Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:

Vad har de gjort och hur mycket kommer då utsläppen att minska i år och nästa år❓
Det märks, jag återkommer efter denna mandatperiod, skriv gärna upp i din kalender och påminn mig.

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det märks, jag återkommer efter denna mandatperiod, skriv gärna upp i din kalender och påminn mig.
Så ditt inlägg #1 357 var bara ett påhitt, en gissning❓ eftersom du inte kan ge några exempel nu utan först om några år?
Enligt sidan som paralun nyss länkade till ska utsläppen av växthusgaser minska med ytterligare 14 procentenheter till 2030 jämfört med 2022. Så vad skedde under förra året och vad sker i år?

Sverige ska också öka upptaget i skog och mark jämfört med genomsnittet 2016-18, fram till 2022 minskade det i stället. Vad görs för att det bindande målet ska uppfyllas?

Är det någon som kommer ihåg "Vilse i pankakan" med Storpotäten!?

Redan på den tiden var SVT så vänstervriden alternativmedia och förvrängande av informationen som kom ut.
Har de blivit bättre under årens lopp, NÄ!

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så ditt inlägg #1 357 var bara ett påhitt, en gissning❓ eftersom du inte kan ge några exempel nu utan först om några år?
Enligt sidan som paralun nyss länkade till ska utsläppen av växthusgaser minska med ytterligare 14 procentenheter till 2030 jämfört med 2022. Så vad skedde under förra året och vad sker i år?

Sverige ska också öka upptaget i skog och mark jämfört med genomsnittet 2016-18, fram till 2022 minskade det i stället. Vad görs för att det bindande målet ska uppfyllas?
Allt är som det ska vara, mitt parti levererar!

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Allt är som det ska vara, mitt parti levererar!
Vad levererar ditt parti när det gäller utsläpp och upptag i skog och mark?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad levererar ditt parti när det gäller utsläpp och upptag i skog och mark?
Den bästa politiken såklart!

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
D
Den bästa politiken såklart!
Bäst politik med kasst resultat, operationen lyckades men patienten dog?

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Bäst politik med kasst resultat, operationen lyckades men patienten dog?
Ingen dog, några fick högt blodtryck.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore väl bra om SVT/SR kunde granska alla dessa som sprider lögner i alternativmedia för egen vinnings skull men Granskningsnämnden skulle nog gå ha svårt att hantera alla anmälningar då.
Du skriver att ”Det vore väl bra om SVT/SR kunde granska alla dessa som sprider lögner i alternativmedia för egen vinnings skull” – låt oss titta lite närmare på dessa som du förmodligen avser.

Man kan ju fundera över varför de ”tveksamma röster” som hörs till klimatalarmismen – som regel kommer från ”pensionerade vetenskapsmän och tekniska doktorer” etc.
  • Med tanke på åldern borde de inte ha någon fördel av att skjuta problem till framtiden – genom att hävda något som de vet är fel.
  • Tänker de på sina barn och barnbarn etc. (vilket äldre ofta gör) skulle de väl snarare förstärka Klimathotet – om det fanns någon substans i just alarmismen.
  • Eller är ålder, erfarenhet och oavlönat arbete diskvalificerande inom klimatforskning – att man måste vara ung och avlönad för att förstå detta?
  • Gör höga ersättningar till klimatforskare, att man kommer närmare sanningen, än om man forskar ideellt?
  • Är det den klimatforskare som har mest betalt, som har mest rätt?
Låt oss ex vis titta på en av dessa ”pensionerade vetenskapsmän” Professor Lennart Bengtsson.

Med referens till Wikipedia är han Professor i dynamisk meteorologi vid Max-Planck-Institut für Meteorologie i Tyskland (en typ 100-årig institution - min kommentar), som han var föreståndare för 1991-2000.
Han var tidigare verksam vid European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) i Reading, från 1976 till 1981 som biträdande chef och forskningschef, och från 1982 till 1990 som chef. Sedan 2000 är han professor vid University of Reading.

Lennart är född 1935 och bevittnade som nyss bliven 10-åring sin första solförmörkelse den 9 juli 1945. Han noterade då att den solförmörkelsen hade predikterats av vetenskapsmännen långt tidigare – medan man knappast visste vad det skulle bli för väder nästa dag.

Denna okunskap – möjligen också stimulerad av den framtidstro som skapats genom Tysklands kapitulation en månad tidigare - i maj 1945. Sannolikt (jag vet ju inte) spelade detta en stor roll i att han senare - vigde sitt liv åt väder och klimat och blev en av världens främsta och mest meriterade forskare inom det området.

Genom sin profession och sin odiskutabla integritet tar Lennart avstånd från ”klimatalarmismen”. Han är numera pensionär men blev – om jag förstod det rätt - av sina kollegor i vetenskapsakademin uppmanad att skriva en bok som klarade ut klimatfrågan från strikt vetenskapligt vinkling. Boken kom ut 2019 och heter ”Vad händer med klimatet”.

Om du tycker att Lennart platsar in bland ”alla dessa som sprider lögner i alternativmedia för egen vinnings skull” - att han skulle riskera sitt goda namn och rykte för något han vet är fel och något som han har arbetat med på hög professionell nivå i hela sitt liv, nu som pensionär och sannolikt helt oberoende av någon anställning – då tycker jag seriöst att du skall tänka ett varv till.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore väl bra om SVT/SR kunde granska alla dessa som sprider lögner i alternativmedia för egen vinnings skull men Granskningsnämnden skulle nog gå ha svårt att hantera alla anmälningar då.
SVT kan ju inte ens föra fram fakta på ett opolitiskt korrekt sätt. De kanske ska börja se över sin grava selektiva bristfällighet.

• Gilla
Ec1 och 8 till
  • Laddar…
D
SVT kan ju inte ens föra fram fakta på ett opolitiskt korrekt sätt. De kanske ska börja se över sin grava selektiva bristfällighet.
Ge exempel på det, jag håller verkligen inte med, de är inte perfekta åt något håll men de har oftast rätt?

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Abuquir Abuquir skrev:
Är det någon som kommer ihåg "Vilse i pankakan" med Storpotäten!?

Redan på den tiden var SVT så vänstervriden alternativmedia och förvrängande av informationen som kom ut.
Har de blivit bättre under årens lopp, NÄ!
Problemet är att de som bara tittar på SVT, SR, DN, Expressen, Aftonbladet inte ser vänstervridningen för att de lever i ekokammaren. I början av 2000-talet när jag läste the Economist så var det hårresande vilken skillnad i reportage när det kom till Chavez ekonomiska politik i Venezuela och vilka konsekvenser den skulle få.

På den tiden brukade jag googla "vanliga personer" som intervjuades i olika politiska frågor och väldigt ofta var de fackliga representer eller politiskt aktiva (alltid på vänsterkanten). Det verkar inte ha blivit bättre, i rapporteringen Värnskatten har de misslyckats vara objektiva.

När de intervjuade finansministern ifrågasatte man varför regeringen inte frös indexuppdateringen av nivån för statlig inkomstskatt nu när inflationen ökade, däremot inte varför man inte frös nivåerna för bidrag.
Här är en artikel om det där S och en facklig representat intervjuas, ingen professor inom ekonomi som motvikt (som vanligt)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skattelattnad-tack-vare-inflationen-kritiseras

När regeringen senare valde att frysa nivån för statlig inkomstskatt blev texten:
"Hade brytpunkten automatiskt räknats upp hade det i praktiken inneburit en skattesänkning för många välavlönade."

Nej det är en skattehöjning, en indexjustering innebär inte en skattesäkning. Här kan man jämföra med Financial Times som granskade Tories som hävdade att de sänkt skatterna men FTs granskning visade att de inte justerat indexnivåerna vilket i praktiken betyder en skattehöjning.

När livsmedelspriserna rusade pga kriget så blev fokus att det var pga dålig konkurrens mellan livsmedelskedjorna (för att vänstern hävdade det). Inte el-, dieselpriser, svag krona och enorm höjning av priserna på gödsel etc. Jag har en kompis som leverar förbrukningsmaterial till kedjorna. Hans priser gick upp 13% i EUR, plus att kronan tappade 10%. Han var tvungen att höja priset 20%, ta 3% som minskad marginal och gå från två anställda till en. I SVT rapporterades det istället om "greedflation".

Jag tror inte att SVT är medvetet vänster, det är bara det att när de flesta anställda röstar V/MP så lever de i en bubbla där de tror att S är mitten.

• Gilla
  • Älska
and.wei och 12 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
När livsmedelspriserna rusade pga kriget så blev fokus att det var pga dålig konkurrens mellan livsmedelskedjorna (för att vänstern hävdade det). Inte el-, dieselpriser, svag krona och enorm höjning av priserna på gödsel etc. Jag har en kompis som leverar förbrukningsmaterial till kedjorna. Hans priser gick upp 13% i EUR, plus att kronan tappade 10%. Han var tvungen att höja priset 20%, ta 3% som minskad marginal och gå från två anställda till en. I SVT rapporterades det istället om "greedflation".
Så... iom att din kompis gjorde på det sättet så ska det inte rapporteras om de som faktiskt begått snikflation, tex ICA i Sverige och många andra aktörer i andra länder? Eller tycker du de skulle sagt på slutet att vissa inte beter sig på samma sätt, det är nog underförstått i alla reportage.

-Ett tåg har spårat ur men det finns andra som inte gjort det, blir lite fånigt i mina ögon.

Den logiken fattar jag inte

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Ge exempel på det, jag håller verkligen inte med, de är inte perfekta åt något håll men de har oftast rätt?
Kan rek. "I allmänhetens tjänst - granskning av public service" på Fäjsbåkk. Mycket intressant, de tar t.ex. upp fakta och information SVT/SR "missar" eller väljer att blunda för.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 4 till
  • Laddar…
D
Kan rek. "I allmänhetens tjänst - granskning av public service" på Fäjsbåkk. Mycket intressant, de tar t.ex. upp fakta och information SVT/SR "missar" eller väljer att blunda för.
Ok, om jag någon gång skaffar det så ska jag kika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.