Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satirisk bild som framställer klimatalarmism med överdrivna påståenden och panikspridning genom åren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
NCT och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dayangel skrev:
[bild]
Det finns en poäng i bilden och den lockar till skratt, den säger något om opinionsbildare och media. Man har drivit fram den klassiska vargen kommer. Men det finns också en rimlig sensmoral i den berättelsen. Vargen kommer där på slutet utan att folk förväntar det.

Och vi har en global temperaturökning som är pågående, som inte ser ut att kunna bromsas och med rätt svårförutsägbara konsekvenser. Det kan bli jäkligt tråkigt om det vill sig illa. Och då kanske skrattet fastar i halsen?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Intressant, hur vet du vilka media som är trovärdiga? Vad är definitionen på "alternativ media"? Jag brukar läsa det mesta som jag hittar på internet men tillgänglig tid begränsar mig. Jag har ingen tydlig bild av vilka som är mer eller mindre trovärdiga men ibland får jag omvärdera min världsbild.
Ja det är inte helt lätt. Samnytt läser jag aldrig tex. DN, SvD, Di m.fl finner jag rätt seriösa som oftast.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
[bild]
Ja, det kan man ju tycka vara en rolig bild i debatten....men det mesta där stämmer väl tyvärr...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du bekräftar ju (citatet under). Vad jag läser:

Gemenskap innebär solidarisk gemenskap, alltså att var och en i gruppen underkastar sig en gemensam åsikt om faran. Gruppen här är nationen. Faran är en viss konkret tolkning av konsekvenserna av de kommande klimatförändringarna. Polarisering är att inte underkasta sig det som borde vara den gemensamma åsikten om faran.

Men då undrar jag, vem beslutar om den nationella åsikten om faran som alla måste följa? Vad göra med de oliktänkande som inte vill inordna sig under den beslutade åsikten?
Det var du och inte jag som började prata om sammanhållning och du verkade tycka att det var något att sträva mot. Vad menar du med det ordet om du inte håller med om den betydelse som SO anser att det har?

Jag har inte skrivit något om att underkasta sig en gemensam åsikt.

Din betydelse av polarisering verkar inte heller stämma överens med min, en skärpning av politiska åsikter (SO) och en tendens i en konflikt då alla parter grupperas i ett av två läger, och det är svårt att upprätthålla nyanser, objektivitet och neutralitet (Wikipedia) är inte samma sak som att inte underkasta sig en åsikt om faran (vad du skrev ovan),

Det blir rätt meningslöst att fortsätta när vi verkar mena helt olika saker med vissa ord.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Moralisera samt mobbing och utstötning med öknamn ("klimatförnekare", "populist", "rasist", "antiintellektuell") har man ju redan försökt med och det har ju misslyckats som politisk väg annat än i den nervösa pratande klassen.
Du verkar ju helt ha missat att det är ytterst vanligt i motsatt riktning också. Aldrig hört talas om klimatalarmist t.ex.?
Sådana ord är ju väldigt vanliga i SD-nära media för att uttrycka sitt förakt för alla andra.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja det är inte helt lätt. Samnytt läser jag aldrig tex. DN, SvD, Di m.fl finner jag rätt seriösa som oftast.
Samnytt var intressanta för länge sedan men har spårat ur helt med Covid-foliehatteriet på senare år. Ibland har dom fortfarande intressanta artiklar men vaccinnojan sänker tyvärr deras trovärdighet generellt för mig. DN är själva epicentrum av agenda-journalistiken, trovärdigheten är därför väldigt låg. Jag minns med saknad DN för +30 år sedan. Alla journalister med en egen åsikt fick sparken kort efter att den nuvarande aktivisten blev chefsredaktör. SvD behöll trovärdigheten längre än DN men är nu i ungefär samma klass. DI och andra mer faktainriktade medier håller jag för mer trovärdiga.

Det finns många alternativa medier som genomgående saknar skattefinansiering. Henrik Jönssons filmer är ganska upplysande och utgör en rejäl blåslampa i röven på de skattefinansierade. Det finns fler liknande ej statskontrollerade media som är värda att lyssna på.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Samnytt var intressanta för länge sedan men har spårat ur helt med Covid-foliehatteriet på senare år. Ibland har dom fortfarande intressanta artiklar men vaccinnojan sänker tyvärr deras trovärdighet generellt för mig. DN är själva epicentrum av agenda-journalistiken, trovärdigheten är därför väldigt låg. Jag minns med saknad DN för +30 år sedan. Alla journalister med en egen åsikt fick sparken kort efter att den nuvarande aktivisten blev chefsredaktör. SvD behöll trovärdigheten längre än DN men är nu i ungefär samma klass. DI och andra mer faktainriktade medier håller jag för mer trovärdiga.

Det finns många alternativa medier som genomgående saknar skattefinansiering. Henrik Jönssons filmer är ganska upplysande och utgör en rejäl blåslampa i röven på de skattefinansierade. Det finns fler liknande ej statskontrollerade media som är värda att lyssna på.
Hur kunde jag glömma Jönsson, en av få jag lyssnar på online.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
På ett sätt säger du alltså att folk som riktar kritik mot förra regeringen är indoktrinerad av alternativmedia som ger en felaktig bild av vad de har hållt på med? Allt är någon form av missförstånd? Vi kanske skulle förbjuda sån typ av informationsflöde så att folk inte får fel uppfattning om våra makthavare?
Alla blir indoktrinerade om de översköljs av en enda åsikt, det är grundläggande t.ex. inom alla sekter och det är så människor blir radikaliserade osv. Spenderar man flera timmar varje dag framför datorn med alternativmedia eller Youtube-filmer som förhärligar självmordsbombningar osv. så blir man påverkad. Gäller oavsett innehåll.

Naturligtvis är SD-nära media vinklade, precis som annan media.

Nej, jag anser att åsikts- och yttrandefrihet är mycket viktigt. Till skillnad från en del i SD-nära kretsar.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:

Bortom krönikor och spekulationsartiklar värt folie så erbjuder en del alternativmedia iaf lite ljus på vad råttorna nere i Bryssel håller på med i en tid när mainstream är totalt ointresserad av att rapportera. Alla källor behövs i dessa tider och även om man inte kan ta allt på allvar så öppnar det upp möjligheten för att göra en granskning på egen hand när man blir varse om rapporteringen.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Musk sa det rätt uppenbara
[bild]
Har du funderat på om Musk anser att allt som är i konflikt med hans agenda är desinformation?
Samma sak med Samnytt kanske?

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir rätt meningslöst att fortsätta när vi verkar mena helt olika saker med vissa ord.
Jag har förklarat vad jag menar så någon oklarhet lär inte föreligga där.

Men vad menar du? Var det viktigt med en gemensam åsikt i klimatfrågan eller inte? Jag uppfattade att du drev det argumentet. I så fall hur långt är du beredd att gå för att genomdriva att denna gemensamma åsikt manifesteras?
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar ju helt ha missat att det är ytterst vanligt i motsatt riktning också. Aldrig hört talas om klimatalarmist t.ex.?
Sådana ord är ju väldigt vanliga i SD-nära media för att uttrycka sitt förakt för alla andra.
Jo men den andra sidan kommer inte från samhällseliten och slår nedåt utan från vad som betraktas som det obildade patrasket. Den dag det är fint att rösta på SD när man jobbar på högskolor och universitet, SVT, myndigheter, kommuner, stora företag, stora organisationer o s v så är jag den förste att lägga mer energi på att kritisera de som håller dessa åsikter. Och jag skulle vara rejält orolig att det skulle spåra ur i en helt annan mycket viktig samhällsfråga om deras kärnfråga hade penetrerat in i dessa elitens kretsar.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du funderat på om Musk anser att allt som är i konflikt med hans agenda är desinformation?
Jo om vi nu ska blanda in Elon Musk så är nog hans stora fokus hur han ska besegra kinesiska BYD.
Inget alternativ media
https://www.bbc.com/news/business-67860232
Men det kanske är värt att "rädda världen" genom att köpa billiga kinaelbilar om vi inte har råd med annat?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad spelar Musk eller Samnytt för roll om informationen de presenterar kommer direkt från källan (WEF) i detta fall? Det blir ju inte osant bara för en tvivelaktig källa länkar till en sanningsenlig källa. Trams

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alla blir indoktrinerade om de översköljs av en enda åsikt, det är grundläggande t.ex. inom alla sekter och det är så människor blir radikaliserade osv. Spenderar man flera timmar varje dag framför datorn med alternativmedia eller Youtube-filmer som förhärligar självmordsbombningar osv. så blir man påverkad. Gäller oavsett innehåll.

Naturligtvis är SD-nära media vinklade, precis som annan media.

Nej, jag anser att åsikts- och yttrandefrihet är mycket viktigt. Till skillnad från en del i SD-nära kretsar.
Detsamma kan så klart tillskrivas FN, WHO, WEF, Världsnaturfonden etc. Vi översköljs dagligen av rapporteringen kring klimathotet och du tror inte det blir en indoktrinering eller?

• Gilla
NCT och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Detsamma kan så klart tillskrivas FN, WHO, WEF, Världsnaturfonden etc. Vi översköljs dagligen av rapporteringen kring klimathotet och du tror inte det blir en indoktrinering eller?
Jovisst och det är för många som gör sina tolkningar.

Men det är ju FN's IPCC som jordklotet följer.
Sen kan då även IPCC tolkas om av vissa.
https://www.ipcc.ch/

Vår egen klimathandlingsplan har IPCC som referens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.