Mats Bengtsson skrev:
Vad du sen tar upp som är en viktig del i diskussionen om klyvkniv är frågan om en såg kan anses vara "väldigt fin" utan klyvkniv. Där finns det de som säger att om en klyvkninv är bra och det saknas klyvkniv så är sågen inte längre att klassa som bra. Min åsikt är precis den, den Makita som tas som exempel är i mina ögon, även om den är aldrig så skinande blank, inte en väldigt fin såg. Det är kanske en i övrigt tekniskt välbyggd pryl, men utan klyvkniv kommer den inte upp till "väldigt fin" inte ens till"köpvärd". Varför köpa något som har en omotiverad begränsing i säkerhet och användbarhet?
Du får läsa mina inlägg som _mina_ inlägg och tankar i debatten, precis som läsaren väljer att läsa _dina_ inlägg och tankar som dina. Det är sedan upp till var och en och vikta dem mot varandra, lägga till sina egna och därefter eventuellt göra ett inköp baserat på alla dessa faktorer. I _mina_ ögon är Makitas sänksåg både "väldigt fin" och "köpvärd", i _dina_ ögon är den inte det. I Nimajnebs ögon är den defekt.
 
phl skrev:
Du får läsa mina inlägg som _mina_ inlägg och tankar i debatten, precis som läsaren väljer att läsa _dina_ inlägg och tankar som dina. Det är sedan upp till var och en och vikta dem mot varandra, lägga till sina egna och därefter eventuellt göra ett inköp baserat på alla dessa faktorer. I _mina_ ögon är Makitas sänksåg både "väldigt fin" och "köpvärd", i _dina_ ögon är den inte det. I Nimajnebs ögon är den defekt.
Du har helt rätt i det du skriver och var och en får göra sin egen bedömning efter sin plånbok o riskbenägenhet.

Ett annat typexempel i verktygssvängen är ju vinkelslipen, där betalar man i princip för säkerhet och till viss del motorstyrka.
Detta betyder att en vinkelslip från rusta för 199kr kan göra i princip samma jobb som en blå Bosch för 2000kr. Men när det kastar o nyper osv så så känns det ganska tryggt med den blåe i handen.
 
phl skrev:
Du får läsa mina inlägg som _mina_ inlägg och tankar i debatten, precis som läsaren väljer att läsa _dina_ inlägg och tankar som dina. Det är sedan upp till var och en och vikta dem mot varandra, lägga till sina egna och därefter eventuellt göra ett inköp baserat på alla dessa faktorer. I _mina_ ögon är Makitas sänksåg både "väldigt fin" och "köpvärd", i _dina_ ögon är den inte det. I Nimajnebs ögon är den defekt.
Hoppsan, det måste har funnits en öm tå (kanske snarare sågad tumme) här någonstans. Ärligt talat, finns det något annat sätt att läsa inlägg? Jag var till och med tydlig på att skriva "min åsikt" om min åsikt. Är du rädd vi inte skall tro att din åsikt är din åsikt? :)

Det jag tycker är intressant i sammanhanget är att alla verkar vara eniga om att klyvkniven gör nytta ibland (inklusive dig), och höjer säkerheten. Ingen verkar tar upp några nackdelar med den (kan i alla fall inte minnas någon, och frågan har funnits i tråden).

Ändå finns det de som kan tycka att dyra saker som saknar denna bra grej som inte verkar ha någon nackdel ändå är "väldigt fina" och köpvärda. Det om något måste väl bevisa att åsikter som skrivs, precis som i alla forum i alla tider, är personliga åsikter och inte några allmänna djupa sanningar? Inte har det väl funnits planer på att man bara får skriva inlägg endast om man på förhand vet att man representerar hela världens samlade åsikt och att det inte finns undantag från den åsikten?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Hoppsan, det måste har funnits en öm tå (kanske snarare sågad tumme) här någonstans. Ärligt talat, finns det något annat sätt att läsa inlägg? Jag var till och med tydlig på att skriva "min åsikt" om min åsikt. Är du rädd vi inte skall tro att din åsikt är din åsikt? :)
Ja, jag är livrädd att någon skulle kunna förväxla dig och mig... :)
 
Redigerat:
phl skrev:
Men sluta nu Mats, jag blir bara så trött... Du kanske kan reda ut bandsågsliknelsen i stället? :)
Nu när Tobbe har köpt popcorn så tänkte jag att den kan vi väl ta på nästa verktygsöl? Chips, jordnötter och öl måste slå popcorn... :)

Det känns ändå uppenbart att du inte via fler textinlägg kommer förstå hur jag kan se att det som är mest utmärkande för en bandsåg är att klingan skär rakt genom materialet, medan det som är mest utmärkande för en cirkelsåg är att klingan så att säga gör en cireklrörelse. Göra några ritningar har jag inte lust till förrän tidigast till vintern.

Men på en verktygsöl kan vi sitta och vifta med armarna och peka på borden och använda små och stora tallrikar som modeller och se om storleken påverkar diametern. Vi kan till och med ta en tom ölflaska och se om den liknar en ölflaska om vi lägger den ner istället för att den står upp (som min syn på att en bandsåg bör kunna liknas vid en bandsåg även om man lagt den ner). Och om vi ändå inte lyckas förstå varandra så kan vi prata om något annat.

Hade du några exempel på nackdelar med en infällbar klyvkniv? Skulle du på blodigt allvar själv lägga pengar på en dyr sänksåg om den inte hade en klyvkniv?

--- Mats ---
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Hade du några exempel på nackdelar med en infällbar klyvkniv? Skulle du på blodigt allvar själv lägga pengar på en dyr sänksåg om den inte hade en klyvkniv?
Vi struntar i bandsågsliknelsen nu, den kan vi ta vid nästa tillfälle vi ses.

Ser inga som helst nackdelar (faktiskt verkligen inga) med en infällbar klyvkniv. Däremot skulle jag tveklöst både själv köpa och rekommendera en Makita sänksåg! Detta då den i mina ögen är just "väldigt fin" och "prisvärd". Den saknar klyvkniv men det ser jag inte som en dealbreaker på denna typ av såg. Så, nu var det sagt, kan vi lämna det här tramset nu då det nog mer lämpar sig över just en kall øl.
 
phl skrev:
Vi struntar i bandsågsliknelsen nu, den kan vi ta vid nästa tillfälle vi ses.

Ser inga som helst nackdelar (faktiskt verkligen inga) med en infällbar klyvkniv. Däremot skulle jag tveklöst både själv köpa och rekommendera en Makita sänksåg! Detta då den i mina ögen är just "väldigt fin" och "prisvärd". Den saknar klyvkniv men det ser jag inte som en dealbreaker på denna typ av såg. Så, nu var det sagt, kan vi lämna det här tramset nu då det nog mer lämpar sig över just en kall øl.
Inget problem, vi släpper det där tramset nu, och tar det över en kall öl en annan gång istället. :)

--- Mats ---
 
En tanke mot klyvkniv kan ändå vara att den bör vara anpassad i bredd i förhållande till klingan.Makitan org 48T är 2,2mm och biltema 12T 79:- klinga är 2,0mm om jag inte missminner mej. Jag som ändå äger en Makita sänksåg har hilttils aldrig saknat klyvkniven. jag har ändå utmanat ödet en smula och klyvt tryckta reglar med den, ekskivor och annat småvresigt. Man måste va beredd på att sågen kan komma flygande och därför stå stabilt med ett bra grepp. En gång har sågen hoppat bakåt och det var när jag skulle sänka mitt i en skiva utan att tänka riktigt då klättrade den iväg och gjorde några små hack som påminner en tills nästa gång att tänka efter före.
För övrigt har jag ingen klyvkniv på min batteri Makita heller och inte heller där saknat den.
Situationen blir en helt annan på en bordsklyvsåg med större klinga mer moment.
Tycker jag

Mvh Fredrik
 
Argumentet med bredder på kniv versus klinga spelar mindre roll på en sänksåg då åtminstone jag strävar efter att använda klinger med samma bredd på tänder och stomme då det är tradigt att behöva limma om gummilisten på skenorna hela tiden.
 
Nimajneb skrev:
Den som har mage att att försvara en cirkel eller sänksåg utan utan fena är antingen dum eller försöker försvara ett dåligt köp.
Jag har sagt det förr och upprepar, har någon köpt en sådan såg utan fena.... REKLAMERA!!!!

Sågen är ju felkonstruerad!
:D

Jag köpte medvetet en såg utan fena.

Sug på den du. :cool:
 
Det är du och jag Skalman :) Nåja, nu har jag iofs en TS55:a men jag lovar att stötta dig ;)
 
Låter bra, kan behövas lite stöd i denna frågan. :)
 
OJ OJ-Vi alla stackars dumskallar som köpt Makita! Vi får väl skynda oss att sätta ut dom på blocket innan alla läst här......;)
 
Ooooja, vilken skam! ;)
 
M
När man använder en sänksåg utan klyvkniv vid material som kan tänkas ha spänningar i sig kan man med jämna mellanrum peta ner kilformade träbitar i sågsnittet och därmed minska risken för nyp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.