92 038 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I så fall är vi överens och du hade inget att invända mot det jag skrev i mitt utbyte med @djacR RoAd skrev:
Du missförstod vad jag skrev tror jag.BirgitS skrev:
Det håller jag inte alls med, det är ju för att folk tar ställning i enstaka frågor på egen hand och driver de åsikterna som partier byter åsikt. Aldrig hört talas om gräsrotsrörelser, tänkt på hur allmän och lika rösträtt och varför förskoleverksamheten växte fram, varför alla partier började prata miljöpolitik när miljöpartiet växte osv.?
Direkta val om enskilda frågor är något helt annat.
Har du jämfört mängden betong i fundamenten till snurrorna med mängden betong i kärnkraftverk i jämförbara storlekar?BirgitS skrev:
Det är klart att man kan helt sluta att tillverka nya kraftverk av något slag och fortsätta att elda fossila bränslen. För du tror väl inte att ett bygge av ett kärnkraftverk inte innebär några koldioxidutsläpp?
Massor av betong, som under produktionen släpper ut en massa koldioxid, går det åt till ett sånt bygge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det står inget om innerstad i det inlägg jag besvarade och inte heller i det inlägg som det besvarade.Claes Sörmland skrev:
Men det är verkligen inte bara de som bor i innerstan som inte tar bilen till jobbet utan cyklar, går eller åker kollektivt. Många i förorten äger inte ens en bil. Dessutom är det en del i innerstaden som tar bilen till jobbet utanför eftersom det är billigare än att betala för parkeringen i innerstan.
Jag tycker det jag svarade falsifierar det mesta i det du skrev, så nej vi är nog inte speciellt överens om att man kan avgöra vad folk tycker i en enskild fråga genom att se hur de röstat.Claes Sörmland skrev:
Jag tycker exempelvis inte att något svenskt parti har en speciellt bra klimatpolitik, men jag var ändå tvungen att välja något att rösta på. Då fick valet avgöras av andra frågor, trots att jag tycker klimathotet är den viktigaste frågan.
Jag har ingen kommentar på det mer än att det får ett löjets skimmer över det hela bara... och att det finns människor som ser vad som sker utanför andra människors egna skyddslappar och HVO inblandning....BirgitS skrev:
Det är klart att man kan helt sluta att tillverka nya kraftverk av något slag och fortsätta att elda fossila bränslen. För du tror väl inte att ett bygge av ett kärnkraftverk inte innebär några koldioxidutsläpp?
Massor av betong, som under produktionen släpper ut en massa koldioxid, går det åt till ett sånt bygge.
Det är bara Bullshit!
T TommyC skrev:
Man det står längre upp i trådkedjan. Se ovan.BirgitS skrev:
Frågan är ju hur det ser ut i populationen, inte enstaka exempel. Hur bilkörandet ser ut hos de som bor i innerstaden mot de som bor t ex i förorterna, i mindre städer eller på landsbygd. Jag kan gissa...BirgitS skrev:
Men det är verkligen inte bara de som bor i innerstan som inte tar bilen till jobbet utan cyklar, går eller åker kollektivt. Många i förorten äger inte ens en bil. Dessutom är det en del i innerstaden som tar bilen till jobbet utanför eftersom det är billigare än att betala för parkeringen i innerstan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det faller väl på Abuquir att göra eftersom han ondgjorde sig på koldioxidutsläppen för ett vindkraftverk utan att jämföra med något annat sätt att producera behövlig el.T TommyC skrev:
Jag tror det skiljer sig åt i körmönster men allt pekar på att körsträckan är ungefär densamma, dvs så låg att den högst tillfälliga ändringen av bränslepriser har någon avgörande betydelse.Claes Sörmland skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Och då gissar du på följande?Claes Sörmland skrev:
Om det vore så skulle det knappast vara så svårt att hitta parkeringsplats i innerstan nattetid. Förutom att många där som inte har bil hyr bil för att åka långa sträckor.T TommyC skrev:
Jag har sagt det förut, och säger det igen.BirgitS skrev:
Satsa resurserna där det gör nytta istället...
Jag vet att du är insnöad på ditt tankesätt, men försök tänka utanför boxen, var kan bäst göra en skillnad?
Inte på det som Miljömupparna tycker iaf....