92 064 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det handlar som tidigare nämnt inte om att förneka något. Jag personligen hör vad dom försöker basunera ut, jag bryr mig bara inte och om jag får välja så betalar jag heller inte för det. Behöver inte vara svårare än så.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Vissa förnekar helt att klimatet har påverkats av människan under de senaste 150 åren.D Dayangel skrev:
Sen har jag svårt att förstå vad du syftar på med det det som jag har fetstilat i citatet.
Jag använder inte gärna det respektlösa och innehållslösa "klimatförnekare" för det är inte konstruktivt. Jag vet inte vad du menar med det.BirgitS skrev:
Inte heller skulle jag brett kalla folk för t ex "rasister" eller "vänsterblivna" för att ta några andra tråkiga begrepp i debatten.
Nej, jag använde termen moraliserande för att beskriva något som vi människor ofta gör när vi inte tänker oss för: "Visst kan man moralisera". Trots att moraliserande ligger de flesta av oss nära så är det sällan konstruktivt. Vi gynnas vanligen av att tänka pragmatiskt och betona förlåtelsen och acceptansen. Lev och låt leva!BirgitS skrev:
Med -det- så avser jag det lilla inflytande jag har genom att ex. rösta i val, välja "rätt" elavtal, avstå att köpa nåt klimatcertifierat till dyrare pris etc. Kommer det till att betala extra här i livet för att bekämpa en proklamerad klimatkris så väljer jag hellre att inte göra det om valet finnes.BirgitS skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Klimatförnekare = de som helt förnekar att klimatet har påverkats av människan under de senaste 150 årenClaes Sörmland skrev:
Jag använder inte gärna det respektlösa och innehållslösa "klimatförnekare" för det är inte konstruktivt. Jag vet inte vad du menar med det.
Inte heller skulle jag brett kalla folk för t ex "rasister" eller "vänsterblivna" för att ta några andra tråkiga begrepp i debatten.
Nej, jag använde termen moraliserande för att beskriva något som vi människor ofta gör när vi inte tänker oss för: "Visst kan man moralisera". Trots att moraliserande ligger de flesta av oss nära så är det sällan konstruktivt. Vi gynnas vanligen av att tänka pragmatiskt och betona förlåtelsen och acceptansen. Lev och låt leva!
Är det innehållslöst?
Om det är respektlöst eller inte beror väl på vad man själv anser om den gruppen av människor.
Termen moralisera används mycket ofta som som ett nedvärderande uttryck. Att först använda det ordet på det sättet som du gjorde och sen klaga på att någon annan använder ett nedvärderande uttryck kändes ju verkligen som dubbelmoral från din sida.
Det är intressant, är det bara klimatförändringarna och människor nu och i framtiden som lider av dessa som du ser på på detta sätt, eller har du samma syn på allt annat också?D Dayangel skrev:
Inte övertygad om att det är i den strikta betydelsen som begreppet används i den allmänna debatten. Kanske var det så för 20 år sedan, när den frågan var en levande debatt. Snarare används det för att klistras på de som inte ställer upp på valfri policy som någon vill implementera. T ex att köpa slaktindustrins fett på världsmarknaden och sälja som bränsle - ämnet för den här tråden.BirgitS skrev:
Ja där missförstod du verkligen min utgångspunkt. Vi människor moraliserar gärna och vi får akta oss för det, det blir inget bra samhälle av det.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Att säga samma är nog att dra allt över hela kammen. Men jag förordar knappast "lika för alla", wir shaffen das/we shall overcome-sensmoral och överdriven fördelningspolitik här i världen. Jag har vidare inte huvudvärk över 10 generationshopp framåt heller, oavsett om det gäller klimat eller något annat.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Enligt Svensk ordbok så är ordet klimatförnekare belagt sen 2006. https://svenska.se/so/?id=139221&pz=5Claes Sörmland skrev:
Betydelse: person som ifrågasätter människans inverkan på klimatet
Men visst ords betydelse driver med tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Tror du att det är sant att människan påverkar och har påverkat klimatet genom sina handlingar?D Dayangel skrev:
Funderat över hur ett ändrat klimat kan påverka hur folk kan leva om 50 år?
Så jag gissade rätt, ett ord som hade den betydelsen för kring 20 år sedan.BirgitS skrev:
Sen eftersom "klimatförnekare" är ett pejorativt ord som används av "de goda" i samhället, d v s samhällseliten i media och tyckonomin så finns en större acceptans för det ordet än t ex "vänsterbliven" som är ett pejorativt ord som brukas av osofistikerade och bonniga motståndarlaget. Det spelar så att säga roll om man slår uppifrån och ned eller nedifrån och upp i den sociala hierarkin. Toppen bestämmer vad som är gott och ont.