Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
R RoAd skrev:
Skrev ingenting om hur jag tror att svensk inrikespolitik påverkar världsläget. Håll dig till vad jag faktiskt skrev: att man inte alls måste tycka att MP har bäst klimatpolitik bara för att man anser klimathotet vara vår tids viktigaste fråga.
I så fall är vi överens och du hade inget att invända mot det jag skrev i mitt utbyte med @djac

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det håller jag inte alls med, det är ju för att folk tar ställning i enstaka frågor på egen hand och driver de åsikterna som partier byter åsikt. Aldrig hört talas om gräsrotsrörelser, tänkt på hur allmän och lika rösträtt och varför förskoleverksamheten växte fram, varför alla partier började prata miljöpolitik när miljöpartiet växte osv.?

Direkta val om enskilda frågor är något helt annat.
Du missförstod vad jag skrev tror jag.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är klart att man kan helt sluta att tillverka nya kraftverk av något slag och fortsätta att elda fossila bränslen. För du tror väl inte att ett bygge av ett kärnkraftverk inte innebär några koldioxidutsläpp?
Massor av betong, som under produktionen släpper ut en massa koldioxid, går det åt till ett sånt bygge.
Har du jämfört mängden betong i fundamenten till snurrorna med mängden betong i kärnkraftverk i jämförbara storlekar?

• Gilla
Abuquir och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Innerstad" var det. Mycket mindre skulle jag säga. De stora områdena i väst och syd är t ex del av kommunen men är knappast innerstad.
Det står inget om innerstad i det inlägg jag besvarade och inte heller i det inlägg som det besvarade.

Men det är verkligen inte bara de som bor i innerstan som inte tar bilen till jobbet utan cyklar, går eller åker kollektivt. Många i förorten äger inte ens en bil. Dessutom är det en del i innerstaden som tar bilen till jobbet utanför eftersom det är billigare än att betala för parkeringen i innerstan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R
I så fall är vi överens och du hade inget att invända mot det jag skrev i mitt utbyte med @djac
Jag tycker det jag svarade falsifierar det mesta i det du skrev, så nej vi är nog inte speciellt överens om att man kan avgöra vad folk tycker i en enskild fråga genom att se hur de röstat.

Jag tycker exempelvis inte att något svenskt parti har en speciellt bra klimatpolitik, men jag var ändå tvungen att välja något att rösta på. Då fick valet avgöras av andra frågor, trots att jag tycker klimathotet är den viktigaste frågan.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är klart att man kan helt sluta att tillverka nya kraftverk av något slag och fortsätta att elda fossila bränslen. För du tror väl inte att ett bygge av ett kärnkraftverk inte innebär några koldioxidutsläpp?
Massor av betong, som under produktionen släpper ut en massa koldioxid, går det åt till ett sånt bygge.
Jag har ingen kommentar på det mer än att det får ett löjets skimmer över det hela bara... och att det finns människor som ser vad som sker utanför andra människors egna skyddslappar och HVO inblandning....
Det är bara Bullshit!

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket mer än själva Stockholms stad som är stad.
Ja, och Stockholms stad (kommunen) sträcker sig utanför tullarna som du säkert vet.

Claes Sörmland
T TommyC skrev:
Medelkörsträckan för de som bor i innerstan är nära noll.
BirgitS BirgitS skrev:
Det står inget om innerstad i det inlägg jag besvarade och inte heller i det inlägg som det besvarade.
Man det står längre upp i trådkedjan. Se ovan.

BirgitS BirgitS skrev:
Men det är verkligen inte bara de som bor i innerstan som inte tar bilen till jobbet utan cyklar, går eller åker kollektivt. Många i förorten äger inte ens en bil. Dessutom är det en del i innerstaden som tar bilen till jobbet utanför eftersom det är billigare än att betala för parkeringen i innerstan.
Frågan är ju hur det ser ut i populationen, inte enstaka exempel. Hur bilkörandet ser ut hos de som bor i innerstaden mot de som bor t ex i förorterna, i mindre städer eller på landsbygd. Jag kan gissa...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
T TommyC skrev:
Har du jämfört mängden betong i fundamenten till snurrorna med mängden betong i kärnkraftverk i jämförbara storlekar?
Det faller väl på Abuquir att göra eftersom han ondgjorde sig på koldioxidutsläppen för ett vindkraftverk utan att jämföra med något annat sätt att producera behövlig el.

T TommyC skrev:
10 mil till och från arbetet är inte ovanligt. 700 kr lägre bränslekostnad per månad är ju bara en symbolisk peng för dig men inte för de flesta.
Jag hade en anställd som bilpendlade mellan bostaden i Uddevalla och jobbet i Göteborg.

D
Frågan är ju hur det ser ut i populationen, inte enstaka exempel. Hur bilkörandet ser ut hos de som bor i innerstaden mot de som bor t ex i förorterna, i mindre städer eller på landsbygd. Jag kan gissa...
Jag tror det skiljer sig åt i körmönster men allt pekar på att körsträckan är ungefär densamma, dvs så låg att den högst tillfälliga ändringen av bränslepriser har någon avgörande betydelse.

D djac skrev:
Jag tror det skiljer sig åt i körmönster men allt pekar på att körsträckan är ungefär densamma, dvs så låg att den högst tillfälliga ändringen av bränslepriser har någon avgörande betydelse.
Är det därför SD hade så få röster förra valet?

BirgitS
Och då gissar du på följande?
T TommyC skrev:
Medelkörsträckan för de som bor i innerstan är nära noll.
Om det vore så skulle det knappast vara så svårt att hitta parkeringsplats i innerstan nattetid. Förutom att många där som inte har bil hyr bil för att åka långa sträckor.

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det därför SD hade så få röster förra valet?
För att körsträckorna skiljer sig så lite åt i landet, nej det tror jag inte, inte sett någon analys som säger det heller?

BirgitS BirgitS skrev:
Det faller väl på Abuquir att göra eftersom han ondgjorde sig på koldioxidutsläppen för ett vindkraftverk utan att jämföra med något annat sätt att producera behövlig el.
Jag har sagt det förut, och säger det igen.
Satsa resurserna där det gör nytta istället...
Jag vet att du är insnöad på ditt tankesätt, men försök tänka utanför boxen, var kan bäst göra en skillnad?
Inte på det som Miljömupparna tycker iaf....

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.