Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K
Jag bara undrar lite, några här skriver om fattiga och rika.
Var går gränsen, när börjat man bli rik.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G
K K. L skrev:
Har mer än just du

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K K. L skrev:
När en i ett singelhushåll eller ett par har en fast anställning. Har man barn måste båda i ett par ha fast anställning. Fast anställning kan bytas mot eget företagande med god avkastning.

Det är så termen "rik" används i politiska sammanhang.

• Wow
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Framförallt vill ju exempelvis inte Daniel 109 SJÄLV ligga i framkant med sina meningsfränder utan enbart om alla andra i Sverige gör det.

Man börjar ju undra om han antingen har mycket aktier i Preem eller kör väldigt lite/inget och gärna ser att alla andra drabbas av högre skatter så att hans (och andra miljöpartister) behöver bidra mindre till det gemensamma.
Det är väl 4-5 användare på detta forum som aktivt är inne och förespråkar det mesta från vindsnurror till biobränslen och allmän mänsklig solidaritet samtidigt som de alltid hävdar att de varken är Mp eller en röst åt arga Andersson. Det återstår nästan bara skogsägare eller stureplanscenter. Kanske både och.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Framförallt vill ju exempelvis inte Daniel 109 SJÄLV ligga i framkant med sina meningsfränder utan enbart om alla andra i Sverige gör det.

Man börjar ju undra om han antingen har mycket aktier i Preem eller kör väldigt lite/inget och gärna ser att alla andra drabbas av högre skatter så att hans (och andra miljöpartister) behöver bidra mindre till det gemensamma.
Det stämmer inte alls. Jag röstar inte på miljöpartiet, jag bilpendlar flera mil till arbete är tämligen beroende av bilen.

Det handlar inte om att jag vill lägga bördan på andra. Jag tar den själv också.

Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju en livsstil. Du tror väl inte folk på landet kommer att sitta i sin ensamhet? Man tar bilen för att göra saker och träffa andra människor. Tror ärligt talat inte det finns en enda aktivitet som mina grannar i en småhåla i Sörmland inte löser med en bilresa. Inte en enda. De äldre tar t o m bilen till postlådan, 80 m från entrén till huset. Många parkerar regelmässigt inom 10 m från entrén till huset.

Ska man ta bort bilen så får man nog urbanisera 90% av alla som bor på landet eller i småorter.
Javisst är det så. Men det är ju svårt att säga att det inte går att minska bilåkandet om man tar bilen till brevlådan 80 meter bort.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer inte alls. Jag röstar inte på miljöpartiet, jag bilpendlar flera mil till arbete är tämligen beroende av bilen.

Det handlar inte om att jag vill lägga bördan på andra. Jag tar den själv också.
Men varför inte flytta eller byta jobb, eller kanske säja upp dig eller bli uppsagd då firman lägger ner.
Om vi höjer drivmedelspriserna rejält kommer det vara en verklighet för många.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:

Det finns en begränsad mängd biodrivmedel, det spelar ingen roll för miljön av om de bränns som en utblandning i alla fordonsbränslen eller om samma mängd används av enstaka fordon som kör på 100% bio.
"Leading by doing", "put your money where your mouth is at" och liknande uttryck känns aktuella här.
Så känns lämpligt att använda det som ger lägst total kostnad, så eftersom både diesel och hvo100 nu sjönk i pris måste de nuvarande reglerna vara närmre optimum.
Om inte syftet var att sänka den allmänna levnadsstandarden genom att prisa ut låginkomsttagare från att kunna bibehålla sin livsstil

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
T trcjesa skrev:
Sannolikt >51%
Att mer än hälften av befolkningen blivit praktiserande klimatförnekare tror jag inte på.

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Javisst är det så. Men det är ju svårt att säga att det inte går att minska bilåkandet om man tar bilen till brevlådan 80 meter bort.
Ja man kan moralisera men min poäng är att det är väldigt svårt att ändra på vanor som dessa. Men folk åldras och till sist tas bilen ifrån dem. Så förändringen sker nog snarare på rekryteringssidan. T ex GenX lever ju lite mer med värderingen "spring lite så blir det bra" så där finns nog utrymme för förändring.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Att mer än hälften av befolkningen blivit praktiserande klimatförnekare tror jag inte på.
Här är en jättebra sida där du kan stämma av dina egna och din sociala bubblas värderingar mot hela populationens. Säkert ligger mätningarna något fel men du ser att dina värderingar inte delas av väldigt många, och du kallar stora grupper av befolkningen för öknamn:

http://pollofpolls.se/

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja man kan moralisera men min poäng är att det är väldigt svårt att ändra på vanor som dessa. Men folk åldras och till sist tas bilen ifrån dem. Så förändringen sker nog snarare på rekryteringssidan. T ex GenX lever ju lite mer med värderingen "spring lite så blir det bra" så där finns nog utrymme för förändring.
Jo, men mitt inlägg var som svar på ett inlägg där skribenten antydde att det inte gick att minska bilkörningen eller utsläppen om man bodde så till att man måste ha bil till samtliga resor. Jag menar på att det går för de allra flesta, om man vill. Vill man inte så går det inte, oavsett var man bor. Jag moraliserar inte, jag kör själv mer än vad jag egentligen behöver.

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, men mitt inlägg var som svar på ett inlägg där skribenten antydde att det inte gick att minska bilkörningen eller utsläppen om man bodde så till att man måste ha bil till samtliga resor. Jag menar på att det går för de allra flesta, om man vill. Vill man inte så går det inte, oavsett var man bor. Jag moraliserar inte, jag kör själv mer än vad jag egentligen behöver.
Du överskattar "vilja" skulle jag säga. Du tror bara att du väljer.

P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

När skulle Daniel 109 ha tid att köra? Han sitter ju och skriver inlägg här hela dagarna.

Eller så tillhör kontot en AI som är inställd på att alltid säga emot senaste inlägg. Funktionen att citera är inte implementerad ännu, den kommer kanske i nästa release.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.