92 059 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag syftade på Paralun. Men det här forumet ger ju ingen information om när det kommer flera inlägg samtidigt. 👎
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
De rödgröna i Europa, tänker du då på exempelvis CDU som ett rödgrönt parti?P paralun skrev:
Jag tycker också att Tysklands energipolitik och förtroende för Ryssland och Putin varit galen, men tittar vi i Sverige så var det ju inte de rödgröna som gillade Putins Ryssland. Man kan till exempel titta på vilka som var valobservatörer på Krim 2014 och senare, som hyllade de fria och rättvisa valen i Ryssland. Det är personer som har anknytning till SD. Exempelvis har vi uttalandet från förre SD-toppen Erik Almqvist "Det här är ett väldigt bra demokratiskt exempel som västvärlden kan följa", om folkomröstningen på Krim 2020.
Ser man mer europanivå vilka som hyllade de rättvisa valen i Ryssland och hyllade Ryssland så har vi företrädare för Alternativ för Tyskland (AFD), Front National i Frankrike, personer från Ungerska Jobbik, etc, knappast de rödgröna.
Det är möjligt att det dumt, det kan ju diskuteras, men frågan var om det var Putin eller Magdalena som trissade upp priserna på diesel i början på mars 2022.P paralun skrev:
Ja vi får väl se vad det blir av planen, kanske blir det bra i slutändan, men jag vidhåller att Putin var ansvarig för prisökningen på diesel våren 2022, inte Magdalena Andersson, och det har inget att göra med den nu presenterade planen.P paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Ja, det kunde man kanske ha valt att göra, men som sagt, Putin är ansvarig för prisökningen. Sen kanske den kunde dämpats om Sverige agerat annorlunda. Oavsett vilket parti man sympatiserar med så bör man lägga skulden där den hör hemma, inte bara beskylla motståndarna och låtsas om att andra faktorer inte existerar. Dieselpriset steg med knappt 7 kr i samband med Rysslands invasion och sjönk senare tillbaks med knappt 6 kronor när priset på olja på världsmarknaden sjönk, utan någon som helst förändring av reduktionsplikten. Det är för mig uppenbart att Putin påverkar världsmarknadspriset mycket mer än Magdalena Andersson och att det bara är ett smutsigt politiskt spel att låtsas om att Putin inte hade med saken att göra.R Riverground skrev:
Jo men oljekriser har vi ju varit med om förr.... och man måste se energi som en helhet.Fairlane skrev:
Ja, det kunde man kanske ha valt att göra, men som sagt, Putin är ansvarig för prisökningen. Sen kanske den kunde dämpats om Sverige agerat annorlunda. Oavsett vilket parti man sympatiserar med så bör man lägga skulden där den hör hemma, inte bara beskylla motståndarna och låtsas om att andra faktorer inte existerar. Dieselpriset steg med knappt 7 kr i samband med Rysslands invasion och sjönk senare tillbaks med knappt 6 kronor när priset på olja på världsmarknaden sjönk, utan någon som helst förändring av reduktionsplikten. Det är för mig uppenbart att Putin påverkar världsmarknadspriset mycket mer än Magdalena Andersson och att det bara är ett smutsigt politiskt spel att låtsas om att Putin inte hade med saken att göra.
Men de röd/gröna tog en chansning som totalt sprack!
"Lesson learned again"....
Klart att det är en massa samverkande faktorer, som mer eller mindre går i en loop. Beroende på vems fel man vill det ska vara klipper men loopen på rätt ställe och säger att det var grundorsaken.
Tex, om man säger att det var Putins fel, då tar man ett steg tillbaka och säger att Putin hade inte vågat anfalla om inte Europa hade haft ett sådant stort beroende på rysk energi, dvs då var felet plötsligt Merkel och tyskarna, men då kan man sedan ta ytterligare ett steg tillbaka och fundera på varför Tyskland gjorde som de gjorde. Osv osv
Tex, om man säger att det var Putins fel, då tar man ett steg tillbaka och säger att Putin hade inte vågat anfalla om inte Europa hade haft ett sådant stort beroende på rysk energi, dvs då var felet plötsligt Merkel och tyskarna, men då kan man sedan ta ytterligare ett steg tillbaka och fundera på varför Tyskland gjorde som de gjorde. Osv osv
Det är klart att Putin hade med att HVO100 gick upp i pris, men när övriga länder valde att agera och sänka reduktionsplikten så satt våra politiker still i båten. Vi ser ju direkt resultatet på dieselpriset nu när reduktionsplikten sänks, HVO100 rasar ju dessutom drastiskt i pris även det. HVO100 kostade förövrigt 30kr för en månad sedan, idag 21kr.Fairlane skrev:
Ja, det kunde man kanske ha valt att göra, men som sagt, Putin är ansvarig för prisökningen. Sen kanske den kunde dämpats om Sverige agerat annorlunda. Oavsett vilket parti man sympatiserar med så bör man lägga skulden där den hör hemma, inte bara beskylla motståndarna och låtsas om att andra faktorer inte existerar. Dieselpriset steg med knappt 7 kr i samband med Rysslands invasion och sjönk senare tillbaks med knappt 6 kronor när priset på olja på världsmarknaden sjönk, utan någon som helst förändring av reduktionsplikten. Det är för mig uppenbart att Putin påverkar världsmarknadspriset mycket mer än Magdalena Andersson och att det bara är ett smutsigt politiskt spel att låtsas om att Putin inte hade med saken att göra.
Innan kriget skiljde bara en krona mellan diesel och bensin, efter kriget skiljde det fem kronor i nästan två år. Den skillnaden och kostnaderna för det svenska samhället ligger helt på den tidigare regeringen senfärdighet. Att kalla fakta för smutsigt spel är bara ohederligt. Ingen har förövrigt låtsats som att Putin inte har med högre energipriser att göra.
Du kan se prishistorik här om du vill:
https://tanka.se/prishistorik
Kan du ge ett enda exempel på när någon påstår att Sverige ska rädda världen?N Nalleman64 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
#198 antyder åtminstone det och många verkar ju gilla inlägget så det lär vara fler som tänker så.R Riverground skrev:
Tack, den länken gav jag redan i #207, när jag visade på den tydliga kopplingen till Putins anfallskrig.R Riverground skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Jag har en enklare lösning. Om alla SUV:ar med fyrhjulsdrift förbjöds och ersattes med japanska eller koreanska småbilar som drar under halvlitern bensin skulle vi lösa problemen. Men detta lär inte bli populärt.