92 064 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu handlade det om Birgits inlägg om att människor blir indoktrinerade av att hänga på "fel" ställe och bli matad samma budskap om och om igen. Jag påpekar bara att det gäller oavsett källan. Människans överlevnadspsyke är i grunden inställd på att göra som gruppen men gör ingen skillnad på om 100 personer säger en sak eller om en individ säger samma sak 100 gånger, vi suger åt oss den information på likartat sätt ändå.R RoAd skrev:
Ja, det är roligt, du kan inte släppa politikbubblan alls, inte konstigt att nuvarande regering inte får något gjort, om den enklaste praktiska handling måste bli politisk. Nej, dags för Uffe att ta av offerkoftan och göra ett hederligt handtag nu, första kommer svida men sen kommer han märka att det är belönande.Claes Sörmland skrev:
Ja den här tråden handlar om politik eftersom reduktionsplikten är en konstruktion som både har införs genom lag av politiker och senare avskaffats av politiker. Du har helt rätt i att besluten påverkar utsläpp av CO2 både i Sverige och i de andra länder t ex där biobränslets djurfett och grödor odlas.
Nej det är inte vetenskap. Utsläpp av CO2 påverkar klimatet helt oberoende av vetenskapssamhällets och vetenskapens existens. Vi känner till detta fenomen tack vare vetenskapen. Politiken kan förhålla sig till detta på olika sätt genom att göra olika prioriteringar.
Antyder du att regeringen skulle göra en kovändning och börja lira förra regeringens politik igen eller? Det är inte vad väljarna vill. Dröm vidare.D djac skrev:Ja, det är roligt, du kan inte släppa politikbubblan alls, inte konstigt att nuvarande regering inte får något gjort, om den enklaste praktiska handling måste bli politisk. Nej, dags för Uffe att ta av offerkoftan och göra ett hederligt handtag nu, första kommer svida men sen kommer han märka att det är belönande.
Nej, jag styr inte regeringen via någon "politikbubbla". Du inser naturligtvis själv att det är en mycket märklig tanke.D djac skrev:
Om du gör ett nytt försök med nya tankar: Hur menar du att de politiska besluten kring reduktionsplikten (dess införande och sedan dess avskaffande) inte är politik? Hur får du ihop detta?
Jag tycker det händer en hel del just nu. Regeringen har rätt bra tempo faktiskt. De är överens om mycket, mer än man kunde se när de rödgröna satt på posterna .D djac skrev:Ja, det är roligt, du kan inte släppa politikbubblan alls, inte konstigt att nuvarande regering inte får något gjort, om den enklaste praktiska handling måste bli politisk. Nej, dags för Uffe att ta av offerkoftan och göra ett hederligt handtag nu, första kommer svida men sen kommer han märka att det är belönande.
Dom lyckades iallafall sänka priset på diesel 😎D djac skrev:Ja, det är roligt, du kan inte släppa politikbubblan alls, inte konstigt att nuvarande regering inte får något gjort, om den enklaste praktiska handling måste bli politisk. Nej, dags för Uffe att ta av offerkoftan och göra ett hederligt handtag nu, första kommer svida men sen kommer han märka att det är belönande.
Såklart du inte gör men du är tydligt i samma ekokammare och det är mycket intressant för oss utanför att få insikt i varför det går som det går.Claes Sörmland skrev:
Nej, jag styr inte regeringen via någon "politikbubbla". Du inser naturligtvis själv att det är en mycket märklig tanke.
Om du gör ett nytt försök med nya tankar: Hur menar du att de politiska besluten kring reduktionsplikten (dess införande och sedan dess avskaffande) inte är politik? Hur får du ihop detta?
Jo en märklig "ekobubbla" var det år 2017... "rädda världen"!?D djac skrev:
https://lagen.nu/2017:1201/konsolidering/2017:1233
Nej, jag känner ingen inom regeringen så jag vet inget om varför den agerar som den agerar annat än vad media rapporterar och från text som jag kan läsa på regeringen.se eller hos våra myndigheter. Jag ingår således inte i någon bubbla med regeringen, dess statsråd och medarbetare.D djac skrev:
Eftersom du har gett uttryck för att du tror att de som inte ställer upp på din syn på världen måste vara "antiintellektuella", "klimatförnekare" och vad jag förstår, mer eller mindre idioter, så glädjer det mig att du deltar i den här tråden. Det finns goda möjligheter för dig att öka din förståelse för dina medmänniskor och hur de tänker och värderar saker.
Det där är en intressant effekt som jag funderat en del på. Nu skapas ju en mer naturlig balans på biobränslemarknaden. Vad innebär det för volymerna, i absoluta och relativa termer, och vad innebär det för tillväxen och den ekonomiska bärkraften i branschen? Inte självklart att en bristmarknad är den optimala förutsättningen för tillväxt, även om det naivt kan framstå så.K Kasken skrev:
Redigerat:
I vilket perspektiv skulle det här kunna vara en fördel?
Nu kan vi ju blanda in HVO 100 i fartygs diesel, där kanske det gör lite mer nytta....C cpalm skrev:Det där är en intressant effekt som jag funderat en del på. Nu skapas ju en mer naturlig balans på biobränslemarknaden. Vad innebär det för volymerna, i absoluta och relativa termer, och vad innebär det för tillväxen och den ekonomiska bärkraften i branschen? Inte självklart att en bristmarknad är den optimala förutsättning för tillväxt, även om det naivt kan framstå så.