Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du överskattar "vilja" skulle jag säga. Du tror bara att du väljer.
Till viss del kanske, men helt klart kan jag välja en del också. Jag är bekväm och väljer att ta kostnaden gör att köra bilen till infartsparkeringen där det är gratisparkering. Skulle det kosta en bra slant att parkera till exempel så skulle jag välja annorlunda, det är jag rätt säker på.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Ja man kan moralisera men min poäng är att det är väldigt svårt att ändra på vanor som dessa. Men folk åldras och till sist tas bilen ifrån dem. Så förändringen sker nog snarare på rekryteringssidan. T ex GenX lever ju lite mer med värderingen "spring lite så blir det bra" så där finns nog utrymme för förändring.
Det här med ordvalet "moraliserande" säger kanske mest om avsändaren, vi har en hel lagbok som bara formaliserar hur vi ska förhålla oss och ta hänsyn till varandra, kalla det att den moraliserar.

Jag tror mest att det handlar om att en del av befolkningen har svårt för det abstrakta i klimatfrågan, de verkar kunna förhålla sig till miljö mycket bättre, man håller inte diesel i sjön trots att man läst att stora fartyg ibland gör det, att avhålla sig från sånt kallar man inte vad jag vet för moraliserande.

Det är nog så att klimatfrågan är perfekt att använda som inropare av populister, man skyller på "någon annan", framhåller sin väljare som "bättre" (vi ser att många här tror att svenska utsläpp är mindre bekymmersamma än andra nationers), och sen slänger man till folk ett ben som samtidigt ger fingret åt vetenskapen och kunskapen, alla boxar är då tickade.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D
Här är en jättebra sida där du kan stämma av dina egna och din sociala bubblas värderingar mot hela populationens. Säkert ligger mätningarna något fel men du ser att dina värderingar inte delas av väldigt många, och du kallar stora grupper av befolkningen för öknamn:

[länk]
Jag missar kanske något men det jag kommer till är partisympatier, inte klimatförnekelsemätningar?

Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag missar kanske något men det jag kommer till är partisympatier, inte klimatförnekelsemätningar?
Jag uppfattade att din pejorativa användning av "klimatförnekare" tillämpades mycket brett.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Jag uppfattade att din pejorativa användning av "klimatförnekare" tillämpades mycket brett.
Det var inte jag som påstod att mer än hälften är av denna läggning, tvärtom sa jag att jag inte tror att det är så många.

Vad som framkommit har bara ett parti gått till val på klimatförnekelse, alla andra har i olika utsträckning accepterat vad vetenskapen i femtio år slagit fast, vi ser också att de andra partierna förlorar på att tvingas genomföra dessa förändringar och det är egentligen inte så märkligt eftersom jag gissar att bara en bråkdel av deras väljare vill se aggressivt ökade utsläpp och missade mål och åtaganden. För mig verkar sambanden tydliga.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Det här med ordvalet "moraliserande" säger kanske mest om avsändaren, vi har en hel lagbok som bara formaliserar hur vi ska förhålla oss och ta hänsyn till varandra, kalla det att den moraliserar.

Jag tror mest att det handlar om att en del av befolkningen har svårt för det abstrakta i klimatfrågan, de verkar kunna förhålla sig till miljö mycket bättre, man håller inte diesel i sjön trots att man läst att stora fartyg ibland gör det, att avhålla sig från sånt kallar man inte vad jag vet för moraliserande.

Det är nog så att klimatfrågan är perfekt att använda som inropare av populister, man skyller på "någon annan", framhåller sin väljare som "bättre" (vi ser att många här tror att svenska utsläpp är mindre bekymmersamma än andra nationers), och sen slänger man till folk ett ben som samtidigt ger fingret åt vetenskapen och kunskapen, alla boxar är då tickade.
Det tycks vara det viktigaste för dig, att klistra pejorativa etiketter på andra.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Det tycks vara det viktigaste för dig, att klistra pejorativa etiketter på andra.
Klimatförnekare är väl snart lika urvattnat som rasistkortet

• Gilla
  • Haha
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Att mer än hälften av befolkningen blivit praktiserande klimatförnekare tror jag inte på.
D djac skrev:
Att mer än hälften av befolkningen blivit praktiserande klimatförnekare tror jag inte på.
Att "tro" är att inte veta, något du uppenbart visar i dina inlägg. Du ska inte projicera din klimatångest på oss, sök istället hjälp för dina vanföreställningar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N
M Myckling skrev:
Jag tror du har fel. Räkna med att alla som röstade SD gillar beslutet, det är ca 20%. M-röstarna kan man också anta att de är med, dvs ytterligare ca 19%. Skulle inte blir förvånad om en stor andel S-röstare också gillar att priset sänks, i alla fall de som inte bor i innerstäder med utbyggd kollektivtrafik, så säg att hälften av s-rösterna är för då har vi en klar majoritet som är för beslutet.
Vänsterpartiet krävde en sänkt reduktionsplikt även de (åtminstone före valet).
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kd-vill-sanka-dieselpriset-med-9-kronor

BirgitS
T trcjesa skrev:
Du ska inte projicera din klimatångest på oss, sök istället hjälp för dina vanföreställningar.
Vilka vanföreställningar tänker du på då?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N
D djac skrev:
Det var inte jag som påstod att mer än hälften är av denna läggning, tvärtom sa jag att jag inte tror att det är så många.

Vad som framkommit har bara ett parti gått till val på klimatförnekelse, alla andra har i olika utsträckning accepterat vad vetenskapen i femtio år slagit fast, vi ser också att de andra partierna förlorar på att tvingas genomföra dessa förändringar och det är egentligen inte så märkligt eftersom jag gissar att bara en bråkdel av deras väljare vill se aggressivt ökade utsläpp och missade mål och åtaganden. För mig verkar sambanden tydliga.
Observera gärna att inte bara Tidöpartierna ville se en sänkt reduktionsplikt!
Detta var nämligen något även Vänsterpartiet krävde före valet!
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kd-vill-sanka-dieselpriset-med-9-kronor

Claes Sörmland
D Dayangel skrev:
Det är så tröttsamt och alla borde ju förstå att det inte finns något konstruktivt i det agerandet.

Man kan instrumentellt mobba ut små marginalgrupper som har märkliga värderingar så att de inte får mer inflytande men att tro att man från en minoritetsposition ska lyckas mobba ut breda grupper i vårt samhälle. Lycka till med den strategin.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
T trcjesa skrev:

Att "tro" är att inte veta, något du uppenbart visar i dina inlägg. Du ska inte projicera din klimatångest på oss, sök istället hjälp för dina vanföreställningar.
Vad tänker du i frågan, vet du att det är mer än hälften, det är ju bara svammel?

D
D Dayangel skrev:
Jag tycker det är ett ganska enkelt och beskrivande uttryck, när man medvetet går på tvärs med klimatvetenskapen så hamnar man ju där, superlätt.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan instrumentellt mobba ut små marginalgrupper som har märkliga värderingar så att de inte får mer inflytande men att tro att man från en minoritetsposition ska lyckas mobba ut breda grupper i vårt samhälle.
Är det klimatförnekarna som är den breda gruppen eller minoriteten enligt dig?

Var det ditt syfte att mobba ut en liten marginalgrupp genom att kalla en person för moraliserande?
Eller bara ett allmänt behov av att klistra pejorativa etiketter på andra?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.