vilket medför att klingan nyper baktill med fara för kast.

2. Spånskivor, osb, plywood, etc. får väl ändå sägas vara "döda" material som inte av sig självt kommer att nypa bakom en klinga om de har vettigt stöd undertill. Om man nu klyver timmer eller annat som har stora spänningar i sig borde väl en effektstark såg vara att föredra då ett högt vridmoment borde innebära att klingan får väldigt svårt att nypa.

3. Att sänka ned en såg innebär att du tvingar ned en klinga i ett material vilket ganska lätt borde kunna resultera i nyp med bakåtkast som följd. Finns förresten "Kick Back Stop" att köpa som tillbehör till sänksågar med klyvkniv - produkt brukar skapas vid behov.
Jag måste säga emot dig på varje punkt:
1. Skenan eliminerar inte risken för att materialet klämmer ihop sig kring klingans bakkant. Här är klyvkniven det enda som kan förhindra att det kan bli farligt.

2. Skivmaterial som limfogskivor har ofta stora spänningar. Om man klyvsågar bort en 50 mm remsa från en limfogskiva är det ganska sannolikt att de nyper. Om man så inte har klyvkniv så kommer sågen att vilja klättra bakåt, mot användaren. En liten svag såg kan man ofta hålla emot om man är beredd, men en stor såg med mycket vridmoment är läskigare om snittet klämmer i bakkant.

3. Bra produkter skapas av behov. Många produkter tillverkas utifrån ett behov som har skapats av den som tjänar på att sälja den. Jmfr leksakerna i Happy Meal. Men i sak håller jag med; det kan bli lite klättertendenser vid sänksnitt. Om jag minns rätt så har någon av konkurrenterna till TS55:an en lösning på detta. Dewalt? Ett bra exempel på att konkurrens leder till att ta utvecklingen framåt. Klyvkniven har ingen inverkan vid sänksnitt, eftersom klyvknivarna är fjädrande.
 
Utan att lägga någon större vikt vid behovet av klyvkniv på en sänksåg så kan jag berätta om två av mina erfarenheter av TS55:an och spänningar i sågämnet. För det första har jag flera gånger upplevt spänningar i konstruktionsplywood. Så pass mycket spänningar att det påverkat sågningen även med klyvkniv på TS55:an. För det andra har jag flera gånger kantat tvåtumsplank med TS55:an och klyvklinga och definitivt upplevt spänningar där jag antar att klyvkniven gjort situationen lite trevligare.

I MDF skulle jag med stor säkerhet säga att risken för nyp och spänningar är lika med noll :)
 
mattiasp skrev:
Jag måste säga emot dig på varje punkt:
1. Skenan eliminerar inte risken för att materialet klämmer ihop sig kring klingans bakkant. Här är klyvkniven det enda som kan förhindra att det kan bli farligt.

2. Skivmaterial som limfogskivor har ofta stora spänningar. Om man klyvsågar bort en 50 mm remsa från en limfogskiva är det ganska sannolikt att de nyper. Om man så inte har klyvkniv så kommer sågen att vilja klättra bakåt, mot användaren. En liten svag såg kan man ofta hålla emot om man är beredd, men en stor såg med mycket vridmoment är läskigare om snittet klämmer i bakkant.

3. Bra produkter skapas av behov. Många produkter tillverkas utifrån ett behov som har skapats av den som tjänar på att sälja den. Jmfr leksakerna i Happy Meal. Men i sak håller jag med; det kan bli lite klättertendenser vid sänksnitt. Om jag minns rätt så har någon av konkurrenterna till TS55:an en lösning på detta. Dewalt? Ett bra exempel på att konkurrens leder till att ta utvecklingen framåt. Klyvkniven har ingen inverkan vid sänksnitt, eftersom klyvknivarna är fjädrande.
1. Nej, skenan i sig förhindrar ju knappast materialet i sig att klämma ihop sig bakom klingan utan detta var skrivet utifrån vad användaren kan lyckas göra med sågen. Om sågen är placerad på skena så kan den bara gå rakt fram medans frihandskörning ger användaren möjligheten att kunna vrida sågen i sidled vilket medför att klingan nyper baktill med fara för kast.
Här är en mycket läskig arbetsmiljöfilm som visar detta fenomen. Varning för känsliga!
http://www.youtube.com/watch?v=R4kxQqBu3ME

2. Låter rimligt.

3. Konkurrans är bra och allting går att förbättra men man måste även vara medveten om risker och vilka moment som kräver extra försiktighet. Själva sänkningen verkar ju vara ett kritiskt moment och det känner nog inte alla till förrän olyckan är framme.
 
Den som har mage att att försvara en cirkel eller sänksåg utan utan fena är antingen dum eller försöker försvara ett dåligt köp.
Jag har sagt det förr och upprepar, har någon köpt en sådan såg utan fena.... REKLAMERA!!!!

Sågen är ju felkonstruerad!
 
Du är full, sluta tramsa nu. Både du och jag vet att det finns tillfällen då klyvkniven spelar mindre roll.
 
phl skrev:
Du är full, sluta tramsa nu. Både du och jag vet att det finns tillfällen då klyvkniven spelar mindre roll.
Spik nykter men varför ska man ha en halv såg som bara gå o köra med i fiber o spånskivor.?
Förr eller senare så chansar man o klyver en bräda.....
Det är ju som att påstå att det är onödigt med ABS bromsar eller bilbälte på en bil...... För dom flesta kommer det aldrig att ha en avgörande betydelse.
 
Hej!

Jag är inte full, jag är SKITFULL (4 st Norrland Dynamit samt 2 st G&T OCH en liter Aussie Kangarougue), så jag kollade fakta innan jag postade för att undvika pinsamheter. Min Biltema 140mm cirkel (sprang just ut i förrådet och kollade visuellt) med max sågdjup 40mm (art nr 17-012), samt Ryobis 190mm cirkel som Jula just nu rear ut för 800 spänn ungefär har klyvkniv. Visst, ett EU-direktiv kanske gör en klyvniv onödig men det känns lite som att klyvkniven har tagits bort för att spara pengar.

Har någon NÅGONSIN postat ett enda argument för varför klyvkniven (som torde kosta typ 20-30 SEK att inkludera) är onödig eller farlig?

Jag betalar gärna 50 SEK för att förhindra ett kast........

/Anders
 
phl skrev:
Du är full, sluta tramsa nu. Både du och jag vet att det finns tillfällen då klyvkniven spelar mindre roll.
Sedan kanske kniven spelar mindre roll vid sågning med skena men å andra sidan, Mafell KSP 55 har en fjädrande kniv, hur mycket kostar denna att inkludera på en så avancerad såg? Skulle gärna se en kniv som standard även om den kostade 50 spän på en cirkelsåg och 200 spänn på en sänksåg. Känns liksom inte som att några hundra hit eller dit är vad man letar efter på en dyr såg.

/Anders
 
phl skrev:
Du är full, sluta tramsa nu. Både du och jag vet att det finns tillfällen då klyvkniven spelar mindre roll.
Så är det. Detsamma gäller för bilbälten, klingskydd, splitterskydd på vinkelslipar, skyddshandskar, skyddsskor, skyddsglasögon, ...

Många skydd fyller inte någon positivt funktion utom just när de behövs. Då är det försent att ta på sig bältet, att montera splitterskyddet, att sätta på glasögonen, att köpa en såg med klyvkniv, ...

I vissa trådar diskuteras under vilka omständigheter man monterar bort sina skydd. De flesta försöker vara försiktiga med det.

Jag har hitills inte haft något tillfälle då jag behövt ta av klyvkniven. Om sådana tillfällen inte finns, eller åtminstone är sällsynta, ser jag ingen anledning att köpa en maskin som saknar klyvkniv. Det kommer att komma ett tillfälle när den hade gjort nytta, till exempel hindrat ett kast.

--- Mats ---
 
Min poäng och även min rekommendation är att en klyvkniv, framför allt fjädrande, är att föredra i alla situationer. Däremot är en produkt varken defekt eller oanvändbar utan klyvkniv. Så fort det talas klyvknivar på handhållna cirkelsågar blir det någon sorts religös hysteri.
 
Förtydligare ytterligare: kast är fullt möjligt med både handcirkelsågar och sänksågar med och utan klyvkniv. Klyvkniven är ingen garanti (däremot ett visst skydd) mot kast. Oavsett vad man har för handhållen cirkelsåg i nävarna skall man planera och tänka på hur man hanterar ett kast. Att helt förkasta en väldigt fin sänksåg (Makitas) för att den inte har klyvkniv är i mitt tycke dumt!
 
Anders_Nilsson skrev:
Har någon NÅGONSIN postat ett enda argument för varför klyvkniven (som torde kosta typ 20-30 SEK att inkludera) är onödig eller farlig?
Det är väl priset ut till kund ink moms.

Priset ut från fabrik är 2-3 SEK, om ens så mycket.

Hur skulle Rusta och de andra hålla sina priser?

Edit:
En fjäderbelastad klyvkniv kan nog vara dubbelt sådyr.
 
Redigerat:
phl skrev:
Förtydligare ytterligare: kast är fullt möjligt med både handcirkelsågar och sänksågar med och utan klyvkniv. Klyvkniven är ingen garanti (däremot ett visst skydd) mot kast. Oavsett vad man har för handhållen cirkelsåg i nävarna skall man planera och tänka på hur man hanterar ett kast. Att helt förkasta en väldigt fin sänksåg (Makitas) för att den inte har klyvkniv är i mitt tycke dumt!
Hur vill du då bedöma makitas val av att inte ha en klyvkniv?

1. Bra, detta har bidragit till att festool har fått en prispressare på sig
2. Spelar nog ingen roll då risken att få ett kast med sågen pga avsaknaden av fenan inte är större än att råka ut för en trafikolycka.
3. Vansinnigt, köp en annan produkt istället.
 
phl skrev:
Förtydligare ytterligare: kast är fullt möjligt med både handcirkelsågar och sänksågar med och utan klyvkniv. Klyvkniven är ingen garanti (däremot ett visst skydd) mot kast. Oavsett vad man har för handhållen cirkelsåg i nävarna skall man planera och tänka på hur man hanterar ett kast. Att helt förkasta en väldigt fin sänksåg (Makitas) för att den inte har klyvkniv är i mitt tycke dumt!
Sant om kast, dock skall man lägga till att klyvkniven är det absolut bästa skyddet mot kast näst efter att undvika olämpligt handhavande.

Jag håller med om att en såg inte är defekt utan klyvkniv, inte ens oanvändbar, men däremot olämplig för användning till annat än döda skivor på plant underlag. Jag skulle definitivt inte köpa en, istället skulle jag rösta med plånboken och bara köpa sågar med klyvkniv.

Vad du sen tar upp som är en viktig del i diskussionen om klyvkniv är frågan om en såg kan anses vara "väldigt fin" utan klyvkniv. Där finns det de som säger att om en klyvkninv är bra och det saknas klyvkniv så är sågen inte längre att klassa som bra. Min åsikt är precis den, den Makita som tas som exempel är i mina ögon, även om den är aldrig så skinande blank, inte en väldigt fin såg. Det är kanske en i övrigt tekniskt välbyggd pryl, men utan klyvkniv kommer den inte upp till "väldigt fin" inte ens till"köpvärd". Varför köpa något som har en omotiverad begränsing i säkerhet och användbarhet?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.