23 340 läst ·
120 svar
23k läst
120 svar
Sänksåg - Beslutsångest
Jag äger Dewalt DWS520 och är synnerligen nöjd. Kanske mest nöjd med den av alla mina verktyg faktiskt! Får fantastiskt fina snitt, och den är enkel att använda. Jag har den korta 1.5-metersskenan samt 2.5m (tror jag den är) samt två tvingar. Tvingarna är ett absolut måste i kombination med skenan om man inte tycker om att stöka med att tvinga fast skenan med vanliga tvingar...
Möjligen att jag skulle vilja ha en ännu kortare skena på säg 80-100cm också, men det är överkurs egentligen.
Betänk dock att jag är en amatör, och inte är den typen som läser varenda publikation i ämnet och sedan vänder och vrider på varje produkt för jämförelse innan jag slår till. Jag ville ha en sänksåg för att de kunde vara användbara, och köpte den på K-rauta när den var nylanserad och ångrar inte att jag inte köpte något annat fabrikat.
För övrigt använde jag den senast idag till att klyva en bräda till mitt nya staket!
Möjligen att jag skulle vilja ha en ännu kortare skena på säg 80-100cm också, men det är överkurs egentligen.
Betänk dock att jag är en amatör, och inte är den typen som läser varenda publikation i ämnet och sedan vänder och vrider på varje produkt för jämförelse innan jag slår till. Jag ville ha en sänksåg för att de kunde vara användbara, och köpte den på K-rauta när den var nylanserad och ångrar inte att jag inte köpte något annat fabrikat.
För övrigt använde jag den senast idag till att klyva en bräda till mitt nya staket!
Själv är jag också amatör och har ingen cirkelsåg utan har lånat av min far. Har dock en kap/gir, bordssåg och sticksåg men saknar något att kapa långt med och vill ha fina snitt. Tycker sken systemen är fantastiska och man hamnar på nästan samma pris för en bra cirkelsåg med skena som för en sänksåg.
Är själv inte så noga med märket bara att jag får en så bra produkt som möjligt gentemot priset. I sverige kostar ju produkterna ungefär samma. Vilket de inte gör i utlandet. Kan ju vara kul att ha 2000kr till att köpa något annat.
Är själv inte så noga med märket bara att jag får en så bra produkt som möjligt gentemot priset. I sverige kostar ju produkterna ungefär samma. Vilket de inte gör i utlandet. Kan ju vara kul att ha 2000kr till att köpa något annat.
Fluxor skrev:Jag äger Dewalt DWS520 och är synnerligen nöjd. Kanske mest nöjd med den av alla mina verktyg faktiskt! Får fantastiskt fina snitt, och den är enkel att använda. Jag har den korta 1.5-metersskenan samt 2.5m (tror jag den är) samt två tvingar. Tvingarna är ett absolut måste i kombination med skenan om man inte tycker om att stöka med att tvinga fast skenan med vanliga tvingar...
Möjligen att jag skulle vilja ha en ännu kortare skena på säg 80-100cm också, men det är överkurs egentligen.
Betänk dock att jag är en amatör, och inte är den typen som läser varenda publikation i ämnet och sedan vänder och vrider på varje produkt för jämförelse innan jag slår till. Jag ville ha en sänksåg för att de kunde vara användbara, och köpte den på K-rauta när den var nylanserad och ångrar inte att jag inte köpte något annat fabrikat.
För övrigt använde jag den senast idag till att klyva en bräda till mitt nya staket!
Har du testat att skarva 1.5 metersskenan? Funderar på vad som skulle vara bäst att köpa 2 sådana eller samma upsättning som du har. De två korta blir ju lättare att förvara/ ta med sig samt lite billigare men en lång måste ju vara stabilare.
När jag ser till festoolen tycker jag den skenan verkar ligga stabilt utan tvingar. I allafall när man jobbar med skivor. Tycker du inte att dewaltens skenor gör det?
Jag har inte testat att skarva annat än att jag lagt dem intill varandra utan vare sig tving eller skarvstycke. Det var en bänkskiva av mindre viktigt snitt (höhö), så det fick bli som det blev. Men det gick hur bra som helst!
Jag tycker att tvingarna är nödvändiga. Inte roligt att kapa en fin bänkskiva i valnöt och råka rubba den lite. Då kan hela skivan vara förstörd! Men visst, skenan ligger på plats om man är försiktig, men det är inte värt risken tycker jag. Sedan blir anti-glidet sämre och sämre ju mer sågspån och smuts som fastnar i det på undersidan av skenan, så man måste tvätta den för att hålla friktionen på topp. Det slipper jag med tvingarna.
En nackdel är att den långa verkligen känns lång! Svårhanterad i min trappa kan jag säga...och vass mot mina stackars väggar!
Jag tycker att tvingarna är nödvändiga. Inte roligt att kapa en fin bänkskiva i valnöt och råka rubba den lite. Då kan hela skivan vara förstörd! Men visst, skenan ligger på plats om man är försiktig, men det är inte värt risken tycker jag. Sedan blir anti-glidet sämre och sämre ju mer sågspån och smuts som fastnar i det på undersidan av skenan, så man måste tvätta den för att hålla friktionen på topp. Det slipper jag med tvingarna.
En nackdel är att den långa verkligen känns lång! Svårhanterad i min trappa kan jag säga...och vass mot mina stackars väggar!
Nej vid dyra eller mycket exakta kapningar förstår jag att du kör med tvingarna. Ni som kör med Makitan eller Festool är dert likadant där att antiglidet på skenan slits ut fort?Fluxor skrev:Jag tycker att tvingarna är nödvändiga. Inte roligt att kapa en fin bänkskiva i valnöt och råka rubba den lite. Då kan hela skivan vara förstörd! Men visst, skenan ligger på plats om man är försiktig, men det är inte värt risken tycker jag. Sedan blir anti-glidet sämre och sämre ju mer sågspån och smuts som fastnar i det på undersidan av skenan, så man måste tvätta den för att hålla friktionen på topp. Det slipper jag med tvingarna.
Där är ju ett problem till det hade jag inte tänkt på. Förstår att den är bökig att få in i bilen och förvara utan att den skadas eller skadar något. Hade inte tänkt på att den skall transporteras runt i huset med.Fluxor skrev:
När skenan var alldeles ny körde jag hem den i emballaget i min brors Audi A4 sedan. Skickade in den genom skidluckan i baksätet och den fick tamigtusan EXAKT plats! Det enda problemet var att det var så tight att varje gång jag bromsade så tryckte skenan lite extra mot stereon och stängde av den!Stommen skrev:
Har fått två otäcka kast med min TS55:a i just "perfekta" skivmaterial helt utan att bladet hamnat i kläm. "Tricket" om man vill åstadkomma detta är att (av misstag) sänka klingan innan den nått full hastighet - sågen tar då tag i materialet och far bakåt i full rulle; inte helt jättekul:| Tydligen tog det två gånger för att jag skulle fatta och veta vad jag skulle akta mig för...snickarboden skrev:I skivmaterial så är risken för att materialet skall klämma minimal så nog därför en del skippat klyvkniven.
Enda skälet jag kan tänka mig till kommentarerna ovan.
Vad GDS skriver är bortom allt vett och sans, kan de inte skriva om barnvagnar istället?
Är ju för tusan just vid motorstyrka man vill ha klyvkniv.
/Kent
(Ja, jag vet - en klyvkniv här hade varken gjort för eller till
Använder Festools skenor och håller inte riktigt med om det där med att antiglidremsorna slits ut. Däremot fastnar det ju sågspån och värre (för funktionen) fint damm i remsorna vilket gör att de inte riktigt fyller sin funktion. Det löses dock enkelt genom att man dammsuger remsorna lite då och då.Stommen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Guilty too. Sist det hände skulle jag köra utan skena dessutom, riktigt knäppt upplagt för misslyckande - långt in under snedtak med raka armar vinkelrätt mot krafterna, där man VERKLIGEN borde varit noga med full hastighet och försiktighet, just då passar jag på att trycka ner den i underlaget med halvsnurr på klingan. Den drar iväg bakåt (vänster ur min synvinkel, med raka armar, hade inget att sätta emot..) och kapar sin egen sladd. Jordfelsbrytaren bryter, det blir mörkt, jag får skämmas.Micke184 skrev:Har fått två otäcka kast med min TS55:a i just "perfekta" skivmaterial helt utan att bladet hamnat i kläm. "Tricket" om man vill åstadkomma detta är att (av misstag) sänka klingan innan den nått full hastighet - sågen tar då tag i materialet och far bakåt i full rulle; inte helt jättekul:| Tydligen tog det två gånger för att jag skulle fatta och veta vad jag skulle akta mig för...
(Ja, jag vet - en klyvkniv här hade varken gjort för eller till)
Hemmafixarstatusen var på topp.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Kan väl tillägga att i fallet TS55 så är den skramliga mjukstarten av ondo, tycker det är skitdrygt att vänta på att den ska komma upp i fart .. "ettuseneeeett... ettusentvåååå men ökadå segsåg."
Du kanske kan se det som ett säkerhetstänk från Festools sida att den kapar sladden för operatörer som gör så...importensketsig skrev:Guilty too. Sist det hände skulle jag köra utan skena dessutom, riktigt knäppt upplagt för misslyckande - långt in under snedtak med raka armar vinkelrätt mot krafterna, där man VERKLIGEN borde varit noga med full hastighet och försiktighet, just då passar jag på att trycka ner den i underlaget med halvsnurr på klingan. Den drar iväg bakåt (vänster ur min synvinkel, med raka armar, hade inget att sätta emot..) och kapar sin egen sladd. Jordfelsbrytaren bryter, det blir mörkt, jag får skämmas.
Hemmafixarstatusen var på topp.
Fick själv ett riktigt fult jack i skenan andra gången som påminnelse om hur man inte skall göra. Det fula snittet i skenan lixom tittar på mig varje gång jag skall använda skenan.
Redigerat:
I min korta skena så har jag kapat lite gods får jag erkänna... Det var för att jag inte tvingat fast skenan utan liksom balanserade den på ett sjukt dumt sätt. Resultatet blev att när jag kapat färdigt fanns det längre inte något egentligen stöd, och skenan "välte" lite... En positiv sak om något var att det blev ett fint snitt utan att sågen klagade...Micke184 skrev:
Nej, kastet där lär inte klyvkniven skydda mot men OM sågen skulle toucha dina fingrar på väg bakåt så lär klyvkniven hindra det värsta. Nu skall man dock hålla maskinerna med två händer men jo, ibland syndar jag en del där, det rekommenderas dock inte.Micke184 skrev:Har fått två otäcka kast med min TS55:a i just "perfekta" skivmaterial helt utan att bladet hamnat i kläm. "Tricket" om man vill åstadkomma detta är att (av misstag) sänka klingan innan den nått full hastighet - sågen tar då tag i materialet och far bakåt i full rulle; inte helt jättekul:| Tydligen tog det två gånger för att jag skulle fatta och veta vad jag skulle akta mig för...
(Ja, jag vet - en klyvkniv här hade varken gjort för eller till)
/Kent