89 436 läst ·
1 985 svar
89k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så är det i en demokrati. Det är normaltillståndet och priset vi får betala för att slippa skickas på slakt av vår egen version av Putin. Det oroar mig inte så mycket.Jonatan79 skrev:
Det slutar inte här, många tyckare (vänsterfolk) skriker sig hesa fortfarande på bl.a Fäjsbåkk att nu går allt åt helvete med landet när SD har ett finger med i spelet. Många agerar som helt förstörda , har tappat hoppet för mänskligheten, nu när en ny regering tagit plats. Skilda världar var ordet…
Jag har uppfattat att analyserna nämnt andra saker för detta, man skulle lika väl kunna uttrycka sig som att de fick röster trots sitt klimatskadefokus.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 174 inlägg
Är väl ingen skillnad jämfört med innan valet?Jonatan79 skrev:
Det slutar inte här, många tyckare (vänsterfolk) skriker sig hesa fortfarande på bl.a Fäjsbåkk att nu går allt åt helvete med landet när SD har ett finger med i spelet. Många agerar som helt förstörda , har tappat hoppet för mänskligheten, nu när en ny regering tagit plats. Skilda världar var ordet…
Bara att det var andra människor som skrek sig hesa och skylde allt dåligt på MP, vänster, liberala osv. (vilket de ju fortfarande gör i och för sig).
Jag tycker det är mycket svårt att gissa vad konsekvenserna av denna mandatperioden blir för det olika partierna, spontant känns det tufft för regeringspartierna men jag utesluter inte att det kan vända och då tror jag att den största anledningen är upplevt och projicerad ökad otrygghet.Jonatan79 skrev:
Fascinerande bevisföring för din tro.BirgitS skrev:
Torka, översvämningar, höga temperaturer, jordskred och sjukdomar har aldrig förekommit innan klimatalarmismen dök upp alltså.
När ska ni börja blanda in vulkanutbrotten i bevisföringen?
Detta har alltid funnits, men konsekvenserna av dessa fullt normala händelser blir naturligtvis större med dramatiskt ökande befolkning som bosätter sig på platser där det med gammal kunskap inte bodde folk tidigare pga risken för t.ex. översvämning.
Jag har alltid ansett att du i alla andra trådar där du skriver har ett förnuftigt och balanserat sätt att se på saker och ting, även om jag inte alltid delar dina åsikter, men i klimatfrågan börjar du framstå som en extremist som frenetiskt söker stöd för din inställning.
Målet med utbyten av denna typ är inte att få folk att ändra åsikt tänker jag. Det är att förstå hur andra tänker så att man kan förhålla sig till det och öka sin egen respekt för sina medmänniskor. Den som tror sig kunna "vinna" har redan förlorat från start.BirgitS skrev:
Det är en demokrati vi lever i, inte en enpartistat. Det är inget mål att skapa "sammanhållning" genom att underkasta sig Ledarens eller Partiets vilja. På samma sätt ingår det inte i målbilden att underkasta sig SVTs redaktioners vilja eller DNs.BirgitS skrev:
Den del av ditt inlägg som handlade om public service och DN låter ju snarast som att du anser att många har indoktrinerats av dem, till skillnad från "tänka själv" som verkar vara en väldigt förhärskande åsikt bland de, som kollar SD-nära media, att de gör enligt dem själva fast de bara upprepar vad som har basunerats ut där. Och inte alls som att du har någon förståelse för varför andra tycker annorlunda än dig eller att det skulle stärka någon sammanhållning i Sverige utan snarare vara polariserande.
Tvärtom är det vår skyldighet som boende i landet att ifrågasätta och hålla oss kritiska till dessa makthavare. Politiker väljer vi bort genom val så att de inte griper makten och inför ett auktoritärt styre, mediehus makt begränsar vi med fritt åsiktsutbyte och genom att rösta med fötterna.
Eller vill du verkligen gå den väg som du förespråkar? Låt oss testa:
Varför sitter du och skriver i denna tråd och polariserar och agiterar mot vår folkvalda regering? Var vill du splittra och polarisera och inte ställa upp för nationen och folket? Varför vill du vara en förrädare?
Känns inte så bra va? Jag känner stor olust inför sådan retorik.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 174 inlägg
Det handlar förstås om att det blir allt vanligare med sådana händelser. Det är ju det som är skillnaden mellan väder och klimat, och har man inte ens förstått det så får man börja med att lära sig mer..mikethebik skrev:
Den dag det visar sig att de blir allt frekventare på ett sätt som hänger ihop med klimatförändringarna.mikethebik skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 174 inlägg
Tyvärr så tror jag inte att ditt mål stämmer in på de flesta. Men det vore jättebra om det var så dock.Claes Sörmland skrev:
Det var du som började prata om sammanhållning, inte jag. Ironiserade du när du skrev "väldigt värdefullt för vår sammanhållning och demokrati" i #1 273?Claes Sörmland skrev:
Du verkar just kritisera mig för att jag ifrågasätter och håller mig kritisk till makthavare.Claes Sörmland skrev:
Är det någon sorts dubbelbestraffning du ägnar dig åt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 174 inlägg
Det är vad jag försöker uppmuntra till.BirgitS skrev:
Nej ingen ironi. Med sammanhållning menar jag att man accepterar sina medmänniskor trots deras olika åsikter. Det kräver en rätt stor böjlighet och den får man genom att exponeras för åsiktsdiversitet tänker jag.BirgitS skrev:
Jag förstår inte vad du menar här.BirgitS skrev:
Jag kritiserade att du förde fram att "sammanhållning" måste realiseras genom underkastelse av den korrekta auktoriteten och att motsatsen till underkastelsen var "polarisering".
Jag menar ju istället att sammanhållning kommer från acceptans av medmänniskornas åsikter, inte från underkastelse.
Eller så röstade folk emot massinvandringen av miljöskäl?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 174 inlägg
När du kritiserar utsläppen just för att frakta en vindkraftverk utan att ta hänsyn till utsläppen för andra sätt att producera el så ger du verkligen inte intrycket av att se helheten. Samma sak när du rakt av jämför utsläppen från en enda bil med utsläppen från ett fraktfartyg.Abuquir skrev:
Jo, som jag uppfattar det är det stor skillnad mellan nu och då, vänster och höger. Jag såg ingen som röstade höger som mer eller mindre tror på jordens undergång pga något som tex Mp eller V påverkade i sin tid i regeringen.BirgitS skrev: