MathiasFr skrev:
När man använder en sänksåg utan klyvkniv vid material som kan tänkas ha spänningar i sig kan man med jämna mellanrum peta ner kilformade träbitar i sågsnittet och därmed minska risken för nyp.
Ja-det kan man ju göra men det är krångligt o tidsödande.Jag använder min till en hel del saker tex.arbeten där man normalt skulle använda cirkelsåg men jag är noga med vad o hur jag gör o använder alltid rätt klinga till uppgiften.Jag har aldrig upplevt avsaknaden av klyvkniv som något problem.
 
party0051.gif
 
Drakir skrev:
[bild]
E de bärs i burken o hemlagade popcorn? :wow:
 
Lite on topic, var idag inne i en butik och kände på Makitas sänksåg lite närmare. Den verkar vara relativt bra, och har en del funktioner som TS55 saknar, men jag fick intrycket av att Makitan var väldigt plastig och lite ranglig jämfört med TS55. Festool känns välbyggd rakt igenom. Och vissa saker gillar jag bättre på Festoolen, bland annat ställa kapdjupet, på Makitan måste man skruva och flytta upp/ner spärren medan på Festool räcker det med att trycka in spärren och flytta. Det är sådana smådetaljer som gör att jag är extra övertygad om att jag gjorde rätt val.
 
End skrev:
Lite on topic, var idag inne i en butik och kände på Makitas sänksåg lite närmare. Den verkar vara relativt bra, och har en del funktioner som TS55 saknar, men jag fick intrycket av att Makitan var väldigt plastig och lite ranglig jämfört med TS55. Festool känns välbyggd rakt igenom. Och vissa saker gillar jag bättre på Festoolen, bland annat ställa kapdjupet, på Makitan måste man skruva och flytta upp/ner spärren medan på Festool räcker det med att trycka in spärren och flytta. Det är sådana smådetaljer som gör att jag är extra övertygad om att jag gjorde rätt val.
Instämmer med föregående talare.
(Ursäkta snedsprånget angående tråden)
 
teed skrev:
Finns en bra test i woodworking magazine där dom jämför olika sänksågar.
[länk]

Såg att artikeln började här
[länk]
Intressant, Makitan var sämre än Festool på en serie betygssatta delar, bättre på en enda "We like it for bevel.cutting because it provides the widest range".

Utöver den redan diskuterade bristen på klyvkniv fler punkter "lacks features common on the other saws, such as antikickback stop for plunge cuts and a riving knife. And in 2" thick hard maple we had to slow the feed rate, resulting in burned edges". Titta också i tabellen sämre garanti, sämre klyvning, sämre effekt (än TS55!), mindre bra på sänksågning, mindre bra på bladbyte. färre options, färres standards.

Så dess fördel förutom bevelling med större vinkel är lägre vikt och lägre pris.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Inte att förglömma makita har kortaste elsladden... ;)
 
Skall vi inte dividera om klyvknivar ett varv till?


Skickat med Tapatalk
 
mattiasp skrev:
Skall vi inte dividera om klyvknivar ett varv till?


Skickat med Tapatalk
Om du menar allvar är du nog nästan phl-känslig för frågan. Det var en oberoende undersökning, högst troligt inte kopierande sina åsikter från detta forumet, som skrev sin beskrvining.

Jag återgav deras plus och minus med makita (de hade nästan bara minus). Jag kunde för känsliga örons skull censurerat bort att även de ansåg att en klyvkniv saknades, och endast tagit upp deras andra punkter. Men så känsliga har vi väl inte blivit att saker måste tigas om bara för att inte väcka indignation hos de som hellre än att köpa en såg där man kan ta av klyvkniven tycker det är bra med en såg där klyvkniven inte ens går att skruva på.

Som nämndes innan, alla har sina preferenser. Var och en gör sina val. Men det vore synd om valen görs baserat på att forumen inte törs nämna frågan, då är det bättre att redovisa båda lägren, vilket jag tycker var gjort, nu kom det till en tidning som ine visste om det, och redovisade det igen.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Om du menar allvar är du nog nästan phl-känslig för frågan.
Du menar att någon inte är av samma uppfattning som det stora flertalet?
 
Nej, jag var inte allvarlig, och jag trodde inte att det behövdes några smileys heller ;)
 
mattiasp skrev:
Nej, jag var inte allvarlig, och jag trodde inte att det behövdes några smileys heller ;)
Tack och lov... :)

--- Mats ---
 
Om man skulle bestämma sig för att köpa en beggad sänksåg och hittar en i bra skick, vad kan man tänka sig är ett bra pris för en TS55? För Makitan?
 
Jag betala 3300kr för Makitan med en 1400 skena från Tyskland inklusive frakt:- Känns dumt at betala mer än det för en begangnad. :P

Än så länge har jag inte har jag inte saknat klyvkniven. Dock har jag inte använt maskinen än heller.

Kan dock ine se att jag behöver en dubbelt så dyr maskin för mina hobby projekt hemma. Skramlar heller till en dyr skruvdragare som jag använder dubbelt så mycket. Kanske en festool där istället. Gillar vinkel chuck :D!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.