Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
lilytwig lilytwig skrev:
Intressant att man kan kränga till vilken fråga som helst genom litet cherry-picking. De som jobbar inom utbildningsväsendet har en ganska annorlunda syn på hur skolan hanteras. Och visst är yrkesutbildning bra. Det är rätt kasst att vi inte kan försörja landet med kvalificerad arbetskraft, utan måste hämta från andra länder.
Så har det ju dessvärre varit sen iallafall 70 tal.

Det är tyvärr också så att yngre människor vill inte arbeta med händerna, industriprogram lägger ner för att det är ingen som vill gå det som exempel. Det finns ändå efterfrågan efter industriarbetare på ett eller annat sätt.

Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Intressant att man kan kränga till vilken fråga som helst genom litet cherry-picking. De som jobbar inom utbildningsväsendet har en ganska annorlunda syn på hur skolan hanteras. Och visst är yrkesutbildning bra. Det är rätt kasst att vi inte kan försörja landet med kvalificerad arbetskraft, utan måste hämta från andra länder.
Nu var det ju du som helt från det blå valde att koppla ihop trådens ämne med den kommunala skolans finansiering. Det tar du enklast med din kommuns politiska majoritet tänker jag. Inget som faller på regeringen att lösa.

Att vi inte kan försörja landet med med kvalificerad arbetskraft är av demografiska skäl. Det föds för få barn helt enkelt. Varför? För att det inte är så kul att vara förälder som sitter hemma med en massa barn.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jo fast nu drar ju regeringen ner på skolan. Det kostar att sänka bränslepriset och då blir det att skära ner på annat.
Nä det gör dom inte. Sen att vissa kommuner, likt Göteborg t ex med f.ö ett rött styre drar in på omsorgen kan man inte klandra regeringen för.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
t försöka inbilla folk att Sverige kan rädda världen är en stor bluff. Hur mycket inblandning av biodrivmedel i diesel har de övriga
Ja visst har du rätt!
Och om vi delar in hela världen i 10miljoners grupper så behöver ingen göra nåt, eftersom alla dessa grupper är för små för att ha nån påverkan!

Smart va???

• Gilla
  • Älska
  • Haha
a.o.f och 10 till
  • Laddar…
Sverige ligger så långt upp i vad vi faktiskt gör för miljön att överdriven reduktionsplikt och plastpåseskatt är så jävla tandlöst. Det skapar BARA enorm irritation och frustration.

Om resten av världen hade landat in en bit under det jobb Sverige gör idag så hade vi inte behövt vara oroliga. Det är när man börjar jaga åtgärder in absurdum som man tappar förtroendet. Vi kan inte påverka något jämte övriga världen. Det är bara signalvärde som ignoreras av dem. Vill inte andra länder bry sig så får vi lugnt sitta ner i båten.

Om en alkoholist inte vill bli frisk så kan man inte tvinga dem.

Det vi KAN göra är att utveckla billiga tekniker som kan appliceras på övriga världen och hjälpa dem att komma ikapp oss länder som ligger i framkant.

Hur dum får man vara om man tror att ett papperssugrör hjälper när locket är i plast…

Eller att slopa plastpåsarna?
Nu köper jag istället fler påsar till avfallet på rulle. Jag blir glad när butiken säljer hederliga plastpåsar.

ABSOLUT skall vi kämpa för mig miljön. Men vi kanske skall dra upp byxorna igen och vara lite mer effektiva med den politik och åtgärder som görs. Fokusera på det som verkligen gör skillnad inte bara i Sverige.

• Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 17 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade väldigt svårt att förstå den svenska miljörörelsen länge.

Men det var för att jag missförstod vad deras mål är. Jag antog att målet var "med tillgängliga resurser minska utsläppen så mycket som möjligt". Och utsläpp är globala som bekant.

Så vad trodde jag att miljörörelsen skulle förespråka? Kärnkraft naturligtvis - inget hade sänkt CO2 så mycket som det (ens i närheten). Hade miljörörelsen för 50 år sedan kämpat för kärnkraft istället för mot så hade Sverige kunnat vara nettonegativt vad gäller CO2 idag (vi har så pass mycket skog att hade all vår energi kommit från kärnkraft är det möjligt tror jag).

Jag trodde också att man skulle vara intresserad av att ta svenska pengar och investera i utsläppsminskande åtgärder utomlands. T.ex. att söka efter och täta läckor i gasledningar i länder som skiter i miljön. T.ex. Turkmenistan. Eller att sätta filter på Kinesiska kolkraftverk (per krona är sådana åtgärder mycket mycket effektivare än att göra saker i Sverige som redan är duktiga på sånt).

Men när jag såg bilderna på Anders Lindberg från Aftonbladet när han var på Arlanda med familjen och skulle till Thailand med flygplanet så klickade det för mig. Det handlar inte om att minska utsläpp. Det handlar om att övertyga sig själv och andra att man gör något gott.

Det är därför hyckleriet hela tiden kommer fram i olika sammanhang och att de åtgärder som är viktigast är inte de som är effektivast utan de som är mest bekväma.
Du är inte så gammal va?
Motståndet mot kärnkraft kom efter några otrevliga olyckor, plus problemet med den miljövidriga brytningen av uran, samt rädslan för spridning av vapenuran/plutonium. På den tiden så förekom inte CO² i diskussionen.

Men, sen kunde man ev omprövat bevekelsegrunderna.

Sen håller jag med om att miljörörelsen gjorde samma fel som klimatförnekarna gör idag. De ser allt som svart/vitt istället för att se gråskalorna.

Jag har länge undrat varför jag inte själv kan styra inblandningen av etanol/biodiesel, då hade vi som bryr oss men inte har nya bilar kunnat välja själva att tex köra den gamla bensinbilen på tex E30/40 vilket funkar utmärkt på även gamla bilar.

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ni är många gubbar här som ändå inte behöver bry er om klimatet för ni kommer ligga i en kista när de värsta påföljderna börjar.

Så ut och köra era 4000 mil per år nu och njut av era gigantiska besparingar!

• Gilla
  • Arg
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu var det ju du som helt från det blå valde att koppla ihop trådens ämne med den kommunala skolans finansiering. Det tar du enklast med din kommuns politiska majoritet tänker jag. Inget som faller på regeringen att lösa.

Att vi inte kan försörja landet med med kvalificerad arbetskraft är av demografiska skäl. Det föds för få barn helt enkelt. Varför? För att det inte är så kul att vara förälder som sitter hemma med en
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Att vi inte kan försörja landet med med kvalificerad arbetskraft är av demografiska skäl. Det föds för få barn helt enkelt. Varför? För att det inte är så kul att vara förälder som sitter hemma med en massa barn.
Det var faktiskt så att jag valde ett ämne i högen för att litet testa vad folk i tråden skriver. Och som jag misstänkte var någon snabb att försvara regeringen utan att egentligen bry sig om själva frågan. Precis samma retorik som map reduktionsplikten.

• Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ni är många gubbar här som ändå inte behöver bry er om klimatet för ni kommer ligga i en kista när de värsta påföljderna börjar.

Så ut och köra era 4000 mil per år nu och njut av era gigantiska besparingar!
Vem bryr sig inte?
Men detta är bara en fis i vintergatan.

Jag kommer inte köra mer. Men nu kan jag lägga det på ränta eller gas och elräkningen.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Att försöka inbilla folk att Sverige kan rädda världen är en stor bluff. Hur mycket inblandning av biodrivmedel i diesel har de övriga EU-länderna, USA, Kina, Indien?
Hur framställs detta biodrivmedel? Var kommer merparten ifrån?
Högst relevanta frågor som oftast lämnas obesvarade.
Precis.
Till alla som tror att Sveriges miljöpåverkan är så stor. Dividera 47 miljoner med 35 miljarder.
Det förstnämnda är våra lokala utsläpp 2022 och det andra är de globala.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Det var faktiskt så att jag valde ett ämne i högen för att litet testa vad folk i tråden skriver. Och som jag misstänkte var någon snabb att försvara regeringen utan att egentligen bry sig om själva frågan. Precis samma retorik som map reduktionsplikten.
Vad lärde vi oss av ditt trollande då? Att du råkade välja en del av samhället som regeringen inte ansvarar för. Något som istället ligger hos din lokala kommun att hantera. Att du hade missat att nuvarande (och förra har jag för mig) har satsat på yrkesutbildningar?

Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dina gröna kamrater i Tyskland är inte så uppskattade numera. Satsningar och prioriteringar måste göras i rätt ordning, att släppa lös de gröna och blanda in ekonomi är sällan ett lyckat val
Jag tror du feltolkar en hel del, känner inga gröna tyskar.

D
D Dayangel skrev:
Så är det väl. Därför föreslås att vi nu alla begår kollektivt självmord för att minska utsläppen med en brasklapp 😇
Jag har inte sett det förslaget, tycker nog inte att vi lägger där i gränslandet heller, det finns nog däremot de som lever så att om de drar ner så blir det svårt att överleva men det tycker inte jag är roligt.

D
lilytwig lilytwig skrev:
Jo fast nu drar ju regeringen ner på skolan. Det kostar att sänka bränslepriset och då blir det att skära ner på annat.
Allt för fler sympatisörer, kan man inte läsa så slipper man mycket fakta.

D Daniel 109 skrev:
Ett högre pris medför definitivt en minskad förbrukning. En stimulering av efterfrågan på ickefossila bränslen gör att sådan tillverkning kommer ingång. Så det har definitivt en effekt.
De ickfossila bränslen du refererar till är antingen ihjälskattade, etanolen, dessutom importerade.
Metanol skulle kunna tillverkas åtminstone för inhemskt bruk av skogsavfall m.m men det hör man inte ett ord om från miljöivrarna.
Det enda fossilfria alternativ som erbjuds är dessa förbannade resursslukande elbilar.
Tacka fan för det när bilindustrin vädrat stora pengar i detta. Det är ju betydligt mer lönsamt att få sälja svindyra elbilar än att göra en enklare konvertering i en förbränningsbil.
Den största ironin som du nämnde är att i ivern att rädda klimatet så förstör vi miljön.
Men det är ju så jävvla bråttom.
Inte ens om vi stoppar alla utsläpp nu kommer förändringar att märkas på ett par hundra år.
Det gör däremot avskogning av regnskogar, vilket det är alldeles för tyst om.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.