Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Min gissning är att flera av de avskaffade skatterna återkommer inom kort, någon mandatperiod, oavsett färg på regering.
Var har du fått indikationer på det? Vänsterns partiprogram?

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller med dig men folket gillar deras politik, de har legat rätt i tiden oavsett dödskallarna i partiet.

De blir mer och mer rumsrena och får fler röster. Det är de andra partierna som misslyckats stort tyvärr.
Jag känner personligen ett par riksdagsledamöter (m) som är väldigt frustrerade över fegheten och att partiet nuförtiden så ofta väljer negativt spin istället för att våga stå för de positiva visioner de trots allt har, idag tyvärr gömda till förmån för retorik mot svaga grupper och fingerpekande. Antar att det är ett stålbad som ska gås igenom men sen måste man nog börja bli konstruktiva igen, förhoppningsvis finns de kvar och kanske smittar det av sig till andra.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Det är underbart underhållande att du framför denna teori, kan inte tänka mig att du tror på den men kul är det, speciellt med tanke på det som pågår ute i verkligheten.
Jag berättar om ett program där SVT försöker folkbilda om grundläggande politiska konflikter mellan höger och vänster. Teori? Ja, det som SVT redogör för brukar kallas för politisk teori inom statsvetenskapen.

Om du tycker detta public service-programs innehåll är förvånande så har du en del att läsa på.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
Var har du fått indikationer på det? Vänsterns partiprogram?
Finansieringen kommer behövas och de är de lägst hängande frukterna, vem som styr påverkar inte de stora frågorna så mycket, det är min gissning iaf.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tycks råda lite förvirring i tråden kring grunderna om vänster- och högerpositioner, alltså grunderna i politisk teori.

T ex att vänstern önskar större förändring av samhället och i grunden är kritisk till liberaldemokratin och kapitalismen medan högern tror att detta system är det bästa vi har testat någonsin i historien.

SVT erbjuder nu ett rykande färskt och folkbildande program där dessa grunder förklaras:

[länk]
Jo men det blir ju en stor politisk ankdamm när man hela tiden undviker EU. Sen är vi helt beroende av att Europa lyckas vara eniga.

Gästkrönika, Sverige måste släppa ointresset för EU.
https://europaportalen.se/2023/12/sverige-maste-slappa-ointresset-eu

Vem står bakom Europaportalen
https://europaportalen.se/om

D djac skrev:
Finansieringen kommer behövas och de är de lägst hängande frukterna, vem som styr påverkar inte de stora frågorna så mycket, det är min gissning iaf.
Det går emot alla högerpartiers värdegrund så det lär inte komma under en högerregering.

D djac skrev:
Jag känner personligen ett par riksdagsledamöter (m) som är väldigt frustrerade över fegheten och att partiet nuförtiden så ofta väljer negativt spin istället för att våga stå för de positiva visioner de trots allt har, idag tyvärr gömda till förmån för retorik mot svaga grupper och fingerpekande. Antar att det är ett stålbad som ska gås igenom men sen måste man nog börja bli konstruktiva igen, förhoppningsvis finns de kvar och kanske smittar det av sig till andra.
Tyvärr är det väl en trend i samhället, det är viktigare att inte göra fel, än att göra rätt. Det skrivs även mer tidningsrubriker och click-baits på socialmedia om diverse snedtramp än det gör om framgångar.

Det är helt enkelt en väldigt tråkig Vi mot Dom situation i alla läger, där dvs "influencers" försöker blåsa upp varje liten grej till en storm för att skada "motståndarsidan".

Jag hoppas att det är en övergående trend, och inte en oundviklig effekt av att kommunikation blivit mer demokratiserad och att allt därmed dras mot en "minsta gemensamma nämnare", där tyvärr en stor del av befolkningen inte kan hålla mer än en tanke åt gången i huvudet, och inte orkar sätta sig in i komplexa samband och sammanhang.

• Gilla
  • Älska
Zsam och 4 till
  • Laddar…
D
Det går emot alla högerpartiers värdegrund så det lär inte komma under en högerregering.
Vi får se, det kan ju gå den andra vägen också, regeringsskifte och nästa regering måste rädda upp ekonomin, man inför det, sen nytt skifte och då är man tacksam att det är infört och låter det vara, oavsett hur det kommer till så kommer vi ha fastighetsskatt inom två mandatperioder, gissar jag.

D djac skrev:
Vi får se, det kan ju gå den andra vägen också, regeringsskifte och nästa regering måste rädda upp ekonomin, man inför det, sen nytt skifte och då är man tacksam att det är infört och låter det vara, oavsett hur det kommer till så kommer vi ha fastighetsskatt inom två mandatperioder, gissar jag.
Du drömmer om det menar du?

• Haha
djac
  • Laddar…
Minskad skatt på arbete och ökad fastighetsskatt är väl alla ekonomer överens om att det vore bättre, så det tror jag också händer förr eller senare, heller förr ur min synvinkel.

Så ett troligt scenario är väl att en mer "vänster" regering än nuvarande inför fastighetsskatt, och en efterföljande "höger" regering använder de ökade intäkter till att sänka skatten på arbete.

D djac skrev:
Jo det ända som kan rädda Sveriges och Europas ekonomi är att vi gemensamt får ordning på röran och det kan man då få i EU-Bryssel. Misslyckas man med en gemensam lösning så är hela Europa förlorat i det här "racet" som pågår i världen. Ännu viktigare när man ser vad som händer globalt, mycket illavarslande.
Och det måste även vi fatta isf en usel "ankdammsdebatt" i Sverige.

K Kasken skrev:
Hej alla, trådskaparen här.

Detta bekräftar det som jag och de flesta andra redan vet, den överväldigande majoriteten är helt överens om att detta är något positivt och att det överlag är otroligt positivt att vi nu vänder energi- och miljöpolitiken i en annan riktning.
Intressant slutsats....
Du tror inte att du skulle få ett annat svar/slutsats om du ställde frågan utanför din intressebubbla? Tex på ett cykelforum eller miljöpartiets FB sida?
Om jag frågar folk i min närhet så är de flesta glada för det lägre priset men de inser också att den här festen kommer sluta med en rejäl baksmälla....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är väl just det högerregeringen har förslagit. Inte att staten ska finansiera, men att underlätta finansieringen med garantier.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag berättar om ett program där SVT försöker folkbilda om grundläggande politiska konflikter mellan höger och vänster. Teori? Ja, det som SVT redogör för brukar kallas för politisk teori inom statsvetenskapen.

Om du tycker detta public service-programs innehåll är förvånande så har du en del att läsa på.
Jag tror han tolkade det där "vänstern vill" (som visserligen är sant i en global och historisk kontext) i denna tråds kontext. Där vänstern inkluderar socialdemokraterna och där förändringar/riktningar måste tolkas i förhållande till nuläget.
Då blir ju beskrivningen av "vänstern" lite lustig med tanke på alla avregleringar (s) har initierat och bidragit till.

Men du menade ju, precis som du sa, termerna vänster och höger i allmänhet och då kan jag inte påstå att det är fel. Däremot hade det varit bättre att skriva "politisk vänster vill" istället för "vänstern vill" för att undvika missförstånd.

D Daniel 109 skrev:
Det är väl just det högerregeringen har förslagit. Inte att staten ska finansiera, men att underlätta finansieringen med garantier.
Menar du ny KK? Jag pratar om fastighetsskatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.