Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Regeringen har väl godkänt lastbilar upp till 34,5 meter längd så borde väl utsläppen minska något.Gäller inte alla vägar.

• Graf över bensin- och dieselpriser med politiska händelser och skatteförändringar i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon undrade över HVO-priset

"HVO100 (miljödiesel) kommer att sjunka i pris på grund av att bristen blir mindre."

D Daniel 109 skrev:
Vad menar du egentligen? Reduktionsplikten är inte en punktskatt.
Energibehovet är inte en konstant. Så visst har det effekt att höja priset på fossilkraft, det gynnar marknaden för alternativen.
Vem är "du"? Vilket inlägg svarar du på?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Jag syftade på Paralun. Men det här forumet ger ju ingen information om när det kommer flera inlägg samtidigt. 👎

Fairlane
P paralun skrev:
Jo men nu måste man se det här med energi som en helhet inkl diesel.
Energi är något alla behöver och att ställa till det så korkat som de röd/gröna i Europa lyckats åstadkomma är ganska oslagbart.
De rödgröna i Europa, tänker du då på exempelvis CDU som ett rödgrönt parti?
Jag tycker också att Tysklands energipolitik och förtroende för Ryssland och Putin varit galen, men tittar vi i Sverige så var det ju inte de rödgröna som gillade Putins Ryssland. Man kan till exempel titta på vilka som var valobservatörer på Krim 2014 och senare, som hyllade de fria och rättvisa valen i Ryssland. Det är personer som har anknytning till SD. Exempelvis har vi uttalandet från förre SD-toppen Erik Almqvist "Det här är ett väldigt bra demokratiskt exempel som västvärlden kan följa", om folkomröstningen på Krim 2020.
Ser man mer europanivå vilka som hyllade de rättvisa valen i Ryssland och hyllade Ryssland så har vi företrädare för Alternativ för Tyskland (AFD), Front National i Frankrike, personer från Ungerska Jobbik, etc, knappast de rödgröna.
P paralun skrev:
Sen att ha kvar en punktskatt som reduktionsplikten är ju enbart rena löjjan när det är helheten av energi man måste lösa.
Det är möjligt att det dumt, det kan ju diskuteras, men frågan var om det var Putin eller Magdalena som trissade upp priserna på diesel i början på mars 2022.
P paralun skrev:
Och så ser ju Sveriges miljöplan ut nu som kom före jul.
[länk]
Som då väl stämmer överens med EU's syn på saken.
Ja vi får väl se vad det blir av planen, kanske blir det bra i slutändan, men jag vidhåller att Putin var ansvarig för prisökningen på diesel våren 2022, inte Magdalena Andersson, och det har inget att göra med den nu presenterade planen.

• Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Jag syftade på Paralun. Men det här forumet ger ju ingen information om när det kommer flera inlägg samtidigt. 👎
Och det vet du sedan länge, ellerhur?

• Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R Riverground skrev:
Ja men när kriget bröt ut sänkte många länder reduktionsplikten från redan låga nivåer (Finland, Tjeckien etc). Sverige låg kvar med en unikt hög nivå trots att HVO100 ökade i pris med 50% i princip över en natt. Att inte agera när förutsättningarna ändras är inte prov på bra ledarskap i min bok.
Ja, det kunde man kanske ha valt att göra, men som sagt, Putin är ansvarig för prisökningen. Sen kanske den kunde dämpats om Sverige agerat annorlunda. Oavsett vilket parti man sympatiserar med så bör man lägga skulden där den hör hemma, inte bara beskylla motståndarna och låtsas om att andra faktorer inte existerar. Dieselpriset steg med knappt 7 kr i samband med Rysslands invasion och sjönk senare tillbaks med knappt 6 kronor när priset på olja på världsmarknaden sjönk, utan någon som helst förändring av reduktionsplikten. Det är för mig uppenbart att Putin påverkar världsmarknadspriset mycket mer än Magdalena Andersson och att det bara är ett smutsigt politiskt spel att låtsas om att Putin inte hade med saken att göra.

• Gilla
lilytwig och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det kunde man kanske ha valt att göra, men som sagt, Putin är ansvarig för prisökningen. Sen kanske den kunde dämpats om Sverige agerat annorlunda. Oavsett vilket parti man sympatiserar med så bör man lägga skulden där den hör hemma, inte bara beskylla motståndarna och låtsas om att andra faktorer inte existerar. Dieselpriset steg med knappt 7 kr i samband med Rysslands invasion och sjönk senare tillbaks med knappt 6 kronor när priset på olja på världsmarknaden sjönk, utan någon som helst förändring av reduktionsplikten. Det är för mig uppenbart att Putin påverkar världsmarknadspriset mycket mer än Magdalena Andersson och att det bara är ett smutsigt politiskt spel att låtsas om att Putin inte hade med saken att göra.
Jo men oljekriser har vi ju varit med om förr.... och man måste se energi som en helhet.
Men de röd/gröna tog en chansning som totalt sprack!
"Lesson learned again"....

Klart att det är en massa samverkande faktorer, som mer eller mindre går i en loop. Beroende på vems fel man vill det ska vara klipper men loopen på rätt ställe och säger att det var grundorsaken.
Tex, om man säger att det var Putins fel, då tar man ett steg tillbaka och säger att Putin hade inte vågat anfalla om inte Europa hade haft ett sådant stort beroende på rysk energi, dvs då var felet plötsligt Merkel och tyskarna, men då kan man sedan ta ytterligare ett steg tillbaka och fundera på varför Tyskland gjorde som de gjorde. Osv osv

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är klart att Putin hade med att HVO100 gick upp i pris, men när övriga länder valde att agera och sänka reduktionsplikten så satt våra politiker still i båten. Vi ser ju direkt resultatet på dieselpriset nu när reduktionsplikten sänks, HVO100 rasar ju dessutom drastiskt i pris även det. HVO100 kostade förövrigt 30kr för en månad sedan, idag 21kr.

Innan kriget skiljde bara en krona mellan diesel och bensin, efter kriget skiljde det fem kronor i nästan två år. Den skillnaden och kostnaderna för det svenska samhället ligger helt på den tidigare regeringen senfärdighet. Att kalla fakta för smutsigt spel är bara ohederligt. Ingen har förövrigt låtsats som att Putin inte har med högre energipriser att göra.

Du kan se prishistorik här om du vill:
https://tanka.se/prishistorik

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Att försöka inbilla folk att Sverige kan rädda världen är en stor bluff. Hur mycket inblandning av biodrivmedel i diesel har de övriga EU-länderna, USA, Kina, Indien?
Hur framställs detta biodrivmedel? Var kommer merparten ifrån?
Högst relevanta frågor som oftast lämnas obesvarade.
Kan du ge ett enda exempel på när någon påstår att Sverige ska rädda världen?

• Gilla
lilytwig och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
R Riverground skrev:
Ingen har förövrigt låtsats som att Putin inte har med högre energipriser att göra.
#198 antyder åtminstone det och många verkar ju gilla inlägget så det lär vara fler som tänker så.
R Riverground skrev:
Du kan se prishistorik här om du vill:
[länk]
Tack, den länken gav jag redan i #207, när jag visade på den tydliga kopplingen till Putins anfallskrig.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
N
L lillefar skrev:
Kan du ge ett enda exempel på när någon påstår att Sverige ska rädda världen?
Du vet exakt vad jag menar med den formuleringen så du behöver inte spela dum.
Kanske kan du istället svara klart och tydligt på någon av frågorna jag ställde istället?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Jag har en enklare lösning. Om alla SUV:ar med fyrhjulsdrift förbjöds och ersattes med japanska eller koreanska småbilar som drar under halvlitern bensin skulle vi lösa problemen. Men detta lär inte bli populärt.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men oljekriser har vi ju varit med om förr.... och man måste se energi som en helhet.
Men de röd/gröna tog en chansning som totalt sprack!
"Lesson learned again"....
Jag ser att du har ett väldigt öppet sinne & verkligen tar in allt på ett opartiskt sätt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.