Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G Guzzen1 skrev:
Metanol skulle kunna tillverkas åtminstone för inhemskt bruk av skogsavfall m.m men det hör man inte ett ord om från miljöivrarna.
Kan du ge en siffra på hur många bilar metanolen från vårt avfall skulle räcka till?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Precis.
Till alla som tror att Sveriges miljöpåverkan är så stor. Dividera 47 miljoner med 35 miljarder.
Det förstnämnda är våra lokala utsläpp 2022 och det andra är de globala.
Och du resonerar lika intelligent som alla andra som tycker att "nån annan" ska ta första steget.
Och sen resonerar även de "andra" likadant, så behöver ingen göra nåt.
Skitsmart????!!!

• Gilla
Rooney och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad lärde vi oss av ditt trollande då? Att du råkade välja en del av samhället som regeringen inte ansvarar för. Något som istället ligger hos din lokala kommun att hantera. Att du hade missat att nuvarande (och förra har jag för mig) har satsat på yrkesutbildningar?
Vad jag fick se se var ju ytterligare exempel på den retorik som okritiskt "backar" regeringen oavsett vad frågan handlar om. Sen att densamma inte vill ta något ansvar för skolan det är ju välkänt.

L lat skrev:
Och du resonerar lika intelligent som alla andra som tycker att "nån annan" ska ta första steget.
Skitsmart????!!!
Skall vi gå på knäna för något som inte spelar någon roll OM dom andra inte bryr sig?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Vad jag fick se se var ju ytterligare exempel på den retorik som okritiskt "backar" regeringen oavsett vad frågan handlar om. Sen att densamma inte vill ta något ansvar för skolan det är ju välkänt.
Jag såg snarare att ditt trollande fick kritik för Aftonbladetretorik och att du inte hade läst på. Både stämmer ju berättar du ju nu. Du ville bara trolla.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Skall vi gå på knäna för något som inte spelar någon roll OM dom andra inte bryr sig?
Och du menar att "inga andra" bryr sig?
Här där man gnäller hur mycket som helst på att tyskar avvecklat en massa kolkraft, liksom danskar & många andra.
Om du nu läser tidningar så har du kanske hört talas om COP 28 & vad man kom fram till där?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
L lat skrev:
Ja visst har du rätt!
Och om vi delar in hela världen i 10miljoners grupper så behöver ingen göra nåt, eftersom alla dessa grupper är för små för att ha nån påverkan!

Smart va???
Inget svar på någon av mina frågor? Hur mycket biodrivmedel blandar övriga EU-länder, Kina, USA, Ryssland, Indien, Australien, Kanada m.fl. i sin diesel?
Skulle det finnas biodrivmedel i tillräcklig mängd om alla länder hade samma nivå på inblandning som Sverige före årsskiftet? Ja eller nej?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Nej, men syftet är ju just att få till en brist så att tillverkningen ökar. Och då inte bara biodrivmedel.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
L lat skrev:
Du är inte så gammal va?
Är detta ett sånt där "om du inte var där kan du inte förstå det"-argument? Jag tycker det är konstigt att tänka så. Det finns massor av saker du garanterat har åsikter om utan att ha förstahandserfarenhet. Tänk hela ämnet historia är ju meningslöst med ditt sätt att tänka.

Hur gammal jag är? Det finns en ledtråd 😅

• Gilla
MONTREAL och 14 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Inget svar på någon av mina frågor? Hur mycket biodrivmedel blandar övriga EU-länder, Kina, USA, Ryssland, Indien, Australien, Kanada m.fl. i sin diesel?
Skulle det finnas biodrivmedel i tillräcklig mängd om alla länder hade samma nivå på inblandning som Sverige före årsskiftet? Ja eller nej?
Nej, naturligtvis skulle det inte finnas det NU.
Men, det är väl rimligare att små länder börjar, än att stora gör det, ur en rent praktisk synvinkel.

Annars kan du ju läsa denna rapport, klart intressant!
https://www.klimatpolitiskaradet.se...lgangochefterfraganpahallbarabiodrivmedel.pdf

• Gilla
Rooney och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag såg snarare att ditt trollande fick kritik för Aftonbladetretorik och att du inte hade läst på. Både stämmer ju berättar du ju nu. Du ville bara trolla.
Nu fick du in "troll" igen. Kul! Ytterligare exempel på hur man nyttjar ovidkommande argument.
Men tack, nu har jag samlat på mig en del exempel på hur den här argumentationen förs. Ska bli kul att analysera.

Farstatjej90
L lat skrev:
Skitsmart????!!!
Argumentet är inte konsekvent. Du säger att man ska ta första steget men det du menar (första steget är ju taget för länge sen) är att man ska fortsätta gå i en viss riktning och inte bry sig om var dom andra befinner sig. Oavsett hur långt före du är så är det i sig inte ett argument för att sluta gå.

Det argumentet är bara logiskt om det inte kostar något att gå. Men det gör det. Alla dessa åtgärder kostar pengar. Det är därför Kina öppnar ett nytt kolkraftverk i veckan. Det är för att det är mest ekonomiskt att göra så. Inte för att de hatar jorden.

Precis som med nästan allting annat finns det minskande avkastning på din investering. Om du ägnar 20 timmar i veckan på att lära dig franska kommer du snart kunna tala franska på en bra nivå. Om du ägnar 40 timmar kommer du vara bättre vid samma tid, men inte dubbelt så bra. Och ägnar du 120 timmar i veckan kommer de sista 40 timmarna knappt göra någon skillnad alls.

Det är precis samma sak med utsläpp eller energianvändning. Om du ber en genomsnittlig svensk familj att minska sina utsläpp med 20% så kommer det gå att göra med hyfsat små uppoffringar och investeringar. I vissa hem kanske det räcker med att byta fönster. Men skillnaden mellan att minska sina utsläpp med 50% eller 70% är enorm.

Det är det som är argumentet du inte förstår när du säger att "nån annan" ska ta första steget. Det man menar är inte att Sverige ska strunta i miljön. Det man menar är att om du har 100 kr att lägga på utsläppsminskningar så ska dessa 100 kr läggas där utsläppen minskas mest. Det är ju det som är poängen? Eller - det är det som borde vara poängen.

• Gilla
  • Älska
Johnny-987 och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Nu fick du in "troll" igen. Kul! Ytterligare exempel på hur man nyttjar ovidkommande argument.
Men tack, nu har jag samlat på mig en del exempel på hur den här argumentationen förs. Ska bli kul att analysera.
Ja vad ska jag säga, du planterade ett inlägg i tråden med syftet att provocera fram en reaktion i en viss riktning hos trådens skribenter. Sen berättar du om ditt oärliga agerande. Upplever du det då verkligen som osakligt eller kanske ovidkommande att jag kallar det för att trolla? Jag trodde det agerandet som du berättar om var själva definitionen av att trolla.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Hur analyser man trollning? Låter inte så komplicerat. Är du överraskad att någon rättade dig?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
N
L lat skrev:
Nej, naturligtvis skulle det inte finnas det NU.
Men, det är väl rimligare att små länder börjar, än att stora gör det, ur en rent praktisk synvinkel.

Annars kan du ju läsa denna rapport, klart intressant!
[länk]
Är det inte bättre att sätta in åtgärder där de gör störst klimatnytta d.v.s. hos de stora utsläpparna?
(Det handlar inte enbart om CO2 utan även om giftiga beståndsdelar i avgaserna som måste minska).

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.