Status
Inte öppen för fler kommentarer.
W witten skrev:
Kan du ge en siffra på hur många bilar metanolen från vårt avfall skulle räcka till?
Inte direkt bara skogsavfall - men jag råkade inför valet 1998 att lyssna på ett debattprogram om bensinpriset (som just den morgonen låg på hårresande 7,88 kr per liter) mellan Miljöpartiet och Björn Gillberg på Miljöcentrum (P1 8:30 den 1/9-98)
Enligt Björn hade Sverige den unika möjligheten att vara självförsörjande på biobränsle genom att odla energiskog och omvandla detta till drivmedel av typ alkohol. Exempelvis skulle 1 kvadratkilometer energiskog motsvara ca 6000 liter bensin. Sverige hade alltså den unika situationen att vi i princip själva skulle kunna klara hela vårt behov av miljövänligt drivmedel till våra bilar, allt enligt Björn (som jag minns det).
Men enligt Miljöpartiets kvinnliga språkrör (Samuelsson) kunde vi dock inte tillåta oss att köra bil i Sverige, även om vi själva kan tillverka miljövänligt bränsle, eftersom man inte kan göra det i Afrika!!??
Björn – som normalt sett brukar vara ganska talför – blev för en gång skull tyst. Själv tvärnitade jag så jag tror det blev en buckla i taket – hörde jag rätt – vad säger människan??
När Björn hämtat sig försökte han lite lamt att föreslå att människorna i Afrika väl får försöka utnyttja de lokala och unika förutsättningarna som finns just där – på motsvarande sätt.
Men nej, enligt Miljöpartiets språkrör kan vi inte tillåta oss att köra bil i Sverige – om man inte kan göra det i Afrika – det var ett uttryck för solidaritet!!
Om Björn – som under dekader serverat oss i många fall obehagliga men nödvändiga ”sanningar” inom miljöområdet - för en gångs skull hade en positiv nyhet att komma med, så bör vi nog kunna tro på det. Naturligtvis kan Björn – som vi alla – ha fel men hans integritet i dessa frågor tror jag ingen kan ifrågasätta.

• Wow
vcx och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det tror jag inte. Men det har ändå viss påverkan. Främst på lite sikt. Valet man gör när det är dags att bytabil. Incitamentet att hitta andra alternativ som tex samåkning och kollektivtrafik ökar.
För de som har möjlighet göra dessa förändringar ja, men många har inte de möjligheterna.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Alla har möjligheten att göra förändringar. I det korta perspektivet minst att tänka mer på körsättet och minimera resandet. Men man byter ju normalt sett bil i alla fallvar tioende år. Många flyttar eller byter jobb också. Så att många inte har någon möjlighet att påverka sitt bränsle behov alls är rejält fel.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Hoppas han tar Hellden med sig i sitt "uppgivande" också, men ett stort strömavbrott under några dagar i kylan kanske får även de mest blåögda att vakna.
Inget jag hoppas på dock, då blir väl husen fulla hos de flesta av oss på landsbygden där värmen inte är ett bekymmer även vid längre strömavbrott, går lite mera ved bara...
Kylan är nog inte det värsta för dessa herrar, men att inte kunna ta elcykeln och anlända till det veganska lattekafeet med ett hånfullt leende lär ta knäcken på bägge dessa herrar.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Inte direkt bara skogsavfall - men jag råkade inför valet 1998 att lyssna på ett debattprogram om bensinpriset (som just den morgonen låg på hårresande 7,88 kr per liter) mellan Miljöpartiet och Björn Gillberg på Miljöcentrum (P1 8:30 den 1/9-98)
Enligt Björn hade Sverige den unika möjligheten att vara självförsörjande på biobränsle genom att odla energiskog och omvandla detta till drivmedel av typ alkohol. Exempelvis skulle 1 kvadratkilometer energiskog motsvara ca 6000 liter bensin. Sverige hade alltså den unika situationen att vi i princip själva skulle kunna klara hela vårt behov av miljövänligt drivmedel till våra bilar, allt enligt Björn (som jag minns det).
Men enligt Miljöpartiets kvinnliga språkrör (Samuelsson) kunde vi dock inte tillåta oss att köra bil i Sverige, även om vi själva kan tillverka miljövänligt bränsle, eftersom man inte kan göra det i Afrika!!??
Björn – som normalt sett brukar vara ganska talför – blev för en gång skull tyst. Själv tvärnitade jag så jag tror det blev en buckla i taket – hörde jag rätt – vad säger människan??
När Björn hämtat sig försökte han lite lamt att föreslå att människorna i Afrika väl får försöka utnyttja de lokala och unika förutsättningarna som finns just där – på motsvarande sätt.
Men nej, enligt Miljöpartiets språkrör kan vi inte tillåta oss att köra bil i Sverige – om man inte kan göra det i Afrika – det var ett uttryck för solidaritet!!
Om Björn – som under dekader serverat oss i många fall obehagliga men nödvändiga ”sanningar” inom miljöområdet - för en gångs skull hade en positiv nyhet att komma med, så bör vi nog kunna tro på det. Naturligtvis kan Björn – som vi alla – ha fel men hans integritet i dessa frågor tror jag ingen kan ifrågasätta.
Miljöpartister i allmänhet är snobbiga akademiker med ett stort klassförakt. Vad det handlar om är att de kan promenera till jobbet i innerstan när de bor i en kommunal lägenhet med bruksvärdeshyra men du som saknar kontakter skall stå en timme i en svettig tunnelbanevagn och helst bli rånad på vägen hem från jobbet. Bara så mår de bra, när det tänker på hur vanligt folk lider.

• Gilla
  • Haha
vcx och 10 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kylan är nog inte det värsta för dessa herrar, men att inte kunna ta elcykeln och anlända till det veganska lattekafeet med ett hånfullt leende lär ta knäcken på bägge dessa herrar.
Det finns säkert något vegankafe på vägen till eller från T-banan eller pendeltåget.

D djac skrev:
Det tror jag säker att många gör men jag tror inte det är någon större del av befolkningen.
Sannolikt >51%

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla har möjligheten att göra förändringar. I det korta perspektivet minst att tänka mer på körsättet och minimera resandet. Men man byter ju normalt sett bil i alla fallvar tioende år. Många flyttar eller byter jobb också. Så att många inte har någon möjlighet att påverka sitt bränsle behov alls är rejält fel.
Vilka resor för någon som är beroende av bil oavsett vart man ska är det man ska minimera tänker du?

Men med det argument att alla kan göra förändringar så undrar jag fortfarande varför har du inte tankat HVO tidigare när det var dyrt? Du vill ha dyrt pris på fossilbränsle, vilket det har varit och då valde du tanka diesel istället för HVO som var ännu dyrare. Nu är dieseln billig och HVO kostar som dieseln gjorde 2023. När det blir billigt kan du helt plötsligt tänka dig tanka det miljövänliga drivmedlet. Lite dubbelmoral.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Så alla har möjligheten att göra förändringar men du vill inte privat tanka HVO? Men du vill att "samhället ska. Har du personligen inte råd med HVO?
Förr körde jag bil till jobbet, numera cyklar jag men nu i snöstorm går ju inte det så bra då då får jag gå.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Är det så svårt att förstå. Vi behöver ställa om hela samhället. Att några enstaka personer byter bränsle räcker inte.

Att jag tankade HVO innan reduktionsplikten ökades berodde på att skillnaden i utsläpp var större och prisskillnaden mindre.

Att jag följer de förutsättningar som gäller i samhället är inte på något sätt motsägelsefullt med att jag vill ha en förändring. Det handlar om att ge alla ett incitament att minska förbrukningen, inklusive mig.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Det finns säkert något vegankafe på vägen till eller från T-banan eller pendeltåget.
Visst gör det och det är väl trevligt med entreprenörskap! Utmärkt om folk försörjer sig på eget företagande och anställer andra människor!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Att dra slutsatser om väljare till partier man inte sympatiserar med kan vi alla göra, liksom skapa stereotyper. Alla MP-väljare bor i hyresrätt, åker tunnelbana och dricker latte. Det gäller säkert även de som bor i Västerbotten, Norrbotten och på Gotland, tunnelbanan runt hörnet.

Det är inget större problem att skapa stereotyper om de andra partiernas representanter och deras väljare om man vill, men är det meningsfullt för diskussionen?

Och, nej jag röstar inte på MP

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A Akerfeldt skrev:
Vilka resor för någon som är beroende av bil oavsett vart man ska är det man ska minimera tänker du?
Jag vet många som är beroende av bilen för varje resa då de bor på landet, långt från allmänna kommunikationer och nog är några av resorna egentligen onödiga som de gör, rent krasst. Varje extratur till affären är ju en onödig resa som exempel, de borde man kunna minimera bort. Etc, men som Daniel säger så blir det kanske mer motiverande att köpa en bränslesnålare bil vid nästa bilköp, på samma sätt som att fler satsar på att byta ut sitt uppvärmningssystem och isolera bättre när det blir dyrare att värma huset.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet många som är beroende av bilen för varje resa då de bor på landet, långt från allmänna kommunikationer och nog är några av resorna egentligen onödiga som de gör, rent krasst. Varje extratur till affären är ju en onödig resa som exempel, de borde man kunna minimera bort. Etc, men som Daniel säger så blir det kanske mer motiverande att köpa en bränslesnålare bil vid nästa bilköp, på samma sätt som att fler satsar på att byta ut sitt uppvärmningssystem och isolera bättre när det blir dyrare att värma huset.
Jag håller med Ebba, varför pungslå de de fattiga och medelsvensson i första hand, det drabbar inte de rika direkt...

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte om de har väljarna med sig här.
Jag tror du har fel. Räkna med att alla som röstade SD gillar beslutet, det är ca 20%. M-röstarna kan man också anta att de är med, dvs ytterligare ca 19%. Skulle inte blir förvånad om en stor andel S-röstare också gillar att priset sänks, i alla fall de som inte bor i innerstäder med utbyggd kollektivtrafik, så säg att hälften av s-rösterna är för då har vi en klar majoritet som är för beslutet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.